Gå til innhold

Flightplan på Vatsim


Håkon Fossen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Fløy min første tur på Vatsim for en stund siden. Gikk så og si greit etter god hjelp fra ATC. De ba meg fylle ut den Flightplanen i FSinn. Skjønte ikke helt hva jeg skulle sette inn i Fligh Route, men ATC'en på gardermoen ba meg kopiere en rute fra en nettside.

Glemte jo selvfølgelig å spørre om Direct route, fordi jeg har ingen Addonsfly med FMC, så jeg er vandt til å bare sette opp Direkte rute til destinasjonen. Ble litt kaos i lufta da jeg ikke visste hvor jeg skulle fly, PGA jeg hadde en helt annen rute enn det jeg var vandt til...

 

Spørsmålet er:

 

Kan jeg sette opp en Direct route?

 

Kanskje litt upresist, men håper på svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterte dette emnet med noen venner av meg på teamspeak, og vi kom frem til følgende: Dersom man har Flightsim Commander så kan man meget enkelt og greit fly standard aircrafts uten fmc og være helt "on par" når det gjelder ifr capabilities. Dersom man IKKE har FSCommander så er saken en annen. Da vil man ha store vansker med å gjennomføre endringer i flightplanen som måtte oppstå enroute (feks at man får en annen rullebane og STAR enn man planla). Da må man jo rett og slett skrive i Remark i FP at man ikke har FMC capabilities og trenger vectors til runway.

 

Men tilbake til OP: Jeg kan varmt anbefale www.vroute.net. Den kan du få fin-fine ruter med og eksportere til Flightsim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne tråden handler om hvordan fylle ut en flygeplan så tenkte jeg å dra frem denne gamle, gamle tråden fra 2002:

 

Bestemmelser om utfylling av reiseplanskjema

 

(Grunnen til at tråden heter Bestemmelser om utfylling av reiseplanskjema er fordi det er det reglementet heter i virkeligheten. Det er ikke krav om å følge disse på VATSIM)

 

Jeg ser det er noen småfeil i den, bla.a fordi airwayer, SID og STAR har fått andre navn. Og noen fix det refereres til finnes ikke lenger eller er byttet ut med andre. Men det kan jo være et utgangspunt for videre lesning om noen skulle være interessert?

 

Dersom du leser hele posten vil du se at det kom blandede reaksjoner på den tråden. Jeg vil derfor presisere at tråden kun er ment som litt hjelp til dem som vil ha det.

 

Dersom du har dårlig tid kan du jo f.eks finne en standard rute innenfor Norge, som Avinor ville ønsket du fløy, nederst på denne siden:

 

Standard ruteføringer

 

Jeg vil, som online ATC, sterkt be om at du ikke skriver DCT, selv om du selvsagt står fritt til å gjøre det. Problemet er nemlig da at jeg ikke vet hvor du skal fly. Hvor entrer du mitt luftrom og hvor forlater du det? Hva skal jeg koordinere med de andre som er online som ATC for eksempel. Dersom du har planer om å fly i en rett linje mellom to flyplasser, så ok, da går det vel. Men jeg ser noen som filer ENGM-DCT-ENZV og så flyr de via både Drammen og Rennesøy. Om du ønsker det så skal ikke jeg heve stemmen av den grunn, men jeg synes ikke det er bra… Jeg synes du skal file en flygeplan som forklarer hvilke punkter du har tenkt å fly over.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man IKKE har FSCommander så er saken en annen. Da vil man ha store vansker med å gjennomføre endringer i flightplanen som måtte oppstå enroute (feks at man får en annen rullebane og STAR enn man planla). Da må man jo rett og slett skrive i Remark i FP at man ikke har FMC capabilities og trenger vectors til runway.

 

Jeg har flydd noen hundre timer IFR i real life, aldri med FMC. Men ruteendring underveis er nesten standard og aldri et problem, selv om jeg ikke har hatt med FSCommander :whistle:. I flightplanen må man jo fylle ut hvilket utstyr man har ombord, og om man ikke er RNAV-utstyrt og det kun er SID/STAR som krever RNAV, så skal ikke ATC gi deg en slik prosedyre, og om ATC prøver seg så er det bare å svare "unable". Men det er unødvendig å skrive det i kommentarfeltet også når det er et eget felt for denne infoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man IKKE har FSCommander så er saken en annen. Da vil man ha store vansker med å gjennomføre endringer i flightplanen som måtte oppstå enroute (feks at man får en annen rullebane og STAR enn man planla). Da må man jo rett og slett skrive i Remark i FP at man ikke har FMC capabilities og trenger vectors til runway.

 

I tillegg til det Arild nevnte,

Om man flyr uten FMC/FSCommander/FSBuild ,

men vil ha en litt oppdatert database for FS9/FSX,

slik at man kan file/fly en rute med oppdaterte veipunkter,

så fins det en fil her

Mange SID/STAR kan jo forresten fint flys uten både FMC og GPS.

RNAV kan fint flys med bare default GPS i FS.

OG...du kan fint endre eller vente med å laste inn FS flightplanen etter at du har fått en clearence.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...