Gå til innhold

NAS F-50 for "halv" maskin


Olav M. Rønningen

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Øystein Eker:

Det største tekniske fremskrittet i senere tid?

Fokkerfabrikken gikk konkurs.
"[stikk"[blink]"

"[stort

Tror inte det finns många piloter som håller med...

Ok att den kan vara krånglig att skruva på, det vet jag inget om, men i cockpit är de geniala!

Ok, F27 är väl lite väl gammal, men F50 var långt före sin tid då den kom. Det är smartare och "renare" än många betydligt nyare maskiner. Den hade "dark cockpit" upplägg långt före amerikanerna t.ex.

 

Har inte varit in i F28, 70 eller 100, men har hört att de ska vara väldigt lika F50 i styrhytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom svaret... har ventet på den - Jørgen.

 

Regnet med at jeg fikk en reaksjon på den ja. "[stort . Misforstå ikke. Det har ikke noe med flysikkerhet eller pålitelighet å gjøre - men hvor vanskelig det er å skru. Eks: Skifte instrument på Boeing så kan man løsne en skrue 2 tørn og nappe ut instrumentet - 15 sekunders jobb. På Fokker så må man løsne hele panelet og skru seg ned på baksiden - blir lett en halvtime. Greit nok - flyet blir like luftdyktig og pålitelig som en Boeing. Det tar bare lenger tid. En tekniker med timebetaling bryr seg ikke om det.

 

Til Fokkers forsvar så er det et mindre fly som skal ha plass til omtrent de samme blackboxer og utstyr som et stort fly. Da må det bli trangt.

 

Fokker i forskjellige varianter har vært levebrødet mitt og gitt meg glade dager og utfordringer - og salt til maten. Selvfølgelig er jeg glad i flyet. "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej då Öystein, missförstod inget!

 

Det är ju trots allt två helt åtskilda uppgifter, att flyga maskinen och att skruva på den... Du har helt säkert rätt i det du säger! Jag säger bara att Fokker gjorde användarvänliga maskiner, inte underhållsvänliga "[smil]"

 

Gjorde militärtjänsten som flygmek. Skruvade på AJ-37 Viggen. Den var heller inte särskilt "mek vänlig". "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen av de "eldre" på jubileumsflystevnet(?) på Gardermoen, så husker de kanskje en svartmalt F27 som fløy aerobatics? Om jeg ikke tar helt feil var glansnummeret en enmotors roll mot den fedrete motoren! For meg var det til og med heftigere enn det italienske jagerteamet "I fracchi tricolori". Siden den gangen har jeg i alle fall ikke vært redd for at en Fokker skulle ramle fra hverandre selv om det ristet litt....

 

Etterpåskehilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da en aldeles glimrende og interessant tråd! Jeg sitter her og leser og leser (mens jeg egentlig skulle jobbet!), og tenker at: Hmm, ei egen diskusjonsgruppe for mer tekniske emner knyttet til fly hadde vært noe. Finnes det noen steder? Eller kunne det vært en ide å få til noe slikt her? Eller blir det for mange grupper å holde oversikten over?

Uansett - dette var lærerikt og interessant ja! "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...