Gå til innhold

Fly 40-50 frem i tid


Toni Sucic

Anbefalte innlegg

Kommer det til å være fly som vi kjenner dem i dag 50 år frem i tid?

Vil det være flyvende biler som kommer til å ta over passasjerflyene?

Eller vil de bli forbedret og fortsatt være vanlig...

Det er et spørsmål som jeg stiller meg hver dag...

Jeg har veldig lyst til å bli pilot, men tenk om det ikke vil være fly da :(

 

Hva synes du/dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det eksisterer jo flygende biler allerede:

:grin:

 

Men seriøst, det eksisterer jo flere prosjekter for flygende biler. Teknologien finnes. Prinsippene som ligger til grunne for dagens prosjekter er stort sett småfly med fire hjul og sammenleggbare vinger. Et slikt flygebilprosjekt var oppe ved en diskusjon her på forumet for en tid siden... Vi har jo også røde Flying Car (husker ikke produsent), som har fire vridbare jetmotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

det vil nok være fly om 40-50 år ja, men de vil nok være litt mer forsjellige fra de vi har i dag. de vil nok få mye "uvanelige" former og de vil nok være mer "til" for miljøet. men når det er sagt tror jeg du kan være trygg på og bli en god flyger, fortsett med det! de som vil blir.. :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta flydesign opp gjennom tidene så har jo flyenes utseende forandret seg rimelig mye fra Wright Flyer til det vi har i dag. Vinger, motorer, haleror... Alt har forandret seg. Noe som ikke har forandret seg fra de første passasjerflyene er flykroppen, som er det samme gamle røret.

 

Framover ser det ut til at også flykroppen vil forandres. Boeing har bl.a. tatt opp igjen gamle Flying Wing og B2, og planlegger et passasjerfly med denne formen. Hovedårsaken til formendringen skal være kapasitet, miljø og drivstofforbruk.

 

Ellers så har NASA konstruert en morsom liten sak (som flyr bra og alt) nesten uten vinger! "Flyet" har vinger som stikker ca. en meter ut fra hver side. I stedet er selve flykroppen formet aerodynamisk. Designen fløy ikke helt stabilt i begynnelsen, men det kan godt hende at problemene er fikset nå.

 

Hovedpoenget er at nå begynner også flykroppens form å forandre på seg, så vi har nok mange spennende år framfor oss :)

 

EDIT: Her er NASA's flygende flykropp uten vinger. Den flyr og fungerer som bare det. Her er et annet prosjekt av en flybil for privatpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, man trenger jo ikke å ikke være gammeldags for å godta Boeing's prosjekt da :P

Designen bygger jo på militære fly fra flere tiår tilbake :)

 

EDIT: Her er et par bilder av Boeing's prosjekt:

 

http://i.timeinc.net/popsci/flat_files/space/space1103seven_slideshow/slide01.jpg

 

http://www.news.com.au/common/imagedata/0,,5585934,00.jpg

 

Her er et annet Boeing-prosjekt for å bringe tilbake Concorde-prinsippet. Jeg vet ikke hvordan det går med dette prosjektet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har NASA konstruert en morsom liten sak (som flyr bra og alt) nesten uten vinger! "Flyet" har vinger som stikker ca. en meter ut fra hver side. I stedet er selve flykroppen formet aerodynamisk. Designen fløy ikke helt stabilt i begynnelsen' date=' men det kan godt hende at problemene er fikset å.[/quote']

Trodde Lifting Body-prosjektet ble lagt på is til fordel for NASAs romferger på 70-tallet? Meningen med flyene var jo at de skulle utføre de-orbit og lande på jorden. De fløy aldri spesielt godt, og var langt fra økonomiske.

 

Har litt sansen for Boeings BWB-fly. Sikkert veldig upraktisk å ha med å gjøre på bakken med tanke på docking (stort vingespenn og areal), men det hadde vært kult å se en sånn i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend: Tja, jeg husker ikke historien bak Lifting Body-prosjektet så det kan nok du mer om enn meg. Jeg husker bare å ha sett flyet på Discovery en gang de siste par årene, og at det fløy.

 

Ang. BWB-flyet så skulle visst ikke vingespennet overstige den internasjonale standarden, så de vil vel passe ved normale gate'er med mindre modifikasjoner. Muligens... I dette tilfellet genererer jo så og si hele flykroppen/vingen løft, så man trenger antakeligvis ikke så stort vingespenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...