Gå til innhold

Service?


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10003253

 

- Det er veldig kjedelig at passasjerene opplever det slik. Vi skal ta like godt hånd om våre passasjerer som andre flyselskaper. Men hvordan handlingagentene har reagert, kan jeg ikke svare for, sier hun.

 

Hmm, og jeg som trodde flyselskapene betalte handlingagentene for å yte en viss service som de selv definerte graden av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedenfor en logg fra en som var med; kundebehandlingen på telefon, en innleid flymaskin som måtte ha ekstra sjekk(?), og forskjellige forklaringer.

 

I dette tilfellet tar jeg flightloggen like seriøst som journalisten Sunnanås artikkel i Aftenposten for noen dager siden om svartjenesten fra SAS. Han slet i nesten to timer for å få svar på jobb, og diskusjonen i dette forum ga oss en belæring om kundebehandling og hvem som måtte sparkes. Passasjerene på NAS-flighten ventet i nesten et døgn for å komme seg hjem...

 

Logg,underskrevet med fullt navn. Jeg har gjort uthevingen.

Jeg er en av passasjerene på DY5495 som landet nesten et døgn etter rutetiden. Her er flightloggen:

 

Torsdag 19.00: Sjekker inn på Paris Orly før normal avgang 19.30.

20.30: Beskjed om halv time forsinkelse pga. uventet inspeksjon av franske luftfartsmyndigheter.

21.00: Ny tid: 22.00

22.00: Handlingagenten håper på avgang før flyplassen stenger. Nå er begrunnelsen for forinkelsen "tekniske problemer".

22.45: Boarding etter å ha ventet i fire, fem timer. 40 grader inne i flyet.

23.35: Flight cancelled. Begrunnelse: Manglende godkjenning av flight-dokumenter. Flyplassen er nå stengt. Alle ut etter nesten en time i et overopphetet fly.

Fredag 00:30: Får bagasjen, buss til hotell. I seng ca. 01.00. Ny info: Bussavgang 06.00. Flyavgang 09.00.

04.50: Vekking.

05.00: Kontrabeskjed. Bussavgang 08.30. Ny flyavgang 12.00.

09.30: En og en halv time kø i innsjekk på Orly. Ny flytid: 14.00.

11.45: Beskjed fra Norwegian om ytterligere forsinkelser. Ny tid vil bli annonsert 12.30.

12.30: Bekrefter avgang 14.00.

14.45: Ingen buss, ikke noe fly, ingen vet noe.

16.00: Ny boarding, buss ut til flyet, nok en time venting i flyet før avgang litt over kl. 17.00.

19.20: Landet i Oslo, nesten ett døgn etter skjema.

 

Total ventetid på flyplassen: Ca. 17 timer. Servering: Tre, fire flasker vann, to sandwicher pr. person. Informasjon: Lik null. Mange ringte Norwegians kundetjeneste for å vite mer. Mange var forbanna. Noen opplevde at Norwegians kundebehandlere la på røret rett i øret på dem. Kanskje en idé å finne annet å gjøre? Jeg har troverdige vitner, så Norwgian trenger ikke benekte dette.

 

Norwegians håndtering av situasjonen er høyst kritikkverdig og informasjonen besetningen ga under boarding torsdag kveld var direkte løgnaktig. Flyet var et gammelt Boeing 737-400 innleid av et svensk selskap ingen hadde hørt om (Tor Air). Det var møkkete og nedslitt og så dårlig utstyrt at jeg vil ta det opp både med helsemyndighetene og mattilsynet. Da flyet landet på Orly torsdag ble det gjenstand for inspeksjon av franske luftfartsmyndigheter, og fikk flyforbud. Luftfartsmyndighetene brukte hele fredagen på å undersøke flyet før det fikk tillatelse til å fly videre. Påstanden om "tekniske problemer" er usann. Sannheten er at Norwegian hadde leid inn et fly som franske myndigheter bedømmer som ikke flyvedyktig. Det ble holdt tilbake inntil tilstrekkelig dokumentasjon/utbedringer. Å kalle dett "tekniske problemer" er en grov tilsnikelse i den hensikt å tildekke at man hadde leid inn ei lørje av et fly – for å spare penger.

 

Vi hadde inngått en juridisk forpliktende transportavtale med Norwegian i og med at vi hadde kjøpt og betalt en gyldig billett. Hvem som er Norwegians handlingsagent i Paris er oss revnende likegyldig. Det er Norwegians ansvar at det fungerer.

 

Norwegian behandler passasjerene sine som kveg. Hvis man ikke kan oppfylle elementære krav til håndtering av slike situasjoner burde man bli fratatt autorisasjonen eller få foretakstraff.

 

Jeg kommer aldri til å fly med dette udugelige drittselskapet igjen.

 

Morten M. Løberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel. Har vært med på endel flights med SAS også. Er det på natta, og flighten bommer, så ja, man får hotell. Men får man mat, får man vann, etter 2300?? NEI. For det kommer an på hotellet. SAS gjør intet. De får meg bare inn på hotellet, og gir vel bengen i om jeg får noe å drikke eller å spise. Så ikke kom her og fortell meg at NAX er verre eller bedre enn SAS. Begge er like patetiske. Nix mat, nix vann om man ankommer det "flotte" hotellet etter midnatt. Så hva er da vitsen med det hotellet?? Kunne liksågodt tatt med meg en sovepose, og en "olapakke" fra nærmeste bensinstasjon, hah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar som en selvfølge at dette flyet oppereres av Norwegian og på deres AOC. Airworthiness er dermed operatørens ansvar. Hvis da dette flyet opereres uten den nødvendige dokumentasjon er med andre ord dette flyet ikke flyvedyktig. Dette er meget mere alvorlig en noe annet i denne artikklen. Det er ikke et teknisk problem men det blir omtrent som å kjøre en turistbuss uten godkjent registering, EU kontroll eller forsikring. Du blir avskilta til ting er i orden. Jeg har ikke annet å forholde meg til en VG artikkel og blogg, men ville være rart om noen dro dette rett ut av lufta. Og Franske myndigheter er særdeles korrekte i sin framferd og har helt sikkert en meget god grunn til å grounde flyet. Meget alvorlig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...