Gå til innhold

Airbus slo Boeing i 2008 mh.t. flest bestillinger:


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

airbus-Logo-neu-200.jpg

 

Så tar Airbus over ledetrøyen fra Boeing i fjor,

slik at 2008 er det Airbus som fikk flest

bestillinger.

 

Airbus fikk inn hele 756 bestillinger, mens Boeing

fikk inn 662 - disse tallene er dog med forbehold

om evt. forandringer som har skjedd i siste sekund.

 

Så inntil videre er dermed Airbus "verdens største

flyprodusent", og alle Airbus-hjerter gleder seg! :cool:

 

 

Mer info kan leses bl.a. her:

 

"Airbus tar over ledetrøyen fra Boeing":

http://www.hangar.no/news/117/ARTICLE/2381/2009-01-01.html

 

"Airbus - atter verdens største flyprodusent":

http://standby.dk/news/18800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det finnes flere Boeing 737 i drift enn hva det gjør av airbus fly totalt' date=' Det skal mye til for Airbus å ta igjen det forspranget :) [/quote']

 

og gudene vet hvor mange 747 d finnes. så boeing blir vell d mest sette flyene i lufta en god del år til.

 

Btw

The 737 has been continuously manufactured by Boeing since 1967 with over 8,000 ordered and 5,857 delivered as of 2008. There are over 1,250 737s airborne at any given time, with one departing or landing somewhere every five seconds on average.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw

The 737 has been continuously manufactured by Boeing since 1967 with over 8' date='000 ordered and 5,857 delivered as of 2008. There are over 1,250 737s airborne at any given time, with one departing or landing somewhere every five seconds on average. [/quote']

 

Det kaller jeg statistikk!

 

Men uansett, av de som produserte, og leverte mest fly i fjor, så var det Airbus. Og jeg gratulerer Airbus hjertelig med denne oppsluttningen! Nå har det vært sånn to år på rad, og jeg håper det blir mere Airbus år! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Så inntil videre er dermed Airbus "verdens største

flyprodusent"' date=' og alle Airbus-hjerter gleder seg! :cool: [/quote']

 

Relax! Boeing er fortsatt verdens største flyselskap selv om de fikk mindre bestillinger enn konkurenten Airbus i fjor. Boeing 737 er jo solgt i omtrent 10 000 eksemplarer og så mange Airbus fly er det nok ikke den dag i dag, dessuten har Boeing ganske mange fler modeller enn Airbus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så inntil videre er dermed Airbus "verdens største

flyprodusent"' date=' og alle Airbus-hjerter gleder seg! :cool: [/quote']

 

Relax! Boeing er fortsatt verdens største flyselskap selv om de fikk mindre bestillinger enn konkurenten Airbus i fjor. Boeing 737 er jo solgt i omtrent 10 000 eksemplarer og så mange Airbus fly er det nok ikke den dag i dag, dessuten har Boeing ganske mange fler modeller enn Airbus ;)

 

For ikke å snakke om Boeings militære avdeling som ikke engang er tatt med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem vant de nye KC bestillingene? :grin:

 

Det er nok den eneste militær kontrakten de noengang kommer til å få også, de måtte også samarbeide med Northrop Grumman :)

 

Tross alt, hvem er det som produserer de fleste militære fly for det amerikanske forsvaret? Boeing er med å produserer det aller meste for å si det mildt. Airbus har vel ikke laget et eneste kamp fly enda.

 

Så Boeing er nok størst og det kommer de til å være for en lang tid inn i framtiden, til tross for at airbus vant med 100 ordre i kraftige nedganstider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals
Men Airbus må gjerne være verdens største flyfabrikk. Men så lenge det er Boeing som lager det peneste flyet driter jeg i om Airbus selger flere fly. Boeing 777. Ingen over og ingen ved siden.

 

 

 

Er vist ikke bare jeg som er B777 frik/fan :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem vant de nye KC bestillingene? :grin:

 

Det er nok den eneste militær kontrakten de noengang kommer til å få også' date=' de måtte også samarbeide med Northrop Grumman :)

 

Tross alt, hvem er det som produserer de fleste militære fly for det amerikanske forsvaret? Boeing er med å produserer det aller meste for å si det mildt. Airbus har vel ikke laget et eneste kamp fly enda.

 

Så Boeing er nok størst og det kommer de til å være for en lang tid inn i framtiden, til tross for at airbus vant med 100 ordre i kraftige nedganstider :) [/quote']

 

Joda, dette er ikke om hvem som er størst for øyeblikket i form av fly i luften. Men hvem som har mest bestillinger...

 

Har kommentert det med militære fly en annen plass, den posten er borte vekke. Så jeg gidder ikke å skrive noe.

 

Dere som syns Boeing er finest og best, må bare synse det :D

Det er umulig å sammenligne Airbus og Boeing..

 

Selv holder jeg med ett fly som starter på A og slutter på irbus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt at det europeiske alternativ viser styrke, selv i nedgangstider. Selv har jeg sluttet å diffrensiere på Airbus og Boeing - et bra fly, er et bra fly uansett hvem som har laget det.

 

Begge fabrikanter har ting ved flyene sine som jeg liker - hos f.eks Airbus er det bl.a FBW-teknologien, og logikken bak denne.

 

Det som er helt klart, er at det er godt at flyselskapene har alternativer å velge i mellom, slik at produsentene hele tiden kappes om å lage det sikreste, raskeste og beste alternativet. Det kommer jo utelukkende oss reisende til gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...