Gå til innhold

TWR trening 5.11.09


Gjest Eivind Oterhals

Anbefalte innlegg

Gjest Eivind Oterhals

Hei!

 

Da skal jeg ha min første trening i morgen, 5. November, Fra kl. 1900-2100. Treningen finner sted på ENAL_TWR. Fint om noen tar APP. :)

 

Kom og fly! Ønsker mye trafikk på en litt mindre plass i Norge.

 

Mvh

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftrommet rundt en AFIS flyplass er somregel klasse "G", eller ukontrollert. Man vil da ikke ha behov for en klarering for å entre dette luftrommet. I de fleste tilfeller vil man få informasjon om lokale forhold (bane, vind, QNH, trafikk). Tillegg får man ofte en request om å fly til ett rapporteringspunkt for å rapportere overhead. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Vigra har satt squawk på flyet og tracket det, vil standarden være "Radar service terminated, contact Molde Information on 119.95, so long!". Uten radardekning ville det heller blitt "Report leaving this frequency ("for Molde Information on 119.95" kan legges til)".

 

Om vi skal ta en vatsim-situasjon her der Vigra App sitter og MOL er avlogget, blir det mer riktig med "Radar service terminated (legg gjerne til "stay on this frequency" her slik at de ikke tuner 122.8 om du vil dekke Molde TIZ), report on final 07/ base 25, no local traffic/traffic is <_>, QNH 1013", og "runway free" når de er nært nok.

 

Med mindre det er en del GA-trafikk brukes ikke VFR-punkt så ofte her i området, bortsett fra ved insjekk på frekvens. SAS og NAX bruker dem ikke what so ever, de er bare etablert på ILS/LLZ eller på visual (med noen få unntak når det er lokalkjente piloter eller enkelte Fokker-flyvere som er på visual)

 

AFIS er hovedsakelig forenkling og mindre restriktive prosedyrer. Problemet til de fleste er at man føler seg utrygg fordi man ikke helt vet hva man skal gjøre når man ikke har faste, restriktive prosedyrer å gå etter. Det er ganske enkelt om man leser og observerer litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se om jeg tar meg en flytur i kveld da.

 

Men hadde det ikke vært lurt med litt mellomrom mellom treningene forresten?

 

Uansett, så tror jeg det er best for ryddighetens skyld at du lager en ny tråd for treningen i kveld, slik at det ikke blir rot og at alle får med seg at det er ny trening i kveld.

 

Vil også anbefale deg å booke posisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...