Per-kristian Jensen Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Hei Hei! Da var det min tur til å ha C1 trening! Oslo Control fra 18-19z (20-21 Lokal tid) Tirsdag 28.April All trafikk er ønskelig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 det er synd det er så kort tidsrom som en time, for jeg tør i alle fall ikke å komme flygende fra f.eks Frankfurt, på grunn av eventuelle forsinkelser som kan skje på veien, og ikke være sikker på at testen fortsatt pågår. Jeg synes det om mulig burde være en tids-slot på i alle fall to timer for noe der man sier "trafikk er ønskelig". Men det er bare min mening, igjen for å få opp trafikken.(Og før har folk på forumet svart meg med "tror du ikke vi ATC'er ar et annet liv enn å sitte og vente på at du kommer..". Jeg bare sier det som jeg tenker, og kanskje andre, at det kan være vanskelig å "treffe" inn i den timen når man kommer et stykke fra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Om du planlegger arrival på start av utsjekken så skal det godt gjøres at du får en delay som gjør at du kommer over en time forsent, med mindre man sitter i simmen og venter på at ingenting skal sje med tekniske feil på bakken da, men i så fall er det snakk om en fem minutter med restart og reoppsett av fly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Tja, jeg klarte å planlegge og gjennomføre en tur fra Narita til Kastrup med mindre enn en halv times forsinkelse. Så dersom jeg klarer å få det til med en tur som normalt tar godt over 10 timer å gjennomføre, så skal vel andre klare å planlegge en tur til Gardemoen fra f.eks. Frankfurt, og fremdeles treffe treningstiden. Null problem! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 godt å høre;) Men det hører også til historien at de aller fleste ATC'er i Europa åpner kl 20 (da rekker man det jo ikke), og noen ganger kl 19. (da går det på minuttet hvis man skal fra et sted en time unna, men stenger testen fem minutter før er det håpløst) Så i dette tilfellet var faktisk problemet at det var kun en time, og den timen var for tidlig på kvelden til å ta en tur fra et sted med ATC-dekning til testen. En vanlig reaksjon er på forumet på en slik henvendelse er altså "vi blåser vel i om du fikk tatt deg en tur som passet deg", men dette er altså et innlegg av typen "hvordan generere mer trafikk til tester og utsjekk: Mitt forslag er altså å avlegge prøven fra 20-22 lokal. Og den må være booket. Da kan man dra fra plasser rundtomkring, som akkurat har åpnet, og rekke fram så man er sikker på at det ikke blir "we are closing, contact UNICOM". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Så er det heller ikke alle som nødvendigvis har tid mellom klokken 20 og 22 norsk tid. Ta som et eksempel meg selv; Jeg er en Universitets-student på motsatt side av kloden, noe som for tiden innebærer en tidsforskjell på 10 timer (når Norge igjen går til "vintertid", og New Zealand til "sommertid" blir forksjellen 12 timer). Så når klokken er 20 på kvelden i Norge er klokken for meg 6 på morgenen. På den adre siden har du de i Norge som muligens har kvelds/nattarbeid, og dermed ikke har tid etter kl. 20. Eller at vedkommende skal være sammen med familien (avtalt besøk, "familiekveld" eller hva det skal være). Selv om et tidspunkt passer for noen er det slett ikke sikkert at det passer for alle. Dette er vi også nødt til å ta hensyn til, alle som en. Greit, så passet det ikke for deg å fly til Oslo fra Frankfurt denne kvelden. Men kunne du ikke gjøre det motsatt da? Å fly fra Oslo til Frankfurt? Det bør da være mulig, det óg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 joda, jeg forstår det. Men jeg tenker at en som skal ha trening kanskje trenger innkommende fly med approach og vektorering mer enn en takeoff.. Men, jo, det kan jeg gjøre neste gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Det er selvsagt ønskelig med flere annkomster enn avganger totalt sett, men avganger er også nødvendig. Fokuser på mulighetene i steden for begrensningene... For min del er tanken på ATC alltid et pluss, men ikke et krav for hvor jeg flyr. Ofte finner jeg ut at "i dag vil jeg fly til ......". Og da flyr jeg dit. Selvsagt prøver jeg også å planlegge flyvninger slik at jeg kommer innom på steder hvor det er varslet ATC-tjeneste, og spesielt ved trening. Jeg hadde faktisk et tilfelle i Canada hvor jeg uforvarende kom innom en "dobbeltrening" (TWR og APP). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Larsen Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Vi har tatt hintet, og kommer til å kjøre 2 timers sessions fra og med neste gang. Hilsen Den skumle mentoren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.