Gå til innhold

TWR trening 5.11.09


Gjest Eivind Oterhals

Anbefalte innlegg

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Hei!

 

Da skal jeg ha min første trening i morgen, 5. November, Fra kl. 1900-2100. Treningen finner sted på ENAL_TWR. Fint om noen tar APP. :)

 

Kom og fly! Ønsker mye trafikk på en litt mindre plass i Norge.

 

Mvh

Eivind

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Takk for all innsats. Neste trening blir på søndag 8.11.09 kveld kl. 19-21.

Skrevet

Treningen er godt igang! 25% av tiden er gått, sålangt trafikk på Værnes, Sola, Gardermoen og incoming to Sandefjord Torp.

 

Men noe på Vigra? No, kan det friste med kort avstand og full atc dekning til Hovden/Ørsta og Molde også?

 

Eivind trenger det som kan skaffes av trafikk!

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Kom og fly! Vi er i gang. Det meldes om CAVOK nå, fint vær for VFR flyging! :)

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Kom og fly da... Har gått over 1 time uten ett eneste fly :P

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Takk takk :) Neste trening blir i morgen kl. 19-21. Kom og fly da og.

Skrevet

angående AFIS:

 

Noen som vet hva som er korrekt?

 

Hadde Sindre Holberg på vfr tur fra ENAL fra ENML når han da skulle inn til ENML er det da correct med å gi "Cleared to enter the Controlzone, rw in use 07, rw free" Molde er jo som kjent en afis plass. Ble veldig usikker gitt!

Skrevet

Luftrommet rundt en AFIS flyplass er somregel klasse "G", eller ukontrollert. Man vil da ikke ha behov for en klarering for å entre dette luftrommet. I de fleste tilfeller vil man få informasjon om lokale forhold (bane, vind, QNH, trafikk). Tillegg får man ofte en request om å fly til ett rapporteringspunkt for å rapportere overhead. :)

Skrevet

Om Vigra har satt squawk på flyet og tracket det, vil standarden være "Radar service terminated, contact Molde Information on 119.95, so long!". Uten radardekning ville det heller blitt "Report leaving this frequency ("for Molde Information on 119.95" kan legges til)".

 

Om vi skal ta en vatsim-situasjon her der Vigra App sitter og MOL er avlogget, blir det mer riktig med "Radar service terminated (legg gjerne til "stay on this frequency" her slik at de ikke tuner 122.8 om du vil dekke Molde TIZ), report on final 07/ base 25, no local traffic/traffic is <_>, QNH 1013", og "runway free" når de er nært nok.

 

Med mindre det er en del GA-trafikk brukes ikke VFR-punkt så ofte her i området, bortsett fra ved insjekk på frekvens. SAS og NAX bruker dem ikke what so ever, de er bare etablert på ILS/LLZ eller på visual (med noen få unntak når det er lokalkjente piloter eller enkelte Fokker-flyvere som er på visual)

 

AFIS er hovedsakelig forenkling og mindre restriktive prosedyrer. Problemet til de fleste er at man føler seg utrygg fordi man ikke helt vet hva man skal gjøre når man ikke har faste, restriktive prosedyrer å gå etter. Det er ganske enkelt om man leser og observerer litt :)

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Minner om treningen i kveld. Noen som tar app? :)

Skrevet

Får se om jeg tar meg en flytur i kveld da.

 

Men hadde det ikke vært lurt med litt mellomrom mellom treningene forresten?

 

Uansett, så tror jeg det er best for ryddighetens skyld at du lager en ny tråd for treningen i kveld, slik at det ikke blir rot og at alle får med seg at det er ny trening i kveld.

 

Vil også anbefale deg å booke posisjonen.

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Skal lage ny tråd. Og ENAL TWR er booket :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...