Gå til innhold

767 Pilot In Command


Jim Lorentsen

Anbefalte innlegg

Da jeg bestilte min 767PIC hos WILCO - like etter release - betalte jeg US$-prisen med VISA som var oppgitt (inkludert VAT). Jeg fikk pakken i postkassen 3-4 dager etter bestilling. Jeg betalte ingenting utover de ca 280-290 kr. Ikke mva utover 21% VAT (=MVA), og ikke toll.

 

Jim, dette er den eneste måten å kjøpe 767PIC på. Du får CD'en og en del annet - jeg tror først og fremst det var reklamemateriell for øvrige WILCO-produkter.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Synes dere at 767PIC er MYE bedre enn DF737??? Vurderer strekt å kjøpe en av de, men er ikke sikker på hvem av de jeg skal ta...! Tips? Positive/negative ting med de to?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa, det kommer an på øyet som ser. Jeg har bare df734, så jeg er ikke helt habil i dømmingen, men begge har detaljerte paneler. Det som er greit med PIC er at den har et ekstremt bra feilsystem, så hvis du liker litt spenning når du flyr, så er nok det den beste.

Guruen på dette feltet, Roald Hansen, har uttalt at df bare er et kvasiprodukt i forhold til PIC (Slakt meg hvis jeg tar feil "[blink]" )

 

Alt i alt er nok begge virkelig bra "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Petter Dischington:

Guruen på dette feltet, Roald Hansen, har uttalt at df bare er et kvasiprodukt i forhold til PIC (Slakt meg hvis jeg tar feil
"[blink]"
)

 

Alt i alt er nok begge virkelig bra
"[blink]"

Hei Petter,

 

Først og fremst er jeg ikke noen guru, og du har rett i at det nok kommer an på øyet som ser.

 

Da DF først kom var jeg til de grader frustrert over alle feil og alle patchter som kom, men DF har etterhvert gått seg til, og er nå teknisk feilfri. Uttrykket "kvasi" er nok brukt både av meg og av Øystein Eker når det gjelder FMC, og hvilke muligheter som finnes for programmering til Flight Mangagement System.

 

Jeg har dem begge, har brukt dem mye, og min mening - men det er bare min mening - på en fredags kveld er:

 

DF734 og 767PIC henvender seg til to litt ulike grupper. DF har mye realisme, og mye "eye-candy". DF har mye flotte tillegg som du ikke finner i PIC; Load Master, masse liveries. I tillegg et utall av wiews; bl a kan du sitte bak i cabinen, se nedover midtgangen og betrakte vingen. Når det gjelder funksjonalitet har DF-teamet tatt noen shortcuts. Bla a virker ikke fuelsystemet som det skal (mains og center forbrukes samtidig om du ikke slår av fuelpumpene til mains). Du kan starte motorene uten at du har korrekte settinger av trykkluft fra APU/eller ekstern starthjelp. Climb performance har vært en annen stor diskusjon. Den klatrer urealistisk raskt, spesielt i starten. Hvis du vil ha et system som virker så nært opp til virkeligheten, er ikke DF en innertier. Om FMS - hovedfunksjonene er der, men mye er utelatt. Jeg forventer ikke å finne alt, men her er etter min mening for mye utelatt. En VNAV nedstigning avviker flere tusen fot i forhold til vertical path beregnet av FMC. Men totalt er den et flott produkt, og etter de siste patchene absolutt verdt prisen.

