Gunnar Seljeseth Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg ble inspirert av denne tråden; http://forums.vatsim.net/viewtopic.php?t=5251&sid=0f76b43ea29f77e4d626e6cd00da806a ... og synest det ville være en god ide med en liknende tråd her slik at dagens "newbees" kan se hva de av oss som i dag regnes som "erfarne tungvektere" (ect.) gjorde da vi koblet opp for første gang. Jeg kan godt gå fremst i rekken med tabber, surr, og mye mer... ------------- Min første tur på VATSIM var i august 2005. Og da jeg fant frem til det som VATSIM har lagret om turen har jeg bare en ting å si; jeg gremmes! :blush: Enda værre blir det når jeg faktisk husker mye av hvordan turen forløp. Min første tur på VATSIM var en tur fra Bergen Flesland (ENBR) til Oslo Gardemoen (ENGM). Til tross for mange påfølgende feil gjorde jeg i alle fall 1 ting riktig; jeg logget på mens flyet stod på gate i steden for på rullebanen. Samtidig gjorde jeg en feil som godt kan sies å overgå de fleste når de logger på for første gang; mange bruker IATA-koder i steden for ICAO-koder. Jeg brukte ingen av delene. I stedenfor benyttet jeg pilot-ID'en jeg hadde i Virtual Norwegian da jeg logget på; VNAS531. Flyveplanen ble fylt ut i "god gammeldags" newbee-stil; under "Route" var det skrevet "ENBR ENGM"... :blush: Jeg var vel heldig med at Flesland ikke er den mest kompliserte flyplassen å komme borti, så rullebanevalg var ikke så vanskelig. Men er det noen som tør å gjette på hvilken SID jeg fløy? :crazy: Jaja, så langt, så godt. Men på tur opp til cruise-høyde sluttet hastighetsmåleren å virke. Høres det kjent ut? Jeg er vel neppe alene om å ha glemt Pitot Heat "fra tid til annen"... :grin: Så var det innflyvningen til Gardemoen. Og var det noen som sa "proffesjonell"? ILS var et begrep jeg kjente til fra den innebygde ATC-en i FS, og jeg hadde sånn smått forstått hensikten. Desverre var nok min forståelse av dens funksjon langt ute på viddene. Resultat? I god newbee-stil tok jeg frem GPS-en og siktet meg inn mot midten av den grønne markeringen inn mot rullebanen.... Å ja; er det noen som vet hvilken STAR jeg benyttet meg av på vei inn til Gardemoen? :whistle: Som de fleste andre newbees hadde heller ikke jeg noe egentlig problem med å sette flyet ned på bakken på en noenlunde forsvarlig måte. Men selv ikke etter landing er det trygt; nå var det å finne frem til en passende gate. Lett nok, ikke sant? Å neida.... Jeg fant nå et sted å stå til slutt, men jeg tok meg da også god tid til å finne et fornuftig sted å stå... Alt dette skjedde altså for 3 1/2 år siden. I løpet av de neste par turene (fremdeles som VNAS531) gjorde jeg enda flere vanlige tabber, inklusive den meget vanlige "DIRECT GPS" i flyveplanen. Etterhver var det en vennlig skjel som korrigerte meg til NAX531. Det ene har ført til det andre (som igjen har ført til det tredje, osv), og i dag flyr jeg ingen steder uten charts. Jeg har også lært å fly SID/STAR, holding pattern, ILS, med mer, og flyr i hovedsak addon-fly med FMC/FMS og oppdatert AIRAC. I tilegg jobber jeg nå med å ta C1-graden som flygeleder (ATC) på VATSIM. Mitt tabberegister på VATSIM er lagt som et vondt år. Desverre er verken Christian Sager eller Trond Meier å finne på dette forumet, men dersom dere treffer på dem ute på VATSIM kan dere sikker spørre dem om mitt tabberegister; det burde være rikelig med historier å hente derfra! (NB: Når jeg nå nevner mr. Sager og mr. Meier spesielt er det ikke for å dra opp gamle konflikter, men fordi disse to har hatt mye med meg å gjøre i mine tidlige VATSIM-dager; det er stort sett forran disse to jeg har gjort mine største tabber...) -------- Men OK, da har jeg snakket (eh... skrevet) nok, så nå er det vel på tide at andre kommer med sine gamle nybegynnerhistorier? :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Artig! Det er jaggu ikke lenge siden jeg hadde min første tur.. Hvis jeg ikke husker feil var det i august 2008. Jeg logget meg på med FSinn i FSX :grin: Det jeg husker speseilt godt var at jeg ikke hadde Wilco eller PMDG, jeg brukte POSKY