Emil Topstad Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Hei. Når man skal velge hvordan man skal komme seg ut av en flyplass og inn på ruten sin. Hvordan går man frem da for og vite at man velger riktig sid? Man får opp en side i FMC'n, på høyre side kan man velge rwy og på venstre kan man velge sid.. eller hva det heter.. Men hvoran vet jeg hvilken rute jeg skal velge? man kan ikke bare plukke en tilfeldig heller... :whistle: Siter
Mathias Kjærstad Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Bruk charts Hvis du f eks skal ut av ENGM mot Værnes. Så er det TOMBO5A som er mest aktuell http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENGM/EN_AD_2_ENGM_4-1_en.pdf Siter
Emil Topstad Skrevet 10. april 2010 Forfatter Skrevet 10. april 2010 Kan man få slike kart for restan av verden og? Hvor kan jeg eventuelt finne dem? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 "Google is your friend"... Hint: stikkord "chart" pluss flyplasskode (helst ICAO kode) Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 RFINDER er et enkelt verktøy for å finne ruter mellom flyplasser, ikke alltid helt rett, men funker greit til offline flyging. Om du går til VROUTE så har du også veldig mange flightplans, disse er sjekket opp mot gyldig airacs også, et veldig flott system, + masse andre funksjoner som er kjekt å ha :grin: Halve kluet til å velge rett star er å velge en rett rute. RUten starter jo på SID og avslutter på STAR Siter
Emil Topstad Skrevet 10. april 2010 Forfatter Skrevet 10. april 2010 Også en annen ting.. Når man fyller inn FMC har ALTIN noe med utflygningen å gjøre? eller hvordan vet jeg hva jeg skal fylle inn der? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Om du går til VROUTE så har du også veldig mange flightplans, disse er sjekket opp mot gyldig airacs også OBS: Med forbehold, da gratisutgaven kun innehar ruter lagt inn av brukerne selv, og det er merkerlig hva som kommer seg forbi "sensuren" av og til. Da jeg for en tid tilbake gikk gjennom en del ruter til og fra Norske flyplasser var det mye hummer og kanari blandet inn med resten. Avgang fra Gardemoen via TOR er fy-fy... :whistle: Siter
Kristoffer_Hansen Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Jeg har brukt vRoute nå i ett år. Betalings versonen da. Og har ikke hat noen problemer med ruter, kun en gang osl til rix da kom jeg helt feil inn på rullebanen i følge FMC etter en export route fra vRoute. Siter
Christian Paulsen Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Også en annen ting.. Når man fyller inn FMC har ALTIN noe med utflygningen å gjøre? eller hvordan vet jeg hva jeg skal fylle inn der? Formoder du mener ALTN? Det feltet brukes i såfall til alternativ flyplass (alternate) tilfelle vær eller annet forhindrer landing på destinasjonen. Så der skriver du IACO koden til din alternative, dersom du har en. Siter
Emil Topstad Skrevet 10. april 2010 Forfatter Skrevet 10. april 2010 Jepp, det var det jeg mente Takk! Siter
Daniel Klepp Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 1. Finn ruten 2. finn ut rullebane i bruk 3. finn frem SID-kart for den rullebanen. 4. finn SID som tilsvarer første punkt i ruten (evt. en som går i riktig retning) Siter
Tor Hogne Paulsen Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Evt. spørre flygeleder: "What departure routing can we expect???" :-) Fordrer dog at du flyr på VATSIM el. i virkeligheten ^^ Daniel: Halla! /TH Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Hvis du flyr i virkeligheten, og jeg antar de gjør slik på VATSIM også, så vil du få oppgitt SID ifm rute-clearence du får fra clearence delivery. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.