Gjest Eivind Oterhals Skrevet 4. november 2009 Skrevet 4. november 2009 Hei! Da skal jeg ha min første trening i morgen, 5. November, Fra kl. 1900-2100. Treningen finner sted på ENAL_TWR. Fint om noen tar APP. Kom og fly! Ønsker mye trafikk på en litt mindre plass i Norge. Mvh Eivind Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 4. november 2009 Skrevet 4. november 2009 Flott med trening på litt andre plasser enn ENGM Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 5. november 2009 Skrevet 5. november 2009 Takk for all innsats. Neste trening blir på søndag 8.11.09 kveld kl. 19-21. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 6. november 2009 Skrevet 6. november 2009 Dekker approachen under treningen til søndag jeg da! Siter
Even Rognlien Skrevet 6. november 2009 Skrevet 6. november 2009 Skal prøve å komme en tur! Kos deg ^^ Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 6. november 2009 Skrevet 6. november 2009 Flott! Takk skal du ha Det var artig... Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 Da er det bare å fly cupfinale supporterne hjem til både Vigra og Årø som er dekt i kveld! Gratulerer til Aafk som Norgesmestere 09. Hilsen en LSK-supporter. Siter
Sindre Holberg Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 Ja, vi får prøve å sette opp noen ekstra charterfly! Heia RBK, men fantastisk fornøyd med Ålseund seier! Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 Treningen er godt igang! 25% av tiden er gått, sålangt trafikk på Værnes, Sola, Gardermoen og incoming to Sandefjord Torp. Men noe på Vigra? No, kan det friste med kort avstand og full atc dekning til Hovden/Ørsta og Molde også? Eivind trenger det som kan skaffes av trafikk! Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 Kom og fly! Vi er i gang. Det meldes om CAVOK nå, fint vær for VFR flyging! Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 Kom og fly da... Har gått over 1 time uten ett eneste fly Siter
Sindre Holberg Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 Du klarte deg fint synes jeg Husk right turn dct Innholmen.. Lykke til videre! Sindre LN-TTO Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 Takk takk Neste trening blir i morgen kl. 19-21. Kom og fly da og. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 angående AFIS: Noen som vet hva som er korrekt? Hadde Sindre Holberg på vfr tur fra ENAL fra ENML når han da skulle inn til ENML er det da correct med å gi "Cleared to enter the Controlzone, rw in use 07, rw free" Molde er jo som kjent en afis plass. Ble veldig usikker gitt! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 8. november 2009 Skrevet 8. november 2009 Luftrommet rundt en AFIS flyplass er somregel klasse "G", eller ukontrollert. Man vil da ikke ha behov for en klarering for å entre dette luftrommet. I de fleste tilfeller vil man få informasjon om lokale forhold (bane, vind, QNH, trafikk). Tillegg får man ofte en request om å fly til ett rapporteringspunkt for å rapportere overhead. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 9. november 2009 Skrevet 9. november 2009 Om Vigra har satt squawk på flyet og tracket det, vil standarden være "Radar service terminated, contact Molde Information on 119.95, so long!". Uten radardekning ville det heller blitt "Report leaving this frequency ("for Molde Information on 119.95" kan legges til)". Om vi skal ta en vatsim-situasjon her der Vigra App sitter og MOL er avlogget, blir det mer riktig med "Radar service terminated (legg gjerne til "stay on this frequency" her slik at de ikke tuner 122.8 om du vil dekke Molde TIZ), report on final 07/ base 25, no local traffic/traffic is <_>, QNH 1013", og "runway free" når de er nært nok. Med mindre det er en del GA-trafikk brukes ikke VFR-punkt så ofte her i området, bortsett fra ved insjekk på frekvens. SAS og NAX bruker dem ikke what so ever, de er bare etablert på ILS/LLZ eller på visual (med noen få unntak når det er lokalkjente piloter eller enkelte Fokker-flyvere som er på visual) AFIS er hovedsakelig forenkling og mindre restriktive prosedyrer. Problemet til de fleste er at man føler seg utrygg fordi man ikke helt vet hva man skal gjøre når man ikke har faste, restriktive prosedyrer å gå etter. Det er ganske enkelt om man leser og observerer litt Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 9. november 2009 Skrevet 9. november 2009 Ok da skal jeg holde meg langt unna ordet Controlzone ved neste approach til en AFIS plass! Takk for bra svar, get it Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 9. november 2009 Skrevet 9. november 2009 Minner om treningen i kveld. Noen som tar app? Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 9. november 2009 Skrevet 9. november 2009 Får se om jeg tar meg en flytur i kveld da. Men hadde det ikke vært lurt med litt mellomrom mellom treningene forresten? Uansett, så tror jeg det er best for ryddighetens skyld at du lager en ny tråd for treningen i kveld, slik at det ikke blir rot og at alle får med seg at det er ny trening i kveld. Vil også anbefale deg å booke posisjonen. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 9. november 2009 Skrevet 9. november 2009 Skal lage ny tråd. Og ENAL TWR er booket Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.