Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker litt pussig at 300 har mindre forbuk en 100 med tanke på at Q300 har litt sterkere motorer. Fuelflow varierer en god del med høyden. Ser gjerne 600 til 800 lbs. i timen per motor med 900 rpm på Q300.

 

Q400 har gjerne rundt 1200 lbs. pr.motor på cruise i Level 220-240.

Skrevet

Clamer,

 

Ooops...Du har rett, blingset litt i tabellene :blush:

Nominel vekt, FL220;

 

Q100, 14.500kg, 576 kg/h = 1268 lb/h

Q300, 17.000kg, 378 kg/h = 832 lb/h

 

Noe lavere ved FL240.

 

I tillegg ser det ut til at 300'n cruiser rundt 12 kts TAS raskere

enn 100'n. 100'n kan ikke være særlig populær blandt økonomene?

 

M

Skrevet

Clamer,

 

Her er dataene, den første er Q100, den andre Q300.

Legg også merke til at Q300 bruker mer fuel under climb

enn Q100. På den andre siden klatrer den jo mye raskere

også, så det blir ett regnestykke hvem som bruker mest fuel

"pr fot climb" til TOC.

 

M

 

q100.jpg

q300.jpg

 

 

Skrevet

Morten, hvor har du disse tallene fra? Jeg synes fortsatt de ser pussige ut, om ikke som sagt det er noe med begge motorer og per. motor. Siden de tilogmed er et til tider ekstremt mye høyere forbruk på 100 ift. 300.i endel faser.

 

Er vel noe feil med tallene som er oppgitt for Mach ifm climb også?

 

0.33 på 300, mens det står 0.40 for 100 som jo har en lavere climb speed.

Skrevet

Dette er fra EEC Eurocontrol. Brukes til ATM (Air Traffic Management) simuleringsmodeller. De er basert på real manualer og data etc fra

de respektive flytyper. Dataene skal iht EEC være innenfor 75 fpm og vel innenfor 5% FF i hele det normale operasjonsområdet.

 

Kan vel hende det er en og annen typo der da :)

 

M

 

 

 

Skrevet

OK, skulle likt å sett tallene rett fra en manual for DH8A. For Q300 har jeg dem selv og de stemmer ganske bra overens med de du har fra Eurocontrol.

Mener å huske en diskusjon med Torbjørn ang. climb rate på Airbus ift. de tallene engang :D

Skrevet

lol.. ja, de viste seg å stemme bra der også med Airbus FDR data jeg har

såvidt jeg husker.

 

Uansett, så må man ta dem for hva det er. F.eks står det at Q300

klatrer med 2020 fpm fra O til 500 fot. Det er selvfølgelig

ett GJENNOMSNITT av hva som skjer i den fasen. Man starter jo med 0 fpm

og kommer sikkert opp i 4000 fpm innimellom. Poenget er vel at

man bruker 500/2020 = 0,247 min = ca 15 sekunder fra 0 til 500 fot i snitt.

 

M

Skrevet

Jeg har noen timer på Q300 nå og 4000fpm har jeg aldri sett i et kort øyeblikk på IVSI engang, men jeg skjønner jo poenget ditt. Tror fasen fra 0 fpm når man er på bakken til man en climb rate på i overkant av 2000fpm går over få sekunder.

Q400 derimot klarer fint sustained climb på over 4000fpm ved lav vekt opp til ca. FL120.

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...