Jan Arild Gjemble Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Da var tiden kommet for en kjempejobb. Et lite selskap på 4 hadde padlet kajakk ned fra Dawson City til Eagle og hadde bestill en "Yukon River Premium" sightseeing hos Alaskan Winds. Dette er en sightseeing fra fly, fra Alaskas grense mot Canada og helt til elvemunningen i Beringshavet, alt på en dag og med mange stopp underveis. Stoppene er innlagt slik at lokale innbyggere får sjanse til å selge suvernirer og også la turistene smake på lokale matskikker. Mye laks blir det nok servert på turen, og også noe vilt. Ettersom det er midnattssol og omtrent den lengste dagen starter turen ved 11-tiden på kvelden og foregår gjennom hele natten og til langt utpå dagen. Eget fly frakter mesteparten av bagasjen og kajakkene direkte til Nunam Iqua, endestasjonen vår. Avgang Eagle, ganske så mørk når vi ser sørover. Eagle vokste frem som et handelssted under gullrushet i Alaska Overskyet, men skylaget høyt over den cruisehøyde vi kommer til å ha på turen Her Passeres Coal Creek, en gammel gruve som nå er nedlagt På vei inn til Circle. Stedet som fikk sitt navn da de trodde polarsirkelen gikk akkurat her. Fakta er at den går ca. 8 mil lengre nord. Avgang Circle, en nydelig natt og solen viser seg fram fra sitt beste og skaper trollsk stemning på denne delen av turen. På vein inn til Fort Yukon. Stedet vokste fram som et handelssted for alle pelsjegerene i distriktet. Senere ble det bygget fort og militærforlegning. på 50-tallet anla de militært radaranlegg På tide å forlate Fort Yukon, vi har mye enda vi skal rekke over. Videre på vei i midnattssolen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Arild Gjemble Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Parkert i Beaver, og nye suvernierer og smaksprøver testes. Beaver er et lite sted, det er under 20 familier som bor her året rundt. Landskapet er bare vakkert på denne tiden av døgnet i det vi forlater Beaver På vei in til Stevens Village. Dette er også et lite sted med under 15 familier som bor her hele året Ferden går videre langs Yukon River, Solen begynner sakte men sikkert å stige på himmelen Her passerer vi Five Mile airport. Flyplassen ble bygget i forbindelse med bygging av Trans-Alaska oljeledningen som går fra oljefeltene i øst mot Atlanterhavet og til Valdez i Stillehavet. Vi sier farvel til Rampart. Flyplassen ble kraftig utbygget i forbindelse med en kartlegging på 50-tallet om å demme opp Yukon River. Det ville i så fall gitt oss verdens største kunstige innsjø. Heldigvis ble det ikke noe av de planene På vei inn til Tanana. På vei inn til Ruby. Ruby er det stedet The Iditarod ankommer Yukon River når løpet går den nordlige ruten. Hundeløpet går da fra Ruby og ned til Kaltag på Yukon River. Vi forlater Ruby På vei nedover Yukon River. Vi er faktisk ikke alene ute å flyr denne natten, til tider var det faktisk mye trafikk i luften Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Arild Gjemble Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Vi ankommer Galena. Flyplassen her er voldsomt overdimensjonert i dag, men det var hektisk aktivitet her så lenge det var en militærbase her. US Air Force bygde opp en base her under 2. verdenskrig, men basen ble fullstendig stengt i 2008 Forlater Galena og på vei på neste etappe Passerer over Koyukuk. Koyukuk har vært et gammelt indiansk handelssted og samlingspunkt. Under gullrushet var Koyukuk et stoppested for de 46 dampbåtene som gikk opp og ned Yukon River. Inn for landing i Nulato. På vei videre fra Nulato Inn for landing I Kaltag. Et gammelt sted hvor urinvånerne brukte å gravlegge sine døde. Kaltag er også stedet hvor The Iditarod forlater Yukon River og setter kursen over til Beringhavet og Unalakleet. Inn for landing i Grayling. Grayling er ett av check-pointene på den sørlige ruten i The Iditarod På vei inn til Anvik. Anvik er det stedet hvor The Iditarod starter ferden opp Yukon River på den sørlige ruten. På vei inn til Holy Cross. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Arild Gjemble Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 På final for Russian Mission. Passerer over Marshall. Flyr over Pilot Station Flyplassen i Mountain Village. Nå har vi kommet inn i Yukon River delta Emmonak ligger forran oss. Vinteren 2008-2009 var en økonomisk krise for stedet. All fyring skjer via oljefyring, og grunnet en økonomisk elendig laksesesong som er hovednæringen, hadde de ikke råd til å kjøpe inn ny olje. Redningen kom da en av stedets eldre innbyggere sendte rundt melding til bloggere i Alaska om situasjonen og ba om hjelp. Dette fanget media opp og dermed fikk stedet tilført midler slik at olje ble innkjøpt. Vi ligger på final for Alakanuk. Vi er framme ved reisens slutt, Nunam Iqua. Parkert og shut down. Nå blir det en pause før jeg må se å planlegge turen tilbake til Anchorage. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Bernes Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Du er en racer på å fly! Flotte bilder, blir imponert hver gang over dine turer, de er lange! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fred Solli Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Flotte bilder Jan Arild. Høres ut som en skikkelig langtur det der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Arild Gjemble Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Hele turen er på 930 nautiske mil. Tiden bare raser avgårde i slikt nydelig landskap og ble fløyet i ett strekk, med noen halvtimes pauser her og der på flyplassene Andre gangen jeg gjennomfører en Yukon River Tour nå Like morro hver gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Arild Gjemble Skrevet 22. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2010 Her er foressten ruta: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 WOW...ikke noe annet og si. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul-André Tilrem Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Jeg har ikke ord Utrolig flott, så enkelt er det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre Andre Nordheim Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Du har talenter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Arild Gjemble Skrevet 23. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2010 Takker for kommentarene så langt folkens Morro med respons når man legger ned så mye jobb i en historie. Morro var det å ta denne turen i bushland også. Må si jeg er fornøyd med det oppsettet jeg har i FSX akkurat nå ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 24. juni 2010 Premium Medlem Del Skrevet 24. juni 2010 Jøjjemeg for en reportasje . Det er både interessant og morsomt å bla gjennom reportasjene dine, og med så mye lokalkunnskap over områdene du flyr i, er det alltid høy risiko for å lære noe nytt av innleggene dine :grin: !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Arild Gjemble Skrevet 25. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2010 Takker for det Ernie. Lokalkunnskap er viktig det, kompletterer hele opplevelsen spør du meg. Begynner å kjenne Alaska på kryss og tvers nå kan man si, men fortsatt mye "uoppdaget" og mye å lære. Regn med flere "reportasjer" fra denne fantastiske staten iallefall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.