Gunnar Seljeseth Skrevet 1. april 2009 Skrevet 1. april 2009 Jeg leker litt med tanken på en tur jorden rundt med min trofaste MD82. Jeg tenker å begynne vestover fra Gardemoen (ENGM) til Keflavik (BIKF), og så videre mot det amerikanske kontinentet. Men derfra går det litt i stå. Derfor lurer jeg litt på om noen har et godt forslag til videre reiserute og tillhørende scenery (deafult-flyplasser er uaktuelt. Helst freeware-scenery). Det trenger ikke være storflyplasser aka. KLAX eller KJFK, men det må selvsagt være mulig å få ned en MD82... En litt kjapp liste over steder jeg ønsker å fly via underveis (For PANC, RJAA og LLBG er scenery allerede ordnet) - Boston Logan, USA (KBOS) - Anchorage, Alaska, USA (PANC) - Narita, Tokyo, Japan (RJAA) - Auckland Intl, New Zealand (NZAA) - Kingsford Smith, Sydney, Australia (YSSY) - Ben Gurion, Tel Aviv, Israel (LLBG) Så, noen som har forslag til reiserute? Et par småkomentarer av det jeg selv har vurdert; - Videre fra RJAA til RKSI (Incheon Intl, Sør-Korea), og så nedover via noen øyer i stillehavet? - Auckland - Sydney direkte... - Via Bangkok? - Fra Israel via Hellas tilbake til Oslo? Eller via et sted i øst-Europa? (ønsker minst 1 stopp mellom Israel og Norge) Og med tanke på forslag til scenery; jeg flyr FS9... (og nei, dette er ingen aprilspøk ) Siter
Frode Skibrek Skrevet 1. april 2009 Skrevet 1. april 2009 ENGM-BIKF-KJFK-KSFO-PHNL-YSSY/YSML-WSSS-VHHX/VHHH-Dubai-Italia-UK-ENGM Håper dette hjelper deg litt videre Siter
Magnus F. Meese Skrevet 1. april 2009 Skrevet 1. april 2009 Hvordan er det med rekkevidden på MD82? Hvor mange nm på full load? (Edit)Jeg vil se for meg at du kan forvente deg en god del sikk-sakk ved havkryssing, da spesielt stillehavet. Om den når over 3000nm så skal det vel gå Frode, se to ganger på den ruta der i henhold til at det er en MD82 som flyr, PHNL-YSSY er godt og vel 4300nm, da kan det fort bli plask Jeg foreslår å gå opp til PANC som ønsket og snike seg over vannet der gapet er mindre Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 1. april 2009 Forfatter Skrevet 1. april 2009 Frode; Jeg ser at du glatt unngår flere av flyplassene jeg har nevnt at jeg ønsker å ta turen innom, deriblandt KBOS, PANC, RJAA, NZAA og LLBG. BIKF-KJFK er nok dessuten noe optimistisk for en MD82, og Hong-Kong til Dubai? Nei du... Dessuten er det veldig dårlig med freeware scenery på flere av de flyplassene du foregår, selv om de fleste har gode payware scenery. Men jeg har overhodet ikke planer om å svi av flere tusen kroner for å skaffe scenery til denne rundturen... Magnus; Ja, det blir nok litt sikk-sakk over stillehavet. Rekkevidden til en MD82 ligger på rett over 2.000nm. F.eks. er BIKF-KBOS ca. 2150nm, og dermed ganske akkurat utenfor MD82 sin rekkevidde... ... forøvrig har jeg ikke noe imot en tur innom litt mer (for oss normenn) ukjente steder... Siter
Håkon Basvos Skrevet 1. april 2009 Skrevet 1. april 2009 Vel, hva med å ta turen innom Kangerlussuaq lufthavn på Grønland BGSF, fra BIKF. Og deretter ned til Boston. Fra Boston til enten Seattle eller Portland, så videre til Anchorage, eller kanskje Juneau? Scenery til Kagerlussuaq: Greenland Ports and Docks V.2 Scenery til Boston: Boston Logan International Airport version 2 Hvis Boston-Seatlle/Portland blir for langt, går det også ann og mellomlande i enten Chicago elle Milwaukee. Her er scenery til Milwaukee's General Mitchell Intl. Airport KMKE: MKE2004 Siter
