Gå til innhold

Vil legge ned flyplasser !!


Stig Enoksen

Anbefalte innlegg

Viktigere saker! "[Gal]"

Det er ikke farlig for dere sør i landet og som har både busser tog og fly som går hver 10min...

Vi her oppe i gokk er da avhengig av ett hviss tilbud...

Dessuten er veien mellom vardø og vadsø ikke en 2 felt`s motorvei vei akrat,og vinter`n her er IKKE ikke bare en snøbyge rundt jul vet du.

Men det er vel politikken nu til dags,dem skal vel tvinge oss sør-over så norge blir konsentrert rundt oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun de største flyplassene som Værnes, Flesland og Sola som går med overskudd, det ville jo blitt litt stusslig om alle de andre legges ned. Gardermoen er jo også et sluk uten like inntil lånene blir nedbetalt.

 

En av de største grunnene til at luftfartsverket har lite penger er at staten har vært nedi kassa og forsynt seg grovt, ikke omvendt.

 

[ 07-05-2002, 22:58: Endret av: Thor Magne Hasselø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er delvis enig med at noen flyplasser legges ned. Hvorfor ha så mange flyplasser som er så tette, når de går i underskudd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg litt enig i Jan Erik. Finnmark er et spesiellt fylke på samferdselsektoren, store avstander og mye vær. Faktisk så mye at det til tider bare er Widerøes og Hurtigruta som knytter fylket sammen. Jeg er Bergenser bare så det er sagt, men har bodd to perioder i Finnmark, og har selv fløyet Finnmark på kryss og tvers i all slags vær til alle årstider som tidligere Sea-King flyger. Jeg mener at Finnmark må skånes for kutt, det vil være et nokså stort tap om Finnmark på sikt mister noen av kortbane flyplassene.

 

Kortbanenettet har forøvrig aldri vært butikk for kommunene (nå staten) så vidt jeg vet. De har i hovedsak blitt drevet med støtte fordi Stortinget vedtok at man skulle ha en infastruktur som besto av et stamrutenett og et kortbanenett. Utbyggingen startet på et tidspunkt hvor veinettet så annerledes ut enn i dag, og standarden en helt annen. Dette har jo endret seg siden "Kyllingmarkene" begynnte å komme, og dette betyr jo også litt i disse vurderingene.

 

Nå er jo det ikke akkurat noe nyhet at man skal legge ned flyplasser og endre på strukturen. Listen over flyplasser som står i faresonen (og de er det en del av) ble lagt frem for lenge siden, saken nå dreier seg om at man skal sette planene ut i praksis. Det er kjekt å ha mange flyplasser rundt i Norge, også ut fra en flyoperativ synsvinkel (det gir tross alt flere muligheter og en viss trygghet i noen situsjoner). Men det koster å drifte selv en kortbane, noen må betale...

 

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Hans Petter Stue, med dette svaret du kom med her er jeg hjertens enig i, og jeg har også bodd i finnmark i noen år, så jeg kjenner serdeles godt til fårholdene der, og du tar ikke feil i det du sier. På grunn av jobb i finnmark, så måtte jeg benytte meg av fly (Widerøe), for å farte finnmark på kryss og tvers, og var svært avhengig av dette.

Ellers er det som du sier Hurtigruta som er et alternativ.

Men om vinteren, ja ... da kan man bli nokså isolert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var at det er Staten som holder liv i mye rart, også Forsvaret og Rygge.

Og om, eller kanskje snarere når det blir sivil drift på Rygge er det vel fortsatt Forsvaret som skal ta seg av brøyting, vedlikehold av baner, taxiways o.l.? Da er det jo fortsatt Staten som betaler med skatte og avgifts-penger, eller hva?

Det er lett å si at flyplassene skal legges ned om de ikke tjener penger, men som andre har nevnt betyr det at vi kan legge ned f.eks. OSL... Kanskje litt vanskelig å forestille seg hvordan det er å komme seg rundt i Nord-Norge uten fly, for de som ikke har opplevd det.

 

Clamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...