Emil Topstad Skrevet 30. juli 2009 Skrevet 30. juli 2009 Har noen hør om SAS skal sette MD-80 på bakken for godt? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=565127 Det står jo ikke direkte her, men siden så mange må gå. Og siden selskapet taper penger hadde hvertfall jeg satt MD flyene på bakken siden disse bruker en del mer drivstoff en modrene Boeing / Airbus..? Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 30. juli 2009 Skrevet 30. juli 2009 Ja, SAS er i gang med utfasing av MD-80. Det går litt etter litt, og siste avgang med MD-80 er i 2010. Siter
Rune Kristiansen Skrevet 31. juli 2009 Skrevet 31. juli 2009 Det står pr i dag 2 eller 3 MD 80 utenfor SAS hangar på Gardermoen med demonterte motorer og presenninger over de stedene motorene normalt skulle vært. Den ene av dem ("Rollo Viking") har stått der i veldig lang tid, og ser ikke særlige flyvedyktig ut.. Noen som vet hva som skjer med de når de ikke skal opp no mer? Blir de hugget på Gardermoen? Eller kjørt vekk? Eller flyr de vekk? Legger inn ett bilde på bildeforumet i fall noen kan svare ut fra bildet Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 31. juli 2009 Skrevet 31. juli 2009 Hvis det er noe verdi igjen på dem, blir de stående til de finner en ny eier. Hvis det derimot er mer å tjene på å skrape dem, så blir det gjort. Jeg lurer litt på om de kanskje skal bruke delene til de to flyene på de øvrige MD-80ene som er igjen. Siter
Emil Topstad Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Skrevet 31. juli 2009 Finnes det regler på hvor lenge et fly har lov og være i luften? Altså når det er så gammelt må det pensjoneres f.eks? Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 31. juli 2009 Skrevet 31. juli 2009 Det blir jo når flyet ikke lenger klarer å tilfredstille de kravene som er satt. Enten det er vedlikehold, støy eller andre regler. Ellers kan du fly som så lenge du bare klarer. Siter
Dag Johnsen Skrevet 1. august 2009 Skrevet 1. august 2009 Heisann! Kim Joergen, det er enklete fly som har tidsbegrensing paa skrog. For eksempel er A320 serien begrenset til 60.000 timer og 48.000 cycles. Jeg forstaar det som at Airbus jobber med aa faa dette opp til 120.000 timer og 60.000 cycler, men vil helt opp til 180.000 timer. Vet ikke i farten om MD80 flyene har en skrog begtensing. Dag Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 1. august 2009 Skrevet 1. august 2009 Hei Dag! Jeg er såpass "frekk" at jeg hiver inn det du sier i mine utalelser om regler og andre krav. hehe! Siter
Dag Johnsen Skrevet 1. august 2009 Skrevet 1. august 2009 Hei igjen Kim Joergen! Jeg er såpass "frekk" at jeg hiver inn det du sier i mine utalelser om regler og andre krav. hehe! Joda, den er grei den... ha ha! Mye som spiller inn naar et fly skal parkeres og selv en robust arbeidshest som MD80 vil nok se sine dager ende...! Markedet i dag er ganske "mettet" med MD80er og selv om noen senere modeller kan sikkert finne gode hjem i flere aar framover, blir nok de fleste parkert og hugget opp. Dag Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 1. august 2009 Skrevet 1. august 2009 Ingen tvil om at MD-80en er en solid arbeidshest iallefall. Nordic Airways i Sverige har fått nytt AOC, og startet opp flygninger igjen med sin eneste SE-DMT, som de har hatt siden selskapets oppstart i 2004. Den er den eldste flygende MD-80en igjen. Bygget i 1980.. Tidligere eiere er Swissair og SAS før den havnet hos Nordic i 2004. Ikke mye elektroniske skjermer og duppeditter i den nei. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.