Paulo Fernandes Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Tenkte å ta en langtur med PMDG 747 på lørdag og det blir min første atlanterhavs-kryssning på vatsim. Har derfor en del spørsmål angående North Atlantic Track og det er: 1. Hva betyr RMK? Har sett at dette ofte står på mange piloters "remarks". Hva er det egentlig? 2. Min NAT er en vestover-NAT. Skal fly til USA fra Frankfurt. I FMCen prøvde jeg å skrive inn 52/20 (som var første koordinatet i ruten), og det eneste som virkelig så ut til å funke var å gjøre det om til 5220N. Er dette den riktige måten skrive det på i FMCen? Plasseringen av koordinatet så riktig ut i ND. 3. Når skal jeg spørre om oceanic clearance? 4. Hva betyr TMI og hva har det med NAT å gjøre? Setter stor pris på fullstendige svar Siter
Kai Dreyer Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 RMK remark, du må skrive 5520N f.eks i fmc så det er korrekt det du sier Siter
Tommy Hansen Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Sjekk Vatsim UK Oceanic 3. Oceanic clearence: Airports EAST of 03°W (e.g London, Manchester, Paris) If you are at an airport east of 03W you will get your oceanic clearance in the air by sending a Private Chat Message to Shanwick, preferably about half an hours flying time before entering the OCA. Airports WEST of 03°W (e.g Dublin, Shannon, Glasgow) If you are at an airport west of 03W you receive your oceanic clearance on the GROUND Siter
Einar Kristiansen Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Hehe Tommy,skulle akurat til å legge ut samme linken Siter
Paulo Fernandes Skrevet 19. november 2008 Forfatter Skrevet 19. november 2008 Takker folkens! RMK kan vel ikke stå for remarks? Det sto jo i "remarksen" til en pilot. Siter
Tommy Hansen Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 RMK er en vanlig forkorting for remarks i hvertfall og kan ikke komme på noe annet det skulle bety. Du vet,piloter skriver uansett mye rart der. Kan jo hende han trodde at han måtte skriver RMK før han skrev noe i remarksfeltet for å markere at det som kom etter var remarks. Så glemte han bare å skrive noe i det hele tatt. Eller sto det noe etter det kanskje? TMI var i hvilken sammenheng? Siter
Paulo Fernandes Skrevet 19. november 2008 Forfatter Skrevet 19. november 2008 TMI i North Atlantic Track-sammenheng. Står nederst på bildet på denne siden: http://www.jetplan.com/tda/west.html (trykk på atlanterhavet, så bør det komme opp) Siter
Haakon Olsvold Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 TMI er dagen NATen gjelder for. F.eks en NAT track med TMI number 325. Betyr at denne NAT tracken gjelder for den 325 dagen dette året. Legger til en god side med oppdaterte NAT tracks, samt vindkart over nord-atlanteren Blackswan.ch/nat/ Siter
Tommy Hansen Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Jeg syns den linken for NAT tracks at blackswan ikke alltid er så godt oppdatert sammenlignet med de in real som linkes fra Vatsim UK oceanic. NATS som sist ble oppdatert idag for 15min siden, og Advisory Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 20. november 2008 Skrevet 20. november 2008 Takker folkens! RMK kan vel ikke stå for remarks? Det sto jo i "remarksen" til en pilot. Jeg skriver i mine remarks f.eks. "RMK/All Charts" og så skriver jeg enten før eller etter remarks "CALL/Speedbird". Det er for å gjøre det lettere å skille mellom hvert punkt i remarks rett og slett... Se f.eks. remarks i siste flighten min... SEL / ABDS RMK / Charts on Board RMK / THE WORLD ON TIME - WWW.FDXVA.NET RMK / ZNY CONTROLLER' date=' WE COME IN PEACE! / V /[/quote'] SEL blir satt inn automatisk av Squawkbox, fulgt av en remark om at jeg har kart, så bare litt random stuff om fedex va og at jeg er controller i ZNY (NYARTCC). Mathias Siter
Paulo Fernandes Skrevet 20. november 2008 Forfatter Skrevet 20. november 2008 Hvorfor setter du RMK i hver eneste del? Hva er vitsen med det? Siter
Werner Rafteseth Skrevet 20. november 2008 Skrevet 20. november 2008 Han skrev jo grunnen, Paulo. Det er for å gjøre det lettere å skille mellom hvert punkt i remarks rett og slett... Siter
Magnus F. Meese Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Hvorfor setter du RMK i hver eneste del? Hva er vitsen med det?[/Quote]Man bruker RMK/ på hvert punkt av remarks, dog brukes RMK kun på de punkter som ikke har et fast "RMK-forkortelse" som DOF (Date of flight), SEL (SELCAL), CALL (Callsign), OPT( Operator aka flyselskap) osvosv. Det er måten å forfatte og tolke Remarks på, på samme måte som at METAR-rapporter forfattes og tolkes slik, SNOWTAMS forfattes og tolkes slik, osv. Dette er ikke en VATSIM ting, de gjør det på samme måte i real flightplans også. Egentlig er vel svaret på spørsmålet ditt: "Sånn er'e bare!" Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.