Gå til innhold

Den siste katta...


Anbefalte innlegg

Historiens ironi har gjort Iran til den siste brukeren av den berømte F-14 Tomcat jagerflyet.

 

Iran har faktisk greid å holde superflyet Tomcat i tjeneste i over 30 år uten Amerikansk hjelp etter revolusjonen i 1979. Det er faktisk ganske bemerkelsesverdig med tanke på kjernen av USA utdannede piloter og teknikere fra før revolusjonens Imperial Iranian Air Force ble utsatt for brutal behandling av revolusjonstyrkene (etter 1979 ble det kalt ”Islamic Republic of Iran Air Force”-IRIAF). På toppen av dette kom den blodige krigen med Irak under nesten hele 1980-tallet der både fly og piloter ble presset til det ytterste. Selv uten reservedeler og store problemer med å holde de avanserte systemene operative mener jeg å ha lest at Iranske F-14 fly skøyt ned rundt 150 Irakiske fly under krigen.

 

Man kan nok betvile om flyene er fult operative etter så mange år, men faktum er at Iran stadig viser fram flyvedyktige F-14 Tomcat fly og på 1990-tallet ble en formasjon på nesten 20 fly fulgt av Amerikansk AWACS.

 

IRIS har gjort sin gode FS9 F-14 pakke fult FSX native og selv om den ikke er helt aerosoft F-16 nivå, så vil jeg påstå at den er av en de bedre FSX kampfly pakkene. Og det følger med en stor samling av forskjellige F-14A og B modeller med påfølgende variasjon i bevæpning.

 

Jeg driver å oppdaterer mine FS9 repainter til FSX modellen og her kommer noen bilder av en Iransk F-14A i den low vis malingen flyene har fått på 2000-tallet.

 

Grumman F-14A Tomcat "3-6024" fra 82nd TFS/8.TFB, IRIAF 2005.

 

Scrshot1302.jpg

 

Scrshot1252.jpg

 

scrshot0222.jpg

 

Scrshot0622.jpg

 

Scrshot0972.jpg

 

Scrshot1362.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fine bilder du har der;). Av en flott maskin

 

Over til saken. Grunnen til at Iran klarer og holde F14 Tomcat i lufta er vel pga de har plukket fra hverandre hele "katta" og re-ingeniørt hele maskinen.. Dvs fått deres beste ingeniører til og ta litt nærmere titt på hva som får maskinen til og fungere, og siden har de brukt lang tid på og bygge reservedelene... Og da iranere ikke akkurat er av det dumme slaget, så har de ikke bare holdt maskinene i lufta, men har også plukket videre, blant annet på F5 som de har videreutviklet - vel strengt tatt har de vel bare bygget videre på F5 fighteren, de har vel ikke akkurat bygget noe helt eget ennå... Men de har en brukbar industri, som har både jagerfly og sivile fly som sine kunder.. Hvorfor tror du Iran Air fremdeles har sine B747-100/200 i lufta.. Selv B707 klarer de til en viss grad og hold i lufta...

 

Men de er stadig på jakt etter nye og moderne fly, og hadde bare Iran og USA kommet til en løsning med sitt uvennskap, kunne mye ha vært gjort for tingenes tilstand i landet (Iran) som sårt trenger nye fly.

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fine bilder du har der;). Av en flott maskin

 

Over til saken. Grunnen til at Iran klarer og holde F14 Tomcat i lufta er vel pga de har plukket fra hverandre hele "katta" og re-ingeniørt hele maskinen..

 

Ja stemmer nok det, men synes fortsatt det er rimelig bemerkelsesverdig at Iran holder katta i live etter så mange år. Man plukker ikke bare ifravereandre en F-14 og kopierer delene. Ser man bort ifra dagens generasjon med nye super kampfly som F-22 og F-35 var og er F-14 noe av det mest avanserte og kompliserte som er laget (tenker da spesielt på avionic og radar/ildlednings system etc).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har versert en del rykter om det, det ser ut til at som mer informasjon har kommet ut så blir den Russiske innsatsen tonet ned.

Iran og Russland har historisk sett aldri vært spesielt gode venner de heller, så mange betviler sterkt at Russerne har vært inne og mekka på de Iranske F-14 flya.

 

Ettersom vi fortsatt ser de Iranske flyene med Amerikanske missiler så tviler jeg på at det har vært noen Russisk "connection". Men man må regne med at Iranerne har videreutviklet visse ting med flyet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nei, det er ikke bare og skru den fra hverandre og kopiere hele flyet for så og bygge de opp igjen.. Iran hadde allerede på 60 tallet en begynnende flyindustri - opprinnelig hadde de ambisjoner om en regional flyindistri da Iran er ett ganske kuppert land, som trenger en del fly for og holde de forskjellige delene av landet sammen. Alternativet var en mye dyrere jernbaneutvikling som ble sett på som for dyrt. Ved andre ord, det er ikke bare Norge som griner på nesa når budsjettet sprekker...

