Gå til innhold

Fly Quiz!!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Artig sak det der!

 

Har et par kommentarer...

 

Hva menes med spørsmål 4:

Hva er den riktige Visual Approach Høyden, hvis flyplassen er 500 ft over sea level?

 

Spørsmål 5:

Hvor mange fly kan man ha på en rwy samtidig? Uten å avsløre alternativer og svar, så er fasiten slik jeg ser det, feil.

 

Ha en god dag?

 

Eivind

Spirit 75 / TFN75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 4:

Det jeg mener er at, ved en visual approach er den vanlige innflygningshøyden 2500-3000 ft + høyden flyplassen ligger over havet.

Hvis flyplassen ligger 500 ft over havet, vil jeg da regne ut 2500 ft (som jeg vanligvis bruker) + høyden flyplassen er på.

DVS: 2500ft+500ft=3000ft.

Innflyvningshøyden for en visual for denne flyplassen er ca. 3000 ft..

 

Spørsmål 5:

Jeg var litt usikker på det spørsmålet selv, men jeg mener at det kun er tilatt med ètt fly om gangen på rullebanen.

Men når jeg var ute med Widerøes i cockpit en gang, fikk vi klarering til å line opp på rullebanen etter først landende fly.

DVS: Vi stilte oss på bane-enden av RWY 09, før den landende 737-maskinen hadde klarrert av banen.

Tror det er litt blandede meninger om dette..

 

Ha en fortsatt god kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Kan fremdeles ikke helt ta spørsmål 4. Grunnen er at en visuell innflygning kan taes fra det stedet fartøysjefen mener at han ser nok av flyplassen til å kunne gjennomføre landingen visuelt. Og det kan jo skje fra både 1200 og 12000 fot over bakken. Mulig jeg blander noe her?

 

Når det gjelder spørsmål 5 så er det akkurat det jeg tenkte på og! I tillegg kan man og få flere fly utpå. Det kan gjøres ved at et fly tar av fra enden av banen. Når dette ruller kan flyet bak få lineup. Da er det to fly på banen. I tillegg kan et fly stå klar på en taksebane lenger nede på banen, og i det flyet som tar av ruller forbi, så liner også dette opp. Det siste flyet skal få takeoff før det som nå står helt nede i baneenden. Dermed er det på et tidpunkt hele tre fly på banen! "[smil]" Noen som har fler? (Håper alle klarte å følge tankegangen min her...)

 

Ellers må jeg jo igjen si at ideen er kjempeartig!

 

Ha en god dag?

 

Eivind

Spirit 75 / TFN75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig test, men...

 

Spm. 4: Det finnes ingen annen regel for slike høyder enn de generelle minstehøyder for flyging og eventuelt publiserte minstehøyder for visuelle innflyginger ved den enkelte flyplass. i tillegg kan ATC pålegge slike høyderestriksjoner. D.v.s. at man må forholde seg til BSL F 1-3 pkt 3.1.2 og pkt 4.5.

 

Spm. 5: Man kan ha opptil flere fly samtidig på en rullebane. Dette avhenger av størrelsen på de involverte flyene, rullebanelengde, antall på-/avkjøringer til rullebanen, tid på døgnet, siktforhold o.l. I slike tilfeller må man forholde seg til RFL (Regelverk for lufttrafikktjeneste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, det var da svært på mange som var uenige i Spørsmål 4..

Men, jaja..

Det er nå iallafall silk jeg har forstått det, med information fra andre flygeledere, man jeg kan jo også ta feil da!

Men det ligger jo en slags teori bak det spørmålet, det er nok flere plasser i verden de bruker dette systemet.

 

Til deg som ikke likte å legge ut mailadressen din, så skjønner jeg det.

Men det eneste som skjer er at jeg får tilsendt en mail, hvor det står at du har tatt testen, og at jeg får se resultatene dine.

Grunnen til at du skal oppgi din egen mail adresse er fordi at man skal kunne sende deg resultatet.

Du vil ikke i senere tid mota "junk mail" som vi kaller det.

Men, det er jo ditt valg, og jeg skjønner hvis du ikke ønsker å legge ut adressen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også uenig i spm 4, det finnes ingen fast høyde og starte en visual approach ifra, jeg misforstod hele spm'et og trodde det var høyden for landingsrunde det ble spurt om. Men tviler på jeg hadde fått rett om jeg hadde skjønt spm'et heller, for i teoribøkene jeg har lest står ingenting om at visual approach starter ifra en gitt høyde. Men samtidig skal det sies at jeg ikke er gjennom ATPL pensumet heller enda, så det kan fortsatt stå i noen av bøkene "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ivar Skaugstad:

Spørsmål 4:

Det jeg mener er at, ved en visual approach er den vanlige innflygningshøyden 2500-3000 ft + høyden flyplassen ligger over havet.

Hvis flyplassen ligger 500 ft over havet, vil jeg da regne ut 2500 ft (som jeg vanligvis bruker) + høyden flyplassen er på.

DVS: 2500ft+500ft=3000ft.

Innflyvningshøyden for en visual for denne flyplassen er ca. 3000 ft..

 

Spørsmål 5:

Jeg var litt usikker på det spørsmålet selv, men jeg mener at det kun er tilatt med ètt fly om gangen på rullebanen.

Men når jeg var ute med Widerøes i cockpit en gang, fikk vi klarering til å line opp på rullebanen etter først landende fly.

DVS: Vi stilte oss på bane-enden av RWY 09, før den landende 737-maskinen hadde klarrert av banen.

Tror det er litt blandede meninger om dette..

 

Ha en fortsatt god kveld!

Spm 4: Har sett Braathens fly leggse seg på base, for så å "vrenge" seg inn på meget kort (i mine øyne da, det så i hvertfall litt "unormalt" ut) final på Sola rwy 36. De holdt vel mellom 1000 og 1500 fot, og kvalifiserer vel til en visuell approach? Landingsrunden ligger så vidt jeg skjønner på 1000-1100 fot QFE, og det er ikke bare "meget små fly" som flyr denne. Oki, større fly har gjerne litt videre pattern, men... ENGM har innflygningspunkter for visual approach chart, 2500 or 3000 fot, mens det for ENCN ikke finnes slike. En visuell innflygning starter vel fra du får klareringen - høyden er vel da allerede satt? Og så er det vel noe som heter "contact approach" men vet ikke om det er så mye brukt. Den må du spørre ATC om. Tror ikke det finnes noen fasitsvar. Da jeg alltid flyr småfly, blir det for det meste straight in og begynner descent "når det passer meg", eller flyr pattern i 1000-1100 fot over plassen.

 

Spm 5: Bare ett fly om gangen - til vanlig. Men som sagt har du line up and wait klareringer som gir to, eller du kan ha flere fly som krysser rullebanen på forskjellige steder, eller hvor flere må taxe ett stykke på rullebanen for å komme til holding points, og ikke minst formasjons-takeoff, som bl.a. på Sola under stevnet. M.a.o. heller ikke ett fasitsvar "[stort

 

Forstår det sånn at spørsmålene er like bra utformet som dem i PPL/A teorien "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du (som har laget spørsmålet) må utdype litt mer. Hva mener du egentlig med innflygingshøyde, hvilken teori mener du ligger bak spørsmålet og hva mener du med at det brukes ved flere flyplasser? Ikke for å kverulere, men det virker som om det er en del begrepsforvirring ute og går. Det er en vesentlig forskjell på regelverk og de arbeidsmetoder/egne "buffere" som legges til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...