Gå til innhold

Lengste rullebane!


Vegar Mikalsen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette har sikkert vært tatt opp før, men håper det er greit jeg spør:

 

1. Hva heter verdens lengste rullebane?

 

2. Hva heter verdens lengste rullebane (som passasjerfly bruker. altså en valnlig flyplass)

 

3. Navn på hangarskip i fs 2002?

 

Håper jeg kan få svar på dette.. Tusen takk "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den frågan har diskuterats lite för många gånger här på forumet "[smil]"

 

Försök att söka på ord som "lengste rullebane" så hittar du din fråga här , här och här .

 

Sök gärna i forumet innan du ställer frågan så kanske antalet frågor om samma ämne kan minimeras. Dessutom slipper du vänta på att någon ska svara eftersom svaret allt som oftast finns om man bara söker "[smil]"

 

[ 14-04-2002, 22:32: Endret av: Johan Rönngren ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor skulle Cuba ha en enormt lang rullebane, tro? Det er jo "bare" en lite karibisk øystat. Svaret tror jeg ligger i den kalde krigens dager. Tunge sovjetiske maritime patruljefly (Bear i diverse utgaver) fløy ofte fra baser på Kola eller i Leningrad-området, nord og rundt Nordkapp, og derfra over og ned langs den amerikanske østkysten. Her kunne de foreta radarsøk, se etter amerikanske flåtegrupper på vei ut/inn av Atlanterhavet o.l. De fortsatte sørover langs kysten av Florida og landet på Cuba. I det varme klimaet og med tungt fuellete fly og behov for i tillegg kunne ha diverse våpenlast i spissede situasjoner, ville behovet for lang rullebane være stort.

Jeg tror dette også var grunnen til at USA var bekymret for den kubansk-støttede byggingen av en lang rullebane på Grenada tidlig på 80-tallet, men det er en annen historie.

Mvh Rolf Liland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...