Werner Rafteseth Skrevet 1. april 2009 Skrevet 1. april 2009 Hei, Gunnar! Regner med du kjenner til denne, men slenger ved en link til "Freeware scenery list". Så ser du jo litt hva du har å velge mellom http://walhalla.mine.nu/fs2004.php Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 1. april 2009 Forfatter Skrevet 1. april 2009 Foreløpig reiserute slik det ser ut til nå: ENGM-BIKF-BGSF-KBOS-....-PANC-....-RJAA-(RKSI?)-....-NZAA-YSSY-....-LLBG-LSZH-ENGM Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 2. april 2009 Forfatter Skrevet 2. april 2009 Da har reiseruten fått en ny oppdatering; ENGM-BIKF-BGSF-KBOS-....-PANC-UHPP-RJAA-....-NZAA-YSSY-YPDN-WIII-....-LLBG-LSZH-ENGM Turen fra RJAA vurderes å gå via Hong Kong og noen stillehavsøyer ned til NZAA, og jeg holder på å gå gjennom litt detaljer med en i VATNZ. På tur nordover er Bangkok og Mumbai to aktuelle kandidater, og Dubai kan komme til å bli siste stopp før Tel Aviv. Og takk til Werner for nyttig link. Den hadde jeg faktisk glemt... :blush: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 Endelig reiserute; ENGM-BIKF-BGSF-KBOS-CYWG-CYVR-PANC-UHPP-RJAA-PGUM-AYPY-NVVV-NZAA-YSSY-YPDN-WIII-VTBS-VABB-OMDB-LLBG-LSZH-ENGM ... dette ser jeg frem til! :grin: Og ja, jeg skal selvfølgelig poste noen screens fra turen... Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 3. april 2009 Skrevet 3. april 2009 Traitor! ... Hvordan kan du unngå JFK... Velger Boston framfor flyplasen med beste ATC på VATSIM. Gunnar, du Gunnar. Mathias Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 3. april 2009 Forfatter Skrevet 3. april 2009 Dersom det er ATC på JFK når jeg stikker fra Boston kan jeg vel alltids stikke snuten innom før jeg reiser videre... Men da må det være ATC tilstede, altså! Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 8. april 2009 Forfatter Skrevet 8. april 2009 Da kommer jeg til USA i morgen. JFK kommer jeg bare innom dersom det er ATC tilgjengelig.... Siter
Kjell Andreas Norheim Skrevet 9. april 2009 Skrevet 9. april 2009 Hei! Ser at du flyr på VATSIM. Er ikke kjent med VATSIM, men IVAO har flere worldtours. Både IFR, VFR, Pilotskills, Dangerous og F1, og det kommer nok en Longhauls også snart. Legger ved en link her: http://www.ivao.aero/worldtour/ Skjønner på en annen side ikke hvorfor VATSIM skal være "bedre" enn IVAO. Det er jo alltid fler som er pålogget og flyr på IVAO enn VATSIM. Har sjekket selv over en periode nå. Det mest ekstreme var søndag 5 april kl.21:17 da det var 46 på VATSIM og 1060 på IVAO. Lykke til Siter
Rune Jensen. Skrevet 9. april 2009 Skrevet 9. april 2009 Jeg kjenner ikke IVAO og kan derfor ikke si noe om det er bedre eller dårligere enn vatsim. Men når det gjelder sammenligningen din fra søndagen så er den ikke reell p.g.a problemer med vatsim-serverne som har kommet og gått den siste tiden. Statistikken du fikk ut var derfor langt fra virkeligheten. Når det er sagt så synes jeg at det er synd at det finnes to muligheter online. Tenk hvor mye trafikk vi kunne hatt dersom alle benyttet det samme Siter
Sindre S. Lillehaug Skrevet 9. april 2009 Skrevet 9. april 2009 Off, det hadde vært en drøm om det hadde vært en felles server. - Lykke til med turen i allefall! Siter
