Gå til innhold

ENCN TWR trening torsdag 7. kl 20.30-22.30L


Andreas Stangenes

Anbefalte innlegg

Da er det ny økt på gang på Kjevik. Alle er selvfølgelig hjertelig velkommen til vår lille verdens-navle førstkommende torsdag så sent som kl 20.30. Vi sitter i alle fall et par timer, og håper å se så mange som mulig.

 

Verdt å merke seg er at VFR flights er særlig velkommen denne økten, men ingen skal føle seg utelatt :) Så håper jeg at vi sees!

 

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mitt første møte med ilden i dag!

 

Fikk mye hjelp av Andreas og Jan Arild, så jeg klarte meg forholdsvis fint :) Takker så mye for hjelpen :)

 

Eneste problemet var at jeg ikke så noen fly! bruker squakbox og fs9..

Merkelig problem, da jeg var kobla opp til serveren! Snakka med ATC og så meg selv på Vatspy :confused:

 

Nok en gang, takker for servicen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om jeg skal oppsummere dagens Kjevik-økt i et ord; Kaos! :cool:

... mange fly og piloter = mye trafikk. Og muligens litt over evne for en som bare har sin andre ATC trening... Men morro var det!

 

Noen tips fra min side (mentor har sikkert en liknende liste):

- Prioritering! Fly på finalen (og ellers i luften) er viktigere enn fly på bakken.

- Kommunikasjon; mange unødvendige ord når du har det hektisk er ikke ønskelig. Du skal rett nok gjøre deg forstått, men det er mulig å fatte seg i korthet. "wellcome to...." er sikkert hyggelig, men tar opp radio-tid når du har det travelt... ;)

 

... ellers tillsier min erfaring at en kveld som i kveld faktisk er ypperlig trening da det får opp temperaturen hos studenten noen grader med litt faktisk lærdom i utbytte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare få lov til å si tusen hjertelig takk for trafikken i kveld! Jeg håper dere hadde det like gøy som jeg - dog kanskje at dere ikke ble fullt så svette.. :D

 

Ufattelig bra oppmøte, og folk hadde god stemning tror jeg. Kan muligens ha noe med den hemmelige ingrediensen i kakao'n, dog det tør jeg ikke si noe om pga min mentor...

 

Neste økt blir førstkommende mandag kl 18 - 20, men det kommer en egen annonsering på den.

 

Go' natta, og velkommen igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg forvirringen når du gir stand 1 og vi leter febrilsk etter en stand som ikke finnes på kartet.

Jeg trodde de fleste fløy etter oppdaterte kart? Jeg har akkurat anskaffet Navigraph NDAC 3.0 så noen gate 1 var ikke å oppdrive.

Kanskje vi (piloter) burde angi dette i remarks på flight plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak, som pilot skjønner jeg veldig godt hvor du kommer fra, og personlig er jeg enig. Som ATC Padawan gjør jeg kun som Mester sier *smiler*

 

Noe du selvfølgelig kunne ha gjort var å informere meg om at du ikke finner stand 1, og be om veiledning. Da ville den knuten ha løst seg enda raskere, men slikt kommer man jo selvfølgelig ikke alltid på der og da - og det var vel muligens litt hektisk akkurat da? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også litt forvirret da jeg fikk stand 7. Men det var jo bare å se på tallene i bakken det ;) Ikke noe problem. Mye lettere å finne gate ved å se tallet, visuelt, enn på en chart, hvor du må tilbake i FS og finne samme gate der. Og flott at ATC forholder seg til at vi har norske flyplasser-sceneriet for Kjevik!

 

Jeg syns kandidaten gjorde en god jobb, spesielt for å bare være trening nr 2! Engelsken virket bra, og ATC rettet fort opp små feil. F.eks da jeg spurte om taxi-clearance da det var et fly rett bak meg:

 

ATC: "-Taxi to runway.. disregard"

tfcencn.jpg

 

Ellers kunne du kanskje vært litt raskere noen steder, f.eks kunne du sagt "after landing traffic, line up and wait RWY 04", istedenfor å vente til flyet hadde landet. Men det kommer med øvelse. Jeg syns du prioriterte trafikken i luften mer enn de på bakken, så det er bra! Jeg måtte jo faktisk holde foran RWY 04 for to fly.

 

Takk for et spennende Kjevik "overload" ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tok bare sjansen på at den første var gate 1, hadde dere kjeftet så ville jeg skyldt på Thomsen.

Det er litt forskjellige flyplass-scenarioer ute å går også. LH ved siden av meg sto parkert med rumpa langt ute på taxebanen. Jeg måtte taxe over gresset for å komme rundt han. Det sto en twin på tvers av A lengre mot rullebanen, han måtte jeg også styre rundt på innsiden.

Noe av problemet tror jeg ligger i FS9 siden den har veldig få startposisjoner, og de som er der passer dårlig med Norway airports, så det blir litt hipp som happ hvor FS9 folket havner.

 

Vi FSX gutta står der vi skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for feedbacks, folkens! :) Yes, jeg har hatt 4 treninger, men dette var den tredje praktiske øvelsen. Hele tiden lærer jeg noe nytt, og synes dette var en kjempespennende kveld. Jeg var helt svett etter at vi var ferdige kl 23.30! Vi hadde kanskje 5 minutter hele den tiden hvor det ikke var trafikk. Det satte meg selvfølgelig i et press, og jeg må innrømme at det var en utfordring å ikke bli stresset. På et tidspunkt tror jeg at vi hadde 4-5 fly på bakken, og 7 inbound på approach. De få gangene jeg ble stresset var da de største feilene oppstod. Regner med dette er typisk.

 

Ellers koste jeg rett og slett rumpen av meg! Og en spesiell takk til de som møtte opp og fly VFR. Håper dere ikke ble svimmel av alle holdingene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...