Gå til innhold

Squawk-koder


Anton Brondz

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har lagt merke til at det er en hel masse regler og en god del forvirring blant folk på VATSIM og IVAO når det gjelder hvilke typer flyginger som skal ha hvilke squawk-koder. Spesielt gjelder dette kontrollert VFR. På IVAOs quicksheets for diverse flyplasser i Norge står det at VFR skal squawke 7000, men 7000 brukes bare for ukontrollert VFR. Dersom man flyr inn i kontrollert luftrom, skal man ha en vanlig squawk på lik linje med alle andre kontrollerte flyginger, i det minste er det slik det fungerer i virkeligheten.

 

I AIP ENR 1.6, punkt 4.1.2c står det også at ukontrollert IFR skal squawke 2000, og ikke 2200 som jeg har hørt av noen.

 

Dette har nok ingen spesiell praktisk betydning, men det hadde vært greit om alle var enige om hvordan reglene egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det også nevnes at det i virkerligheten er en sentral i Europa et sted (Brüssel?) som tildeler SQ-koder (med unntak av noen koder som kan brukes "lokalt"?)

 

På VATSIM er det i Europa følgende områder som benytter kodene fra 2001 til 2777 (hopper over koden 2200);

Berlin Control -> 2001 - 2077

Frankfurt Control -> 2100 - 2177

Dusseldorf Control -> 2201 - 2277

Munich Control -> 2300 - 2377

Ikke tildelt -> 2400 - 2477

Bremen Center -> 2500 - 2577

Budapest Center -> 2600 - 2677

Amsterdam Center -> 2700 - 2777

 

Norge er tildelt kodene fra 4200 til 4357.

 

Koder som ikke er tildelt noe spesifikt område kan, såvidt jeg har forstått (les: ta det med en klype salt), brukes fritt dersom det er behov for flere enn de tildelte kodene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...