Gå til innhold

Serriøst problem!


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

Hei Hei! Har ett serriøst problem her, og det gjelder vær på VATSIM.

 

Jeg har ikke sjekket for Norge enda, men såvidt jeg kan se så har VATSIM været stoppet opp rundt 4Mars 1000Z.

 

Siste VATSIM metar for KLGA:

 

KLGA 040951Z 32015KT 10SM BKN250 M07/M14 A3037

 

Siste Active Sky Metar for KLGA:

 

KLGA 071751Z 03004KT 10SM SCT250 19/07 A3006

 

Ser du problemet? Majoriteten av piloter på VATSIM bruker Active Sky, så man skulle jo tro man bare kunne basere seg på ASV været, men så har man jo de som bruker VATSIM været... Se på det slik (worst case):

 

2 fly skal inn til Gardermoen, de kommer like etter hverandre.

 

CNO123 bruker Active Sky, og har vinder på 010@20G30KTS

CNO321 bruker VATSIM vær, og har vinder på 190@20G30KTS

 

ENGM_APP er eneste controller på, baserer seg på Active Sky været fordi han ser at siste oppdaterte metar er alt for lenge siden. Han sender begge fly på RWY 01. Greit nok for CNO123, men ikke for CNO321. CNO321 blir å lande med 20G30kts i halen... Skjønner? Og dette kan gå begge veier...

 

Hva skal man som controller gjøre i en slik problemstilling?

Bytte av bane for hvert fly er ikke ett alternativ pga struktur av luftrom og restriktiv baneknofig på 2 andre flyplasser (EWR/JFK i mitt tilfelle)

 

Nevermind, er visst ett problem med Europeiske servere. Connecta til USA-S3 og fikk oppdatert vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk,fant ut det ja.Var på vei til BIKF fra ESSA her omdagen i FL400.Da været skulle oppdatere seg ett sted over Færøyene,gikk Speedometeret amok,motorene mista power av en eller annen merkelig grunn,og flyet fikk stall fra fl400.

 

Jeg hørte alarmene godt selv om jeg ikke var foran pcn da :grin: ,og fikk såvidt berga flyet,og la meg på FL380 mot Keflavik igjen.

 

Dette har sjedd før også,på akkurat samme plass,i FL390-400.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du problemet? Majoriteten av piloter på VATSIM bruker Active Sky, så man skulle jo tro man bare kunne basere seg på ASV været, men så har man jo de som bruker VATSIM været... Se på det slik (worst case):

 

FEIL. Majoriteten bruker vatsim vær.

 

Du skal ALLTID, og jeg mener ALLTID basere deg på VATSIM vær. Hvis en pilot kjører clear all weather, så er det hans problem. Controlleren skal ALLTID basere seg på hva han får fra controller softwaren sin.

 

Mathias :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet her, får alltid oppdatert vær på vatsim, active sky genererer været ut fra vatsim..

 

Kanskje et dumt spørsmål men har dere fjernet squawkbox været i SB, altså haket av der?

 

Har dere siste fsuipc lagt inn i AS?

 

Har dere huket av for online oppdatering og vatsim oppdatering?

 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...