Gå til innhold

Launch Discovery


Svale Andre Leren

Anbefalte innlegg

Hei, som du kan se fra denne linken så har romferja ( i dette tilfelle STS-113) allerede rukket å aksellerert til hele 1,657 mph eller 2666.68 km/t 1 minutt uti "avgangen". :)

 

Følg med på NASA Tv, der får du hele tiden lest opp avstand fra plattformen, høyden over havet og farten. Det er helt råe tall som blir presentert i løpet av få minutter. Fun fact: Romferja har i løpet av 1m20s brukt opp halve "Takeoff-vekta" før rakettene ramler av... I tillegg får man hørt på pratingen mellom Mission Control og Space crewet. Var Zaragosa, Spania som var siste "alternate" - i tilfelle motorkutt hørte vi de si til hverandre idet dem passerte point-of-no-return.

 

Men tilbake til denne "sjokkbølgen", min teori er kondens/something i atmosfæren? Lengre ned på nevnte side står det å lese på tiden T+1.01:"The shuttle passes through the area of maximum aerodynamic pressure that is experienced during its climb to orbit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man følge den via kart hvor den på enhver tid befinner seg:

 

http://www.n2yo.com/

 

Og på denne siden får man i en 5 dagers prognose fra nå av vite ant. ganger, tracket ferjen vil ha og på sekundets nøyaktighet fra når og til når STS-131 vil kunne ses med det blotte øyet fra verandaen hjemme (plottes vha. av IPP-addressen man bruker), forutsatt gunstig værforhold selvfølgelig:

 

http://www.n2yo.com/passes/?s=36507

 

Fra Larvik var det i perioden 2 muligheter jeg fikk opp i dagene som kommer (håpløst tidlig på morran skal innrømmes da). Dog i motsetning til forrige gang jeg brukte denne (da romfergen var dokket sammen med ISS "Mir" og de nok var mer synlige en bare romfergen er alene nå), fikk jeg for de 2 kommende passasjene nå ikke oppgitt noen forventet lysstyrke på objektet man får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...