modellene. Når jeg logget inn var det Approach utjskjekk i Bergen, og det var dcet Kim Ruben som hadde, jeg mestret nemlig og spørre han hva jeg måtte gjøre under selve utskjekken, men tro det eller ei. Han klarte det fint! Så da startet jeg å få IFR clearance, men skjønte jo ikke en damn shit av hva SOPAR3D departure var, så jeg bare sa det og fløy fra den riktige rullebanen Flrste gangen logget jeg på som SAS570, men så skjønte jeg at SASnorge brukre SCANOR, så da logget jeg på med SCANOR570. Helt til at Kim Ruben fortalte meg at det skrives CNO Nå har det ikke gått lange tiden... og jeg har 168 timer på VATSIM, og føler at jeg får det til nå.. Flyr kun PMDG og koser meg med å si: SOPAR3D departure Runway 35 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg husker ikke den første flighten min.Men det var vel i oktober 2007. Selve første flighten gikk bra.Husker jeg fløy med en rutinert vatsim pilot da(Kim Vanvik),som jeg hadde med på teamspeak. Jeg hadde så si nettopp lært meg FMC på PMDG 747,og Level-d 767 som jeg fløy på den tiden.Følte meg såpass sikker på FMC,at jeg bare måtte teste Vatsim.Takk for det. :grin: Men da jeg skulle ta min første tur med PSS 757 Bergen-Trondheim,fikk jeg noen tekniske problemer,og sa til ENVA approach....JEG HAR PROBLEMER JEG(holdt på og få stall,pga autothrotthle disconnecta).Jeg bare sa:Jeg kommer sterkere tilbake ved en annen anledning,og der bailet jeg ut.Ufint overfor ATC. Men sterkere kom jeg tilbake!!tilgangs :grin: :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Flott post :grin: Jeg begynte på VATSIM i februar '07, og min første flight gikk av alle ting fra JFK til Morristown, New Jersey (KMMU). Ikke spør hvorfor :crazy:. Jeg var av oppfattning at callsign ikke var knyttet til ruta du fløy, men hvilket "callsign-nickname" du brukte. I mitt tilfelle ble det NOW252 (VNoAF og min pilot-ID), hvor dog NOW er det riktige internasjonale ICAO-callsignet til RNoAF. Flight Plan var etter newbie-standard; klassikeren "DIRECT GPS", og i remarks sto det "FIRST FLIGHT AT VATSIM, JUST FOR TRIAL" :whistle: Jeg husker egentlig ingenting fra denne flighten eller de neste flightene som utløp seg på omtrent samme måte. Min første huskbare "episode" var ut fra Kvernberget med F-16. Det var mulig for ATC (Christian Sager) å kommunisere med meg, og uten større problemer fikk jeg kommet meg ut på 25 og tatt av. Så begynte problemene: Full etterbrenner, havnet sikkert på langt over Mach 1, og så, et par nm fra flyplassen på rwy hdg, ringte telefonen! Jeg pauset simmen uten å tenke på departures bak meg (eller VATSIM-reglement for den saks skyld), gikk for å ta telefonen og ble borte i fem minutter eller så. Da jeg kom tilbake, gjorde jeg det dummeste av alt, jeg kom med unskyldninger og forsvarte at jeg pauset simmen :eek: Etter en kjapp ordveksling fikk jeg en 24 timers ban fra nettverket. Det var siste gang jeg gjorde noe slikt igjen :grin: Nå har det gått to år og en måned. Jeg har C1-rating i VACCSCA (det hører med til historien at det var Christian Sager som ble min S1-mentor, det gikk forøvrig veldig greit ), vet hvor jeg får tak i kart for hele verden (bruker alltid kart, bortsett fra på de mange flyplassene i Norge hvor prosedyrene ligger mer eller mindre i hodet), har snart 700 timer som pilot og 500 timer som kontroller, og jeg flyr alt av Boeing, Airbus, turboprop (med FMC på alle fly som har det, såklart), småfly, helikopter og alt militært Norge har å tilby Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Luiggi Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Her er det jeg fikk ut av Vataware: 30 Mars 08, jeg kobler meg opp med 738 pâ Evenes for â fly til Tromsö. Flightplan var vel courtesy av FS(+FS BDF NIPOS KV) med ganske enkelt NEWBIE, CALLSIGN WIDERÖE 257 i remarks. Tar jeg ikke feil var det vel Johan Holmseth som ATC pâ Evenes? Flyturen gikk vel greit for seg, selv om jeg ikke hadde charts og fikk det litt vanskelig pâ ground i Tromsö. Senere fligher bygget jo tabberegisteret seg opp :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.