Gå til innhold

Får askeskyen konsekvenser for Vatsim


Jan Arild Gjemble

Anbefalte innlegg

På VATSIM er alle flyplasser alltid åpne, uansett vær. Så noen stengning av luftrom som følge av askeskyen er det nok ikke snakk om nei.

 

Om du selv som pilot ønsker å øke graden av "simulert virkerlighet" er det selvsagt fritt opp til deg selv å ikke fly i de berørte områdene, inkludert det å ta en omvei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mats Brendesæter

Hvis du er APP paa en flyplass. Burde jo flyplassen stenges under ekstreme hverforhold. Hvis du som er kontroller sitter paa en flyplassen hvor METAR er saa vanvittig at det skal stenges. Saa syntes jo jeg ogsaa at den burde stenges. Da er det opp til APP til aa foreslaa andre flyplasser i omraadet for de eventualle flyene. Eller er jeg helt paa jorde naa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er APP paa en flyplass. Burde jo flyplassen stenges under ekstreme hverforhold. Hvis du som er kontroller sitter paa en flyplassen hvor METAR er saa vanvittig at det skal stenges. Saa syntes jo jeg ogsaa at den burde stenges. Da er det opp til APP til aa foreslaa andre flyplasser i omraadet for de eventualle flyene. Eller er jeg helt paa jorde naa?

 

Ja du er på jordet, fordi ifølge VATSIM CoC (eller nå hvor det står), så kan du ikke nekte en pilot service. Selv om det er 200 kts vind, og 0 km sikt, så KAN du ikke nekte en pilot å fly der, fordi han kan endre været selv.

 

Uansett, så kan ikke flightsimulator simulere vulkansk aske, event. hvis den kan vise det, så vil det ikke spille noen rolle. Det er ikke akkurat slik at du sliper vekk vinduet på cockpit, slik som skjedde i virkeligheten. Så nei, flyplassene er ikke stengt på VATSIM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du helt på jordet, ja. ATC har ikke anledning til å stenge en flyplass fullstendig grunnet vær eller andre forhold. Derimot har ATC anledning til å begrense hvilke rullebaner som kan brukes dersom det for eksempel er vedlikehold på en flyplass i virkerligheten, eller benytte seg av spesielle "night ops" regler.

 

Et eksempel på "night ops" er på Gardemoen, hvor det nattestid er avgang fra bane 01L og annkomst 19R som gjelder så lenge vær og trafikkforhold gjør det mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...