Werner Rafteseth Skrevet 9. april 2009 Skrevet 9. april 2009 Har sjekket selv over en periode nå. Det mest ekstreme var søndag 5 april kl.21:17 da det var 46 på VATSIM og 1060 på IVAO. Dette var i forbindelse med en server split som medførte at omtrent alle ble frakoblet nettverket. Jeg gikk i fra å ha 15 fly på scopet til ett fly. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 9. april 2009 Forfatter Skrevet 9. april 2009 Kjell Andreas; La bare IVAO vs. VATSIM debatten ligge. For tiden flyr jeg på VATSIM, ferdig med det. Jeg har lovet å sjekke IVAO neste gang jeg formaterer HDD's, men når det blir vet jeg ennå ikke med sikkerhet... Ang. sist søndag, så fikk vi vel både server-split og feil på data-feed på en gang. I det siste har det hendt en hel del med VATSIM-serverne, og mye av det har å gjøre med et DoS angrep VATSIM opplevde nylig. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 9. april 2009 Forfatter Skrevet 9. april 2009 Da er jeg nede på KJFK, og stikker straks videre til CYWG. Fornøyd nå, Karl Mathias? :cool: Siter
Rune Jensen. Skrevet 9. april 2009 Skrevet 9. april 2009 OK, men husk at du må få flyet tilbake til EKCH innen den 19.... for Copenhagen Realtime. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 9. april 2009 Forfatter Skrevet 9. april 2009 Rune: Nei, jeg trenger ikke å ta flyet tilbake til EKCH innen den 19. Til EGLL (Heathrow), derimot.. "Alt er planlagt og tilrettelagt" :grin: Siter
Rune Jensen. Skrevet 9. april 2009 Skrevet 9. april 2009 Jepp, ser på bookingen at du kjører motsatt vei som meg. Av en eller annen grunn så har jeg vanskelig for å flytte fly med "teleport". D.v.s at dersom jeg f.eks har forlatt et fly på EGLL så har jeg vanskelig for å ta det samme flyet fra ENGM dagen etterpå. Det hender at jeg gjør det, men det føles ikke helt riktig Siter
Kjell Andreas Norheim Skrevet 11. april 2009 Skrevet 11. april 2009 Hei Gunnar! Hmm... Jeg smiler for meg sjøl her jeg sitter. Har ikke vært inne her siden jeg sendte sist innlegg. Har IKKE tenkt å ta noen debatt her, men konstaterer jo fort min oppfatning at VATSIM vs IVAO er at ømtålig tema man bare holder seg unna her i landet :crazy:. Var frista til å skrive mer, men lar det være Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 11. april 2009 Forfatter Skrevet 11. april 2009 Tja, om det er ømtålelig vet jeg ikke om jeg er helt enig i. Men alt har sin plass, og IVAO v. VATSIM debatten hører ikke hjemme i denne tråden. Ønsker du å ta den debatten bør du enten hente frem en allerede eksisterende tråd om emnet (og dem er det mange av), eller lag en ny... Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 13. april 2009 Forfatter Skrevet 13. april 2009 Da har jeg kommet til det som blir turens sydligste flyplass; NZQN. Og innflyvningen til bane 23 var ikke helt enkel; jeg måtte jobbe litt hardere enn det jeg er vant til med å få flyet ned på bakken. En god komponent sidevind gjorde ikke saken enklere, ei heller all den turbulensen jeg fikk på finalen. Dette er en fin flyplass å bryne seg på for dem som har gått lei ILS... :grin: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 17. april 2009 Forfatter Skrevet 17. april 2009 Da er jeg endelig på vei til Gardemoen igjen. Jeg lander ca. kl. 06:30 norsk tid (0430z). Og dermed er en tur jorden rundt fullført med 24 stopp underveis. Neste tur er allerede under planleggning, men jeg lar selve utførelsen vente en stund... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.