 

I løpet av de siste 30 årene, med ett bittert uvennskap mellom Landene USA og Iran (spesielt) og sanksjoner på amerikanske produserte deler, noe de fleste fly jo inneholder har det ført til at Iran har måttet gå alternative veier. Alt fra og kjøpe deler på svartebørsen, noe spesielt Iran Air har vært svært flinke til og gjøre.. På en eller annen måte har de klart og holde sine 747 i lufta, til tross for at de neppe har fått kjøpe amerikanske deler... Til og bygge deler av flyet selv.. Som de har gjort med F14 Tomcat i stor grad. Motorene sies og være gjort i samarbeid med russere, avionic tror jeg også har en del russisk i seg, selv om Iran selv nok har gjort hva de kan for og rekonstruere og kopiere de amerikanske produktene. Og selv om hele den iranske flyflåten neppe er spesielt stor sett i lys av at mange av disse er blitt kanibalisert for og gi reservedeler til de mest flyvedyktige flyene, så er det fremdeles litt av en jobb, at de har klart og holde de jagerflyene i lufta.. Det er tross alt en stund siden USA solgte reservedeler til Iran.

 

Det er også verdt og merke seg at USA (under bush jr) valgte og skrote alle gjenværende F14 Tomcat, med reservedeler fremfor at de kunne komme inn på "svartebørsmarkedet" og dermed inn i den iranske flyparken..

 

Iran har også en relavtivt moderne eletronisk industri, noe man ofte glemmer når man ser den iranske presidenten snakke seg hes med "død over amerika". De fleste iranere ønsker en forbedring til USA, ikke en forværring. Og den industrien Iran tross alle sanksjoner har klart og bygge opp, har nok vært dypt innvolvert i og holde eletronikken, avionic og radar/ildledningssystemer osv i orden.. Det og ikke minst at russere har vært inne i bildet når de selv ikke har klart og holde ting ved like.. Hadde man plukket fra hverandre en iranisk F14 tror jeg vi hadde oppdaget en del iranske og russiske deler.. Forhåpenlighvis er det klokere hodet som sitter rundt omkring nå, og vi klarer og skure av en direkte konfrontasjon mellom USA og Iran.. Kanskje valget kan føre til en entente mellom Iran og USA i år også?..

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå kan russere ha vært med i bildet, om de fremdeles flyr med amerikanske missiler.. Dessuten må vel de fleste missilene som det iranske flyforsvaret har enten være utdadert, eller så er motorer/drivstoff snart i ferd med og rakne pga elde?.. Vi vet at amerikanere hadde store problemer med sine missiler, om de ble liggende for lenge.. Sprekker i motorene, og sprekker i det faste drivstoffet i missilene var ikke ukjent - noe som igjen førte til at mange missiler rett og slett måtte skrotes.

 

Men nå har vel iranere en ganske stor/god innenlands industri hva gjelder og produsere deler og våpen. Sammen med det de klarer og få tak i i andre land så er de ikke så ille ute og kjøre.. Og de driver og bygger på en "innfødt" flymaskin, for sivil og militære oppgaver. Men sliter litt med motorene, de beste er amerikanske,OG litt utenfor rekkevidde, og de russiske er åpenbart ikke helt til og stole på. Så de har litt problemer..

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi deler vel mer eller mindre samme syn i denne saken :) Fra min side blir det ihvertfall bare "synsing", spørs nok om vi aldri får noen ordentlige svar på disse spørsmålene så lenge den politiske situasjonen er som den er.

 

Selv om de fikk tak i en del deler under "Iran-contras" affæren så begynner det nok å bli dårlig med operative AIM-54 missiler ihvertfall, så sant de ikke har greid å bygge egne. Når det gjelder AIM-7 og 9 så er dette så "enkle" missiler at jeg nesten regner med at de har greid å lage nye på egen hånd (Mange land som har bygget kopier av disse). På bilder fra 2000-tallet har jeg sett skarpe AIM-7 og 9 missiler på Iranske F-14 fly (har aldri sett noen Russiske missiler).

 

Grunnen til at jeg er svært skeptisk til særlig Russisk innblanding på katta er at Russiske systemer rett og slett ikke er kompatible med de amerikanske. Skulle man feks å byttet til en Russisk radar, spørs det om den ville fungert med de andre svært kompliserte og avanserte Amerikanske systemene (Russiske og Amerikanske systemer er rett og slett bygget etter forskjellige standarder) og missilene ville også ikke ha vært kompatible med radaren.

Hvis man skulle ha gått for Russisk avionics måtte man ha rewiret og byttet mye av de opprinnelige amerikanske systemene og det ville blitt svært komplisert og svært kostbart, men alt er mulig. Russerne har selv hatt store problemmer med dette på nyproduserte SU-30 fly der russiske systemer har blitt forsøkt byttet ut med vestlige.

 

Når det gjelder motoren så tror jeg vi kan med sikkerhet si at den ikke er byttet ut med noe Russisk. Nozzlen til P&W TF-30-P-414A motoren er svært karakteristisk og den er på alle de bildene av Iranske Tomcat fly som jeg har sett av nyere dato. Det vil si at Iranerne selv har greid å produsere nye reservedeler til motoren.

