Timmy Brandt Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Är det verkligen ingen som har skrivit något om det här redan?! Bara massa skitprat om SAS hela tiden. Hur som helst... såg inte så ljust ut för Norwegian andra kvartal. Någon som vet varför det blev så? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Det største stikkordet er vel aske, deretter et "urealisert" valutta tap hva nå en det måtte bety... Hangar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Det holder med to ord for å forklare disse tallene. Aske! Vekterstreik! Om man leser pressemeldingen til Norwegian framkommer dette klart og tydelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Aske? Det kan da ikke stemme, jeg husker tydelig at Kjos sa de kunne stå på bakken i minst 6 måneder, og at asken bare kostet NAS 10-15 millioner. Hvordan dette plutselig har blitt til et par hundre mill skjønner jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 ..3 ord Dollarkurs! Norwegian har gjenstående gjeld fra kjøp av nye fly i størrelsesorden 13 milliarder kroner. Disse kontraktene er i dollar, og en stigende dollarkurs som vi har hatt denne våren vil dermed gi en betydlig merkostnad for NAS. Oljeprisen er også sterkt linket til kronekursen så en lav oljepris er heller ikke bra for NAS. NAS er derfor svært utsatt for valuttakurser i disse "finanskrise tider", og en langvarig dollarkurs på kr 6,50+ svir bra og kan bety at NAS må hente inn ny kapital i 2011.. (Eller selge ett par fly..) M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Trodde at Norwegian fikk låst dollarkursen når de handla... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 13. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2010 Ja båda askan och dollarkursen kan inte vara hela sanningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torstein Farsund Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Aske? Det kan da ikke stemme' date=' jeg husker tydelig at Kjos sa de kunne stå på bakken i minst 6 måneder, og at asken bare kostet NAS 10-15 millioner. Hvordan dette plutselig har blitt til et par hundre mill skjønner jeg ikke.[/quote'] Da har jeg gleden av å friske opp hukommelsen din som tydeligvis har spilt deg et puss: http://www.grunder.no/naringsliv/20100506/norwegian-tapte-100-mill-pa-asken/ Ja båda askan och dollarkursen kan inte vara hela sanningen Hvorfor det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Mener også å huske 10-15 millioner ble nevt, men det var vel per dag og ikke totalt. Å slippe unna en så lang periode uten flyvninger, og bare tape noen få (det er tross alt flybransjen vi snakker om her) millioner kroner, har jeg vanskelig å tro at noen klarer. Hilsen T Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 100 mill direkte tap pga aske 100 mill indirekte tap pga lavere salg og og priser etter asken 122 mill tap på valuta = -45 mill drfitsresultat = -188 mill resultat før skatt M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.