Gå til innhold

Flyging - en rikmannssport?


Christer Elde

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig interessert i å ta ett eller annet sertifikat for småfly eller helikopter.

 

Men jeg har lagt merke til at sertifikatet er en dyr greie på 45.000 - 60.000 kr.

Er det noe man interesserer seg for så er jo denne engangssummen fullt overkommelig.

 

Men er det så at det koster ca. 800 kr pr. time å leie et lite propellfly. Er denne hobbyen en hobby som alle med en grei inntekt kan ha, eller er dette bare for rikfolk?

 

Når jeg blir så gammel at dette kan bli aktuelt vurderer jeg å gå inn i et "spleiselag" på kanskje 10 stykker som kan spleise på et fly til 250.000 - 500.000 kr.

 

Noen som har peiling på hva som er lurt om man vil bli PPL-flyger, og om man skal ha eget fly (spleiselag), eller leie fra en flyklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

 

Gjennomsnittlig pris på flyleie i klubb i Norge ligger nok på ca 800,-/time..

 

Men hvor dyrt det skal bli, etter oppflyginga, er jo igrunn helt opp til deg. Det spørs jo hvor mye du vil fly. Meg f.eks. Fløy opp i September i fjor, hadde da ca. 45 timer, og nå har jeg 75 timer... Så med den aktiviteten så flyr (bokstavlig talt) pengene ganske fort.

 

Men jeg personlig har jo ikke betalt alle timene selv, enten så har jeg hatt med meg en eller flere andre som har vært med på å spleise på leia, eller så har jeg flydd på oppdrag fra andre der de har betalt flyleia. (F.eks. utdrikkningslag, sightseeing, og til og med rene transportoppdrag) Det har du lov til med PPL-A så lenge du selv ikke sitter igjen med en fortjeneste på det... Men da får du jo ihvertfall gratis flytimer...

 

Så svaret på spørsmålet ditt er, ja, dette er en hobby som alle kan ha.... Iom at man selv kan vurdere hvor mye man har råd til å fly...

Men en liten anbefaling er jo at du har pengene klare når du starter med skoleflyginga, da vil du gjøre det så billig som mulig.... Jeg hadde pengene på konto, begynte i mai og fløy opp 12 september.... Ca 4 mnd med andre ord.... Men det finnes jo også de som har brukt både to og tre år på "lappen"...

 

Når det gjelder eget fly, enten alene eller i sameie med noen andre så blir det en vurderingssak opp mot hvor mange timer du tenker å fly...

Det koster ca 50-60000 kroner i året med sertifisering, vedlikehold, landingsavgifter, forsikring, hangarplass, osv. før man i det hele tatt har flydd en time... Så timeprisen vil jo da være avhengig av hvor mye man fly.... Men det er jo selvfølgelig en vurderingssak som hver enkelt må ta...

 

Personlig så har jeg sagt at så lenge jeg bor i nærheten av en flyklubb hvor jeg kan leie fly så er det så godt som uaktuelt å kjøpe eget... Men skulle det skje at jeg flytter til en plass uten flyklubb, så må jeg jo vurdere saken, enten å kjøpe alene, eller sammen med andre...

 

Lykke til med det du finner ut, og velkommen inn i motorflymiljøet....

 

Mvh

Mads

Tromsø Flyklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LEI, LEI, LEI.

 

Å eie fly selv er en dyr affære.

 

Når du eier må du ha service på det hver 50. flytime. 50 timers service er en forholdsvis enkel sak som ikke koster allverden (noen tusen tenker jeg). 100 timer er litt mere omfattende og koster enda litt mere. 200 timer enda mere, 500 timer enda mere, 1000 timer helt ekstrem.

 

I tillegg er det nye deler, slike ting som propeller osv.

 

jeg kan nevne at på flyet jeg leier nå må det kjøpes ny propell (den gamle var for slitt til å kunne bli godkjent for en "ny runde"). Det koster eieren gode 100.000,- kr

 

jeg tror du skal bruke flyet mye, og ha tilgang til store pengesummer til enhver tid før det svarer seg og kjøpe eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etterhvert som du får logget deg en del timer kommer også tilbudene. Du kan fly fallskjermhoppere og seilflyslep.

Der får du holdt ved like sertivikater og logger mange timer i løpet av året.

 

En Piper Cub/Super Cub er ikke dyr i drift. Ligger mellom 300-500,- i timen. Så hvis du bare skal fly alene, kansje fly til en kamerat med mikrofly stripe? Så er jo cuber optimale for det. Morsomme å fly, liten avgangsdistanse og avgangsdistanse.

 

Om flyging er dyrt bestemmer du selv, alt avhenger av hva du vil fly, hvor du vil fly og hvor mye du vil fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...