A L Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Hei! Istad var jeg ute å fløy Dusseldorf til Oslo, og EKDK CTR var pålogget, så jeg visste at jeg hadde kommet til å konakte han etterhvert. Ruta jeg fløy hadde mange unødvendig lage svinger som gjorde at turen ble lengre og mye svinger. Så hva skal jeg gjøre? jeg kan gå direct X, men da kan EKDK CTR bli forirret osv? Hvordan er reglene for dette? Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Bare informer ATC at du flyr direkte ett waypoint på first contact... "New York Center, AAL123 with you, FLXXX direct XXXXX" Mathias Siter
Daniel Klepp Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Fly helst til et borderpunkt, altså ett punkt som ligger på grensa til luftrommet som er bemannet, men tror ingen bryr seg så altfor mye om du er på vei til et punkt inne i luftrommet heller Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Fly helst til et borderpunkt' date=' altså ett punkt som ligger på grensa til luftrommet som er bemannet, men tror ingen bryr seg så altfor mye om du er på vei til et punkt inne i luftrommet heller [/quote'] Jepp dette er det jeg bruker også.Jeg har fsnavigator også som jeg kan se hvor jeg er i verden.VEEELDIG kjekt hjelpemiddel.Det står alle VOR,NDB og insections navn. Men i det siste så ser jeg bare på min egen real Icelandair FP.Også VEEELDIG kjekt m.h.t Oceanic clearence. :grin: FEKS BIKF-ENGM.Deler av FP FLESLAND (BERGEN) UN623 FLS(115.55) N60187 108 163 0.21 ..../.. M58 356204 446 099/068 033 370/... E005127 111 1.50 .... 00023 P005 452 .../... 053 UN623 SOPAR N60177 090 068 0.10 ..../.. M55 345904 453 094/073 065 370/... E007300 092 2.00 .... 01039 M009 443 .../... 048 UZ15 TOD 104 035 0.04 ..../.. M54 325602 455 092/075 060 370/... 104 2.04 .... 01042 M002 453 .../... 046 SIGDAL UZ15 SIG(117.70) N60009 104 031 0.04 ..../.. M43 325602 440 091/076 060 258/... E009378 104 2.08 .... 01058 M000 439 .../... 045 OSLO GARDEMOEN ARR ENGM N60122 075 080 0.19 ..../.. P03 315401 260 084/083 033 007/... E011050 074 2.27 .... 01003 M005 255 .../... 038 Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 18. februar 2009 Skrevet 18. februar 2009 Når det gjelder luftrommet rundt i nordlige deler av Europa som har mer enn nok plass vil ikke ATC være så påpasselig med å sørge for at du holder flightplan. Hvis du ønsker det ser jeg ingen problem med at du setter DCT [destinasjon] så fram til at du er i ukontrollert luftrom. Hvis kontrolleren vil ha deg inn på airwayen igjen får du beskjed om dette. Hvis ikke vil du kun bli guidet rundt evt. annen trafikk du kommer i konflikt med. Du kan med god samvittighet gå DCT ett gitt punkt du selv føler er passende for deg, hvis kontrolleren lurer på hva dine intensjoner er, vil han nok spørre deg. En grei hovedregel er uansett at hvis du vet du kommer til å fly inn i kontrollert luftrom om ikke lenge og det er svært liten tid å spare på å sette DCT et annet punkt i FP, så er det greit å vente for så å sende en request til kontrolleren når du er i kontakt med ham eller henne. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.