Daniel Hedlund Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Hei! Vet någon hur mycket bränsle en Dash 8-Q100 drar per timme? Tack! //Daniel Siter
Emil Topstad Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 se på wikipedia eller gå på wideroe.no kansje det står der Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Jeg fant det ikke etter en rask kikk på wikipedia. Men det sto at Dash 8-100 bruker ca. 30 % mindre drivstoff enn vanlige jetfly. Drivstofforbruk er jo noe som avhenger av last og vind, bl.a. Men det finnes sikkert et gjennomsnitt som noen av pilotene her inne kan svare på. Siter
Johan Holmseth Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Ca. 1300 pund i timen, men dette er med en motorsetting på 90/900. En rask omregning sier at dette er ca 600-700 liter timen Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 noen her da som vet hvor mye en Q400 bruker ca i time? driver og lager ny FDE til DW sin Q400 Siter
Morten W Melhuus Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Johan er i nærheten av de tallene jeg har Avhenger av cruise høyde og vekt. Følgende er ved nominel vekt (en mellomting) Dash 8-100 ca 10,5 kg/min = 630 kg/h Dash 8-300 ca 10,0 kg/min = 600 kg/h M Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Virker litt pussig at 300 har mindre forbuk en 100 med tanke på at Q300 har litt sterkere motorer. Fuelflow varierer en god del med høyden. Ser gjerne 600 til 800 lbs. i timen per motor med 900 rpm på Q300. Q400 har gjerne rundt 1200 lbs. pr.motor på cruise i Level 220-240. Siter
Morten W Melhuus Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Clamer, Ooops...Du har rett, blingset litt i tabellene :blush: Nominel vekt, FL220; Q100, 14.500kg, 576 kg/h = 1268 lb/h Q300, 17.000kg, 378 kg/h = 832 lb/h Noe lavere ved FL240. I tillegg ser det ut til at 300'n cruiser rundt 12 kts TAS raskere enn 100'n. 100'n kan ikke være særlig populær blandt økonomene? M Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Ehm, Morten, har du blingset igjen eller er det jeg som misforstår? Evt. er tallene for Q100 for begge motorene til sammen, mens tallene for Q300 er pr.motor? Siter
Morten W Melhuus Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Veldig stor forskjell ja, men tror det er riktig. Kan laste opp tabellene senere idag. M Siter
Morten W Melhuus Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Clamer, Her er dataene, den første er Q100, den andre Q300. Legg også merke til at Q300 bruker mer fuel under climb enn Q100. På den andre siden klatrer den jo mye raskere også, så det blir ett regnestykke hvem som bruker mest fuel "pr fot climb" til TOC. M Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Morten, hvor har du disse tallene fra? Jeg synes fortsatt de ser pussige ut, om ikke som sagt det er noe med begge motorer og per. motor. Siden de tilogmed er et til tider ekstremt mye høyere forbruk på 100 ift. 300.i endel faser. Er vel noe feil med tallene som er oppgitt for Mach ifm climb også? 0.33 på 300, mens det står 0.40 for 100 som jo har en lavere climb speed. Siter
Morten W Melhuus Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Dette er fra EEC Eurocontrol. Brukes til ATM (Air Traffic Management) simuleringsmodeller. De er basert på real manualer og data etc fra de respektive flytyper. Dataene skal iht EEC være innenfor 75 fpm og vel innenfor 5% FF i hele det normale operasjonsområdet. Kan vel hende det er en og annen typo der da M Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 OK, skulle likt å sett tallene rett fra en manual for DH8A. For Q300 har jeg dem selv og de stemmer ganske bra overens med de du har fra Eurocontrol. Mener å huske en diskusjon med Torbjørn ang. climb rate på Airbus ift. de tallene engang Siter
Morten W Melhuus Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 lol.. ja, de viste seg å stemme bra der også med Airbus FDR data jeg har såvidt jeg husker. Uansett, så må man ta dem for hva det er. F.eks står det at Q300 klatrer med 2020 fpm fra O til 500 fot. Det er selvfølgelig ett GJENNOMSNITT av hva som skjer i den fasen. Man starter jo med 0 fpm og kommer sikkert opp i 4000 fpm innimellom. Poenget er vel at man bruker 500/2020 = 0,247 min = ca 15 sekunder fra 0 til 500 fot i snitt. M Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 Jeg har noen timer på Q300 nå og 4000fpm har jeg aldri sett i et kort øyeblikk på IVSI engang, men jeg skjønner jo poenget ditt. Tror fasen fra 0 fpm når man er på bakken til man en climb rate på i overkant av 2000fpm går over få sekunder. Q400 derimot klarer fint sustained climb på over 4000fpm ved lav vekt opp til ca. FL120. Siter
Daniel Hedlund Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Skrevet 7. februar 2009 vet någon hur mycket Dash 7 drar i timmen då? Tack, //Daniel Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.