Martin Skaatun Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 De var ute og fløy, og like etter at de hadde tatt av fra Florø, mistet de all stør i flyet, alle instrumenter, radio, transponder, alt. De mistet absolutt alt og motoren fikk magnetdropp, og det var like før de mistet motoren, men den kom seg opp i normal gange igjen etter en liten stund. Pappa måtte ringe til opplysningen på mobiltelefonen fra flyet for å få nummeret til Flesland for å markere at de hadde en nødsituasjon... ...hun på sentralen ble helt omtåket å klarte ikke å finne nummeret, så hun brukte år og dag på å finne nummeret... ...de trodde at det var en skikkelig nød-situasjon på gang! Det hele endte med en ikke dramatisk nødlanding på Flesland, etter å ha flydd uten instrumenter fra Måløy, men flyet er snagget og skal nå på reprasjon. Alt i alt, en udramatisk hendelse... [ 17-03-2002: Endret av: Martin Skaatun ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Gott jobbat! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Ingen dum idé att ha en extra batteri driven radio, eller i småfly, en mobil telefon. Också en god idé att förprogrammera telefon nummren till de valigaste TWR man flyger kring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 jeg tror ikke det var så ARTIG for han når han fløy, da. Bra at alt gikk bra, hvilket fly fløy han da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Skaatun Skrevet 16. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2002 Det var denne han fløy: http://www1.airpics.com/search.php?string=LN-BBU&si=0&st=10&count=10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Skaatun Skrevet 16. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2002 quote: Opprinnelig postet av Jörgen Toll: Ingen dum idé att ha en extra batteri driven radio, eller i småfly, en mobil telefon. Också en god idé att förprogrammera telefon nummren till de valigaste TWR man flyger kring. De hadde med en extra radio, men den virket ikke. Dårlig kontakt mellom head-settet og radion ( ledningene ). GPS hadde de også, så den hjalp en del, men det var takket være kart og kompass at de fant frem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tomas Foosnæs Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Hva var årsaken da? Mister ikke instrumenter av el-feil...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Skaatun Skrevet 17. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2002 En feil i dynamoen var det som var årsaken til at de mistet strømmen. Joda, de mistet radio, transponder, fuel-målere, kunstig horisont, ADF, VOR, DME, men selvsagt beholdt de høydemåler, kompass, og akkurat de tingene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Alternator feil vil ikke i utgangspunktet kutte all strøm, batteriet kan jo drive radio osv en stund. Men hvorfor fikk dem magnetdropp ? Alternator feil vil absolutt ikke gi magnetdropp, så det må vel ha vært en feil til ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tomas Foosnæs Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Jordings feil kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Skaatun Skrevet 17. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2002 Dette var vel femte gangen at de har hatt nødsituasjon i det flyet på bare to år... ...sikkert flere feil enn kun dynamoen, men de blir vel avdekket når det nå sjekkes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oddgeir Refvik Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Sjønner ikkje helt... Du sa dem fekk problemer etter at dem tok av fra Florø og fløy uten instrumenter fra Måløy på vei til Bergen.. Men Måløy ligger endel nord for Florø mens Bergen sør for?? oddgeir Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Skaatun Skrevet 18. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2002 De tok av fra Florø på vei mot Ålesund, men da de passerte Måløy startet problemene. Grunnen til at de fløy til Bergen i stedet for Florø, var grunnet dårlig vær i Bergen og om de hadde ventet i Florø hadde de blitt værfast og de hadde ikke kunne returnert til Bergen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tomas Foosnæs Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Må få høre hva teknikerne finner ut da... Hvis det er bare alternator feil, vil de som sagt ha hatt batteriet en stund... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Skaatun Skrevet 18. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2002 Som sagt så er det flere feil enn kun alternatoren... ...men vi får vel vite det snart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.