Andreas Stangenes Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Da er det ny økt på gang på Kjevik. Alle er selvfølgelig hjertelig velkommen til vår lille verdens-navle førstkommende torsdag så sent som kl 20.30. Vi sitter i alle fall et par timer, og håper å se så mange som mulig. Verdt å merke seg er at VFR flights er særlig velkommen denne økten, men ingen skal føle seg utelatt Så håper jeg at vi sees! Mvh Andreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Minner om denne Satser på at vi får atter en kos kveld hvor det gøy både for pilots og atc! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Gressklipperen kommer =D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Arild Gjemble Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 VFR..... er det da man skal melde negative flightplan?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas R.Pettersen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 får vell se om man ikke finner noe sløvere en en gresskliper Joakim. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John A, Moen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 vell,kan da levere VFR flighplan også da :grin: Negative flightplan er ikke så veldig godt likt på vatsim da, men "in the real" så flyr man som oftes negativt ja...(vertfall jeg :grin: ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Skal si deg det jeg Andreas, 747 som gressklipper på ENCN funker bra. Tro meg, prøvde sist gang jeg var der ;P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John A, Moen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 hehe, litt tailwind det, så står "gressklipperen" parkert godt inni Coop Prix butikken på Tveit:p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 hahaha. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 I'll be there! Med min LN-RRG :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Sender noen fly nedover fra Værnes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Ja, de gale har det godt her nede... :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Moen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Står på Værnes og satser på at jeg rekker ned og ut igjen før du stenger... så ut som det var bra med trfc der nede! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Henriksen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Tusen hjertelig takk for oppmøte folkens, dette kan vi jo nesten kalle overload på kjevik Approach med Fosse er oppe og tower blir på utover! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald Strand Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hadde mitt første møte med ilden i dag! Fikk mye hjelp av Andreas og Jan Arild, så jeg klarte meg forholdsvis fint Takker så mye for hjelpen Eneste problemet var at jeg ikke så noen fly! bruker squakbox og fs9.. Merkelig problem, da jeg var kobla opp til serveren! Snakka med ATC og så meg selv på Vatspy :confused: Nok en gang, takker for servicen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Tja, om jeg skal oppsummere dagens Kjevik-økt i et ord; Kaos! :cool: ... mange fly og piloter = mye trafikk. Og muligens litt over evne for en som bare har sin andre ATC trening... Men morro var det! Noen tips fra min side (mentor har sikkert en liknende liste): - Prioritering! Fly på finalen (og ellers i luften) er viktigere enn fly på bakken. - Kommunikasjon; mange unødvendige ord når du har det hektisk er ikke ønskelig. Du skal rett nok gjøre deg forstått, men det er mulig å fatte seg i korthet. "wellcome to...." er sikkert hyggelig, men tar opp radio-tid når du har det travelt... ... ellers tillsier min erfaring at en kveld som i kveld faktisk er ypperlig trening da det får opp temperaturen hos studenten noen grader med litt faktisk lærdom i utbytte! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Sæther Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 typisk fikk ctd 4nm final-.