Gå til innhold

LN-ILS dhc8


Runar Hvitsand

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I dag har luftfartsverket flydd over Kr-sund med LN-ILS opptil flere ganger. Har forstått at den holder på med noe slags instrumentsjekking, men nøyaktig hva er det den holder på med?? Noen som har et svar? Er det forresten noen som vet hvor deres gamle HS 748 ble av? Eller hvor jeg kan finne bilder av den?

 

mvh Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg riktignok ikke sikker, men ettersom LN-ILS (eller NILS, som den kalles) har et innfellbart prisme rett foran lukene til nesehjulet, så antar jeg at man blant annet bruker laser til å sjekke nøyaktigheten til ILS'en...

 

Har vært borti lignende bruk av laser i Forsvaret, men da til rette-trening med Robot-70 Luftvernsraketter mot droner. Dronene hadde da et prisme montert oppå kroppen, og man skjøt da med laser mot drona for å trene treffsikkerheten sin. Etter "skuddet" fikk man tilbakemelding på en skjerm om hvor mange centimeter(!) unna prismet man traff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen.

LN-ILS driver kontroll av alt utstyr;ILS,NDB osv,på alle norske flyplasser.De er i luften så og si hele tiden,dvs nesten hver dag.

De opererer normalt en(1)uke i sør norge,og en uke i nord norge før de skifter igjen.

De gjør f.eks flere approacher på ILS/LLZ når de utfører sjekkene.Har flere lave overflyvninger de gangene de er her i allefall(såkalte crossovers)

I tillegg kontrollflyr de prosedyrer ved de ulike flyplassene.

Håper dette hjalp litt.

 

Asbjørn

AFIS`n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...