 

Det vi vet er at Iranerne (og som du allerede har sagt) har blitt svært flinke til å kopiere og videreutvikle Amerikanske fly og deler. Foruten katta har dette skjedd med feks F-5E og AH-1 Cobra. Dette virker også som en langt mer sannsynlig svar på hva slags videreutvikling som har skjedd med F-14 også. Antagelig er det de orginale amerikanske systemene som har blitt videreutviklet.

 

Spennende tema dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nei, den politiske situvasjonen mellom USA og Iran gjør det nok mer en mulig at vi aldri får vite hvordan det egentlig står til med det iranske flyforsvaret. Selv om mye av dette er offentlig tilgjengelig på mange nettsider.. Ta en tur på google, så kan du finne mye artig innformasjon om det iranske flyforsvaret... Og det virker som det er litt delte meninger om hvordan ståa egentlig er der..

 

Den famøse Iran-Contras skandalen (ikke affære, det var en ren skjær skandale som gikk helt opp til Reagan i det hvite hus!) gjorde at Iran fikk mye deler både til fly marine og hæren. Som for en stor del nettopp var basert på amerikanske produkter. Shaen i Iran, som før 1979 hadde vært USAs gode venn i Midtøsten hadde fått/kjøpt mye våpen fra USA, og hadde også bestilt adskillige våpensystemer som aldri ble levert, pga revolusjonen, ambassadekapringen der amerikanere ble holdt i 444 dager som gisler osv som førte til totalt kræsj Iran og USA i mellom...

 

De enkle missilene har de nok klart og kopiere, litt mer usikker på de mer avanserte AIM-54 missilene. Men jeg kan nok tippe de har klødd seg mye i hodet over delene der borte i Iran og lurt på hvordan det skal kopieres.. Kanskje de til og med har klart det?.. Iranere flest er ikke dumme, noe de aldri har vært. SÅ alt er mulig for og si det slikt når det gjelder og kopiere, og videreutvikle diverse ting.. Til Iranske behov. Det gamle ordtaget, nød lærer naken kvinne og spinne passer vel her. Må man kopiere, så vil man kunne kopiere, selv om det tar litt tid og finne ut av det...

 

Det viste jeg ikke, trodde russiske radarsystemer, i alle fall de MODERNE radarsystemene var ganske like de amerikanske i funksjon og i deler. Men du har helt sikkert rett at en russisk radar på amerikanske systemer hadde blitt ett problem de ikke hadde klart og løst med det første.. Ligger virkelig de russiske systemene eletronisk så langt etter de amerikanske altså?. Trodde russere hadde oppnådd mye på den fronten etter murens fall, og da spesielt etter at Russland kom inn i varmen igjen etter sovjetunionens fall. Før det var det restriksjoner, uten at det hindret KGB og spionere ganske friskt:P. Og det er nok riktig det du sier, at dersom de skulle ha satt inn russiske systemer i "katta" ville dette ført til rewiring av en annen verden. F14 var ett avansert fly da det ble solgt til Iran, og har neppe blitt noe dårligere etter med tiden. Selv om Iran ikke har hatt tilgang til det USA har hatt siden revolusjonen.. Men på en eller annen måte har de alltid klart og få deler til flyene sine..

 

De har hatt problemer med SU30 ja, spesielt når vestlige systemer skal settes inn i russiske komponenter. Tipper India spesielt er kjempefornøyd med akkurat det der, de som sliter med ett hangarskip som også må rewires, kjøpt av Russland, men enda ikke levert - og mye tyder på at de neppe får noe stor glede av sitt hangarskip i og med at det stadig kommer opp problemer - som koster penger og tid...

 

Du har helt sikkert rett, at de ikke er russiske disse motorene. Og selv for Iran hadde de vil ikke bygget "amerikanske" jetmotorer uansett hvor mye petro-dollar Iran hadde vært villig til og gi for det. Her har nok iranere vært ute og skrudd fra hverandre motorene for og finne ut ting ja.. Og i og med at flyene fremdeles flyr regner man jo med at reservedelene er og få tak i. Selv om det også raporteres at Iran HAR prolemer med og holde alle flyene i lufta. Nettopp pga reservedel problemene. Tipper at selv Iran til slutt vil gå vekk fra F14 til slutt.. Selv om det nok er noen år frem i tid. og ikke minst ett par politiske revolusjoner senere. Det må mye til før vestlige jagerfly blir solgt til Iran er jeg redd.. Men hvis det politiske miljøet forandrer seg, og man får ett mer moderat syn på Iran i USA, så er kanskje noe mulig?.. Og ikke minst, at myndighetene i Iran får ett mer moderat syn på USA. Slikt økonomien i USA er i dag, har de ikke råd til og være "for" selektiv hva gjelder salg av våpen. Og Iran hadde helt sikkert vært glade over den anledningen til og modernisere både den militære flyparken, og den sivile flyparken som består av gamle fly nå.. Tipper ikke Boeing hadde vært lei seg om Iran Air hadde bestilt ett par splitter pine nye B747-800 eller 767 eller en haug med 737-700-800-900 for sine egne behov i Midtøsten og utover. Teheran har alle muligheter til og bli en stor hub, ved siden av Dubai om ting hadde forandret seg politisk..

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...