-* kunne jo blitt morro å sett enn 777-300 på kjevik:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Legger med et bilde fra VAtspy @Espen. Tøffere å sette en 747 ;P 1 GA men fikk meg fint ned med 10-20 meter igjen på Rnwy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg synes det gikk som på skinner da jeg var der. Veldig bra! Sørg for å ha oppdaterte flyplasskart. Standene på Kjevik går fra 10 til 19, ikke fra 1 og oppover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Ja ble ganske forvirret når jeg ble bedt om Stand 1. Sjekket jo raskt IPPC og søkte på google uten noe hell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Henriksen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Vi flygeledere må nesten gå etter hva sceneryene til FS9 og FSX har og det er stand 1-9. I virkeligheten er disse nå 10-19, så stand 1 i fs = stand 11 in real. Tenk forvirringen vis en sier taxi stand 15 så leiter piloten febrilsk på plassen etter en stand (som i fs) ikke eksisterer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg vil bare få lov til å si tusen hjertelig takk for trafikken i kveld! Jeg håper dere hadde det like gøy som jeg - dog kanskje at dere ikke ble fullt så svette.. Ufattelig bra oppmøte, og folk hadde god stemning tror jeg. Kan muligens ha noe med den hemmelige ingrediensen i kakao'n, dog det tør jeg ikke si noe om pga min mentor... Neste økt blir førstkommende mandag kl 18 - 20, men det kommer en egen annonsering på den. Go' natta, og velkommen igjen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Takk for Info! Beklager at jeg gikk så raskt på TS men hadde ei som banket i veggen ( Grov stemme når noen sover et rom vegg i vegg passer dårlig ) Vi snakkes! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Tenk deg forvirringen når du gir stand 1 og vi leter febrilsk etter en stand som ikke finnes på kartet. Jeg trodde de fleste fløy etter oppdaterte kart? Jeg har akkurat anskaffet Navigraph NDAC 3.0 så noen gate 1 var ikke å oppdrive. Kanskje vi (piloter) burde angi dette i remarks på flight plan? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Aslak, som pilot skjønner jeg veldig godt hvor du kommer fra, og personlig er jeg enig. Som ATC Padawan gjør jeg kun som Mester sier *smiler* Noe du selvfølgelig kunne ha gjort var å informere meg om at du ikke finner stand 1, og be om veiledning. Da ville den knuten ha løst seg enda raskere, men slikt kommer man jo selvfølgelig ikke alltid på der og da - og det var vel muligens litt hektisk akkurat da? =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg ble også litt forvirret da jeg fikk stand 7. Men det var jo bare å se på tallene i bakken det Ikke noe problem. Mye lettere å finne gate ved å se tallet, visuelt, enn på en chart, hvor du må tilbake i FS og finne samme gate der. Og flott at ATC forholder seg til at vi har norske flyplasser-sceneriet for Kjevik! Jeg syns kandidaten gjorde en god jobb, spesielt for å bare være trening nr 2! Engelsken virket bra, og ATC rettet fort opp små feil. F.eks da jeg spurte om taxi-clearance da det var et fly rett bak meg: ATC: "-Taxi to runway.. disregard" Ellers kunne du kanskje vært litt raskere noen steder, f.eks kunne du sagt "after landing traffic, line up and wait RWY 04", istedenfor å vente til flyet hadde landet. Men det kommer med øvelse. Jeg syns du prioriterte trafikken i luften mer enn de på bakken, så det er bra! Jeg måtte jo faktisk holde foran RWY 04 for to fly. Takk for et spennende Kjevik "overload" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Nei, jeg tok bare sjansen på at den første var gate 1, hadde dere kjeftet så ville jeg skyldt på Thomsen. Det er litt forskjellige flyplass-scenarioer ute å går også. LH ved siden av meg sto parkert med rumpa langt ute på taxebanen. Jeg måtte taxe over gresset for å komme rundt han. Det sto en twin på tvers av A lengre mot rullebanen, han måtte jeg også styre rundt på innsiden. Noe av problemet tror jeg ligger i FS9 siden den har veldig få startposisjoner, og de som er der passer dårlig med Norway airports, så det blir litt hipp som happ hvor FS9 folket havner. Vi FSX gutta står der vi skal. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg vet han har hatt 3 traininger. Men tror dette va hans fjerde? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Takk for feedbacks, folkens! Yes, jeg har hatt 4 treninger, men dette var den tredje praktiske øvelsen. Hele tiden lærer jeg noe nytt, og synes dette var en kjempespennende kveld. Jeg var helt svett etter at vi var ferdige kl 23.30! Vi hadde kanskje 5 minutter hele den tiden hvor det ikke var trafikk. Det satte meg selvfølgelig i et press, og jeg må innrømme at det var en utfordring å ikke bli stresset. På et tidspunkt tror jeg at vi hadde 4-5 fly på bakken, og 7 inbound på approach. De få gangene jeg ble stresset var da de største feilene oppstod. Regner med dette er typisk. Ellers koste jeg rett og slett rumpen av meg! Og en spesiell takk til de som møtte opp og fly VFR. Håper dere ikke ble svimmel av alle holdingene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.