Jens-Ole Kjølberg Skrevet 31. mai 2002 Skrevet 31. mai 2002 Det var etter det jeg så en HH-60 Pave (Black)-hawk fra USAF som styrtet. Merkelig nok overlevde alle (en ble hardt skadd i styrten) Mvh Jens-Ole Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 31. mai 2002 Skrevet 31. mai 2002 Ja, var jo litt leit det med helikopteret da. Tro hva det koster for et slikt egentlig? Har liksom hatt litt lyst, men aldri hatt tid til å finne ut priser og slikt! Ha en god helg! Siter
TOS Skrevet 31. mai 2002 Forfatter Skrevet 31. mai 2002 Leste på nettavisen om ei ulykka i Oregon, USA i dag i går. Det var om et helikopter som skulle redde nokre fjellklatrarar etter ei ulykke, men så styrta det. Styrten vart sendt på direkten på amerikansk fjernsyn...trykke ikkje her, men her for å lese meir på nettavisen. Siter
H S Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 Hawk familien har et litt spesiellt skrog som øker mulighetene for å unngå skade/tap av liv ved havari. Husker ikke verdiene for hva det skal tåle men det er en god del. Denne ulykken er vel nærmest et skoleeksempel på hva maskinen skal tåle. Som en del andre helikoptre er setene i Hawk også konstruert for å kunne absorbere G ved impact. De som skal utdanne seg til helikopterflygere i Luftforsvaret på Fort Rucker i årene fremover kan glede seg. UH1-H Huey er definitivt på vei ut (trist synes noen av oss), og all trening skal skje med Black Hawk, bortsett fra primary og instrument som fortsatt skal foregå på de relativt moderne TH-67. Noen Norske flygere fikk forøvrig deler av utdannelsen sin på Black Hawk en periode på begynnelsen av -90 tallet. mvh Hans Petter Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 Ja det så ut til at skroget stort sett var like helt. Synn at Huey'en er på vei ut. Det du om Army reserves/ national guard fortsatt har noen igjen? Mvh Jens-Ole Siter
Terje Vanvik Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 Her er filmen: http://www.sky.com/skynews/article/0,,30000-10429425,00.html Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 Jens-Ole:US Marines kommer nok i hvert fall til å ha den en stund til De holder nå på å få en ny oppdatert versjon også Siden det går treigt med Osprey Quote: On 13 Decenber 2001, Bell helicopter rolled out the first engineering, manufacturing and development (EMD) UH-1Y, which is destined for the US Marine Corps. This took place at the company's Flight Research Center at Arlington Municipal Airport in Texas. The helicopter, dubbed "Yankee One," subsequently made its first flight one 20 December whem the joint Bell/USMC crew conducted in-ground-effect hover maneuvers. Modified to the new configuration as part of the H-1 upgrade program, the helicpter has already completed 50 flights at the end of March and is scheduled to arrive at NAS Patuxent River in Maryland, in May (2002). There, it will undergo flight-testing. Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 Det er jeg klar over, USMC flyr heller ikke den originale Huey'en, men Bell 214/UH-1N (svært lik RNoAF's 412SP) Oppdateringen har ikke noe med at Osprey'en har blitt forsinket. Osprey skal erstatte CH-46/53. Mvh Jens-Ole Siter
H S Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 Jens-Ole: Vet ikke med sikkerhet hvordan det ligger an hos National Guard/Reserves, men det har vært snakk om å pensjonere Hueyene "over hele fjøla" (ca.900stk) siden de har hatt mange og alvorlige problemer. Og erstatningen er selvsagt Black Hawk som de allerede opererer. Var på kurs med en avdeling fra New Mexico National Guard, de fløy kun Black Hawk. Det som er litt rart oppi det hele når det gjelder Huey problematikken, er at de sivile (Bell 205) flyr uten de alvorlige problemene UH-1 har, fordi Bell vistnok har gitt ut anbefalinger om modifikasjoner, noe de sivile MÅ gjennomføre mens det for de militære har vært litt mer fritt om de ønsker (tar seg råd?) eller ikke. Ellers vil jeg si at den oppdaterte UH-1Y nok er siste krampetrekning fra Bell i forsøket på å holde en "Huey" flygende i noen år fremover. Så får vi se hvordan det går til syvende og sist. Den har jo 4 rotorblad så det er jo ingen "ekte" Huey, lyden er jo halve maskinen spør du meg! Uansett, den dagen Hueyen setter skidden på bakken for siste gang er det definitivt en klasiker i helikopterhistorien som tar kvelden. Jeg har ikke mer enn vel 100timer Huey, men makan til fornøyelig maskin å fly... mvh Hans Petter Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 Jens-Ole: Skal ikke Osprey erstatte Huey også da? Siter
TOS Skrevet 1. juni 2002 Forfatter Skrevet 1. juni 2002 quote: Opprinnelig postet av Jens-Ole Kjølberg: Ja det så ut til at skroget stort sett var like helt. Synn at Huey'en er på vei ut. Det du om Army reserves/ national guard fortsatt har noen igjen? Mvh Jens-Ole Nei det Det eg ikje du hehe. e da nåken som veit da? Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 1. juni 2002 Skrevet 1. juni 2002 Tenkte mer på Hans Petter... Mvh Jens-Ole Siter
Jens-Ole Kjølberg Skrevet 2. juni 2002 Skrevet 2. juni 2002 USMC bruker UH-1N til light attack/FAC for AH-1W angrepshelikoptre (raketter + FLIR etc) + lette transport oppdrag. Dette er umulig å gjennomføre med Osprey. Derfor blir "N" modernisert med en felles hale/motor som den som er på AH-1Z. CV-22 Osprey er først og fremst et transport helikopter som skal ta over for CH-46 og 53 i den tunge frakt rollen. Har hørt at Bell har rimelig stor suksess med å oppgradere gamle Bell uh-1H til Huey II Mvh Jens-Ole Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.