Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Well, well, either no-one drinks coffee at Kaffekroken, or any bad news about SAS is ignored. If SAS gets black-listed in Europe, lots of you will not make it to the FSWeekend!!

 

Did they really mess up with maintenance??

Skrevet

Det stormer litt rundt SAS nå virker det som:

 

Fra NRK.no:

 

Slakter flysikkerheten i SAS

 

Transportministeren i Danmark truer med å politianmelde SAS. – Det er usannsynlig, sier selskapet.

 

Riksrevisjonen i Danmark har gransket SAS. Funnene er langt fra betryggende for selskapets stadig færre passasjerer.

 

Ifølge den danske avisen Jyllandsposten slår rapporten fra riksrevisjonen fast at SAS siden 2006 ha ignorert 10.000 påbud og sendt fly på vingene som egentlig burde vært sendt til ettersyn.

 

– Feil i våre it-systemer har skylden for de ureglementerte flyvninger, sier SAS-direktør Flemming Jensen til den danske avisen Berlingske Tidene.

 

Det er langt fra godt nok for den danske transportminister Hans Christian Schmidt.

 

Les mer her:

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7255657

Skrevet

Hørte jeg ikke noen her inne synes litt rund NAK og at de ikke ville fly et selskap med dårlige rutiner på vedlikehold osv. Hva er unnskyldningen denne gangen for SAS. Dårlig IT system....... Pøhhh

Skrevet

Så var det pressen igjen da. Vanskelig å holde seg til fakta.

Det var ca 5 pr år overskridelser av 11- 12 tusen pålegg ikke det som pressen skriver.

 

”Ledelsen tager overskridelserne meget alvorligt. Det er meget beklageligt, at vi i nogle tilfælde ikke har levet op til vores egne meget høje krav. Ansvaret ligger hos SAS. Samtidig er det vigtigt at understrege, at overskridelserne ikke har haft indflydelse på flysikkerheden. Ved kontrol af de AD noter, hvor tidsfristen var overskredet, kunne vi konstatere, at vores fly ikke havde de fejl, som AD noten bad os om at undersøge, ” siger Senior Vice President, Flemming Jensen.

 

En AD (Airworthiness Directive) note er et direktiv fra myndigheder eller fabrikanter til flyselskaberne om at inspicere bestemte dele af flyet indenfor en given dato. Hvis AD-noten ikke bliver udført inden fristen udløber, er flyet formelt set ikke luftdygtigt. SAS udfører 11-12.000 inspektioner om året som følge af AD noter. Ca. 5 gange om året fra 2006 til 2009 har vi ikke overholdt de krævede tidsfrister. Det er uacceptabelt og lever ikke op til vores egne krav.

 

Arbejdet med flysikkerheden har – og har altid haft - første prioritet i SAS. Det er vores kerneværdi nr. 1. Vores sikkerhedskrav er ekstremt høje. Ud over de krav, som producenter og myndigheder stiller til SAS, pålægger vi os selv en række yderligere krav. Samtidig er det myndighedernes ret og pligt at grounde et fly, hvis der er tvivl om sikkerheden. Myndighederne har tillid til SAS og SAS’ flysikkerhed. Ikke ét eneste SAS-fly er blevet sat på jorden.

 

SAS har selv ansvaret for at sikre, at vi til enhver tid lever op til reglerne for flyvesikkerhed. Vi gennemtjekker konstant vores sikkerhedsprocedurer og arbejdsinstruktioner. Og det er netop i forbindelse med vores egenkontrol, at vi har konstateret at tidsfristen var udløbet på 20 af de såkaldte AD-noter i perioden 2006-2009. Dette har SAS selv rapporteret til myndighederne.

Rigsrevisor er tilfreds med, at SAS ser på overskridelserne med stor alvor, og at SAS har taget en række initiativer for at imødegå overskridelser.

 

”SAS arbejder hele tiden på forbedre sit vedligeholdelsesarbejde, og vi har en meget høj standard. SAS har skærpet rutinerne for at kvalitetssikre inspektionerne, gennemgået alle procedurer endnu en gang for eventuelt at fange uklarheder, forbedret IT-systemerne, trænet personalet yderligere og forenklet og effektiviseret organisationen,” siger Flemming Jensen.

 

SAS har lagt alle kort på bordet i denne sag. Det er SAS selv, der i samtlige tilfælde har konstateret overskridelserne og rapporteret dem til myndighederne. Der kan i de kommende dage være en række historier i medierne, hvor SAS kan blive kritiseret for de nævnte overskridelser. Det er vigtigt at holde sig til fakta og undgå spekulationer og teoretiske spørgsmål.

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...