 

PIC er laget av et team der Eric Ernst er en av medlemmene. Han er real life F/O i American Airlines på 757/767. 767 er ene og alene en PANEL-pakke, og er ment å skulle fungere så nært opp til virkeligheten som det går an i MSFS-miljøet. Dette merkes ved at realismen er gjennomført til de grader m h t funksjonalitet i alle systemer som kan simuleres i MSFS. Bl a er all programkode til A/P laget av PIC-teamet. I PIC finner du et FMS som er så nær du kan komme en virkelig 757/767 (forbeholdet er plattformen MSFS). Du klarer aldri å starte motorene på PIC hvis du ikke har gjort det "etter boka" real life. Fuelsystemet virker som det skal, programmerte nedstigninger holdes innenfor vakre marginer. PIC har et meget avansert "feil-program", du kan sette opp sannsynlige feil som vil oppstå i de forskjellige systemene. MEN - du må altså på andre markeder for å finne flymaskiner/liveries utover det som er levert fra PIC. Den siste måneden har imidlertid POSKY's GMAX-fly blitt perfekt tilpasset dette panelet - men dette kan vi ta siden "[smil]"

PIC er absolutt verd prisen.

 

Konklusjon:

Det er egne preferanser som bestemmer. Er du ute etter en pakke som har et panel med FMS og mange realistiske funksjoner, og i tillegg vil "se deg rundt", både ute og inne, men har en del åpenbare svakheter i forhold til "as real as it gets" i forhold til den virkelige 737-400, er det DF som gjelder.

 

Er du ute etter et panel med de mest realistiske funksjoner som er laget til MS Flight Simulator, er det 767PIC som tar ledelsen. Sammen med POSKY's GMAX er det nok denne som er min klare favoritt.

 

Igjen,

bare min subjektive mening.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg må også si meg veldig enig med Roald. Vil bare tilføye et par småting. Jeg har kjørt 767PIC i snart et år, og etter bare noen små problemer i begynnelsen (tusen takk for hjelpen da Roald) har jeg kun kjørt det siden. Kjøpte også DF737, og det jeg bare ville tilføye er at hvis man ikke har det optimale systemet, (jeg kjører en antikk PentiumIII-450) "[blink]" så har 767PIC i tillegg til alt annet nevnt også litt bedre performance.

Med andre ord, Dreamfleet tapper litt mer frames etter min mening. Kommer sikkert til å fly mer 737 når jeg oppgraderer systemet, for det er jo som nevnt et veldig bra addon det også, men så langt har jeg bare fløyet et par timer med det. 767'n vil nok være en liten favoritt samme hvilket system jeg har. "[blink]"

 

En annen ting som sikkert er nevnt mange ganger i sammenheng med slike spørsmål, DF737 vs 767PIC, er nettopp den valgmulighet man har med 767, akkurat som i real-life. For med en 767-300ER kan man, hvis man liker det, både fly 8-9+ timers flighter, samtidig som man uten problemer kan fly kortere flighter som OSL-CPH. Med en 737 har man naturlig nok ikke muligheten til å fly transatlantiske flighter osv. (hvis man ikke flyr NG eller BBJ som ikke er helt relevant her)

 

Må også kort nevne at jeg mener 767PIC sammen med POSKY's nye V.3 767'ere er drømmen å fly. Sitter her og sikler med tanke på de nydelige detaljene, bl.a. flexing wings osv.

 

Men hvis du er skikkelig i tvil, hvorfor ikke spare opp litt og kjøpe begge! "[smil]"

Hvis ikke, tror jeg ikke du blir skuffet hvis du kjøper det ene og ikke det andre uansett.

 

med vennlig hilsen Ole Martin

 

[ 04-05-2002, 11:57: Endret av: Ole Martin Walberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt valg Joachim, men ikke dårlig "[blink]"

 

767PIC leveres originalt med en begrenset nav-database. Jeg anbefaler sterkt at du oppdaterer nav-data i mappen FMCWP som kommer på plass etter at 767PIC er installert.

 

Når det gjelder AIRAC cycle er den siste som er laget for 767PIC 0202. På nettstedet som den normalt finnes på, får jeg ikke opp valget for nedlasting. Jeg har derfor lagt den ut her. Den er vel 3,5 MB.

 

For å oppdatere SIDs og STARs i samme mappe, gå hit.

 

Jeg går av nett i ca 3 uker - ferie og arbeidsreiser.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...