Gå til innhold

Hvordan finne ut hvilken bane man skal lande på?


Svale Andre Leren

Anbefalte innlegg

Har et lite problem angående når jeg skal taste inn i FMC`en på hvilken rullebane jeg skal lande på. når man taster inn på FMC`en så skal man jo skrive inn hvilken rullebane man skal lande på i destinasjonen. jeg bruker å taste inn den rullebanen jeg antar at jeg skal lande på, men når jeg kommer frem så er det av og til forandret og jeg må endre flight-plan osv...

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg flyr bestandig med "real world weather". Da kan jeg sjekke været for flyplassen jeg skal lande på på http://wap.ippc.no. Merk at "real world weather" i Fs ikke nødvendigvis gjengir været korrekt ift. hvordan været er i virkeligheten (for wap.ippc.no gir deg det virkelige været), men du får i hvert fall en fin indikasjon.

 

Når du går inn på adressen så dukker det opp et felt hvor du skriver ICAO-koden til flyplassen du skal lande på, f. eks. ENGM for Gardermoen. Da får du opp en METAR-kode. Været på Gardermoen nå er 171914Z 21002KT CAVOK 09/06 Q1019 NOSIG. Helt kort så betyr det at "den 17. (dato) klokken 1914 Zulu (171914), så kommer vinden fra 210 grader og har styrke 02 knop (21002KT). Q1019 betyr at QNH, eller lufttettheten, ligger på 1019, hvis du bruker den funksjonen på altimeteret.

 

Noen ganger så kan det f. eks. stå 180V210 før vindstyrken. Det betyr at vinden varierer mellom å komme fra 180 og 210 grader. Skulle du landet på Gardermoen da, så hadde det blitt rwy 19R, som du sikkert vet :)

 

EDIT: Og alt dette gjelder altså hvis du flyr uten ATC :)

Ellers så får du beskjed fra tårnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo noe av dette, men i fs så om jeg skal f.eks fly Oslo-Bergen, får jeg og ikke opplyst dette før jeg er 30 nm unna flyplassen, og ATIS rundt 40-50 nm eller noe. kan jo også en del av de metarene og tafene også, så kan vel forsøke å bruke de, har prøvd å komme meg inn der før, men har ikke klart det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fly IFR der du legger inn departure og arivel i menyen før du starter opp flighten. Da blir du dirigert via ATC til du får beskjed om å følge egen rute. Når du nærmer deg arivel blir du enten automatisk eller ved å be om det i atc vinduet fulgt inn på rett runway. I tilleg blir det litt mer heftig også for du får heading endringer og desent fra atc hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...