Gå til innhold

NAT-spørsmål

Paulo Fernandes

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta en langtur med PMDG 747 på lørdag og det blir min første atlanterhavs-kryssning på vatsim. Har derfor en del spørsmål angående North Atlantic Track og det er:

1. Hva betyr RMK? Har sett at dette ofte står på mange piloters "remarks". Hva er det egentlig?

2. Min NAT er en vestover-NAT. Skal fly til USA fra Frankfurt. I FMCen prøvde jeg å skrive inn 52/20 (som var første koordinatet i ruten), og det eneste som virkelig så ut til å funke var å gjøre det om til 5220N. Er dette den riktige måten skrive det på i FMCen? Plasseringen av koordinatet så riktig ut i ND.

3. Når skal jeg spørre om oceanic clearance?

4. Hva betyr TMI og hva har det med NAT å gjøre?

Setter stor pris på fullstendige svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Vatsim UK Oceanic

3. Oceanic clearence:

Airports EAST of 03°W (e.g London, Manchester, Paris)

If you are at an airport east of 03W you will get your oceanic clearance in the air by sending a Private Chat Message to Shanwick, preferably about half an hours flying time before entering the OCA.

Airports WEST of 03°W (e.g Dublin, Shannon, Glasgow)

If you are at an airport west of 03W you receive your oceanic clearance on the GROUND

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RMK er en vanlig forkorting for remarks i hvertfall og kan ikke komme på noe annet det skulle bety. Du vet,piloter skriver uansett mye rart der. Kan jo hende han trodde at han måtte skriver RMK før han skrev noe i remarksfeltet for å markere at det som kom etter var remarks. Så glemte han bare å skrive noe i det hele tatt. Eller sto det noe etter det kanskje?

TMI var i hvilken sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens! RMK kan vel ikke stå for remarks? Det sto jo i "remarksen" til en pilot.

Jeg skriver i mine remarks f.eks. "RMK/All Charts" og så skriver jeg enten før eller etter remarks "CALL/Speedbird". Det er for å gjøre det lettere å skille mellom hvert punkt i remarks rett og slett... :)

Se f.eks. remarks i siste flighten min...

SEL / ABDS RMK / Charts on Board RMK / THE WORLD ON TIME - WWW.FDXVA.NET RMK / ZNY CONTROLLER' date=' WE COME IN PEACE! / V /[/quote']

SEL blir satt inn automatisk av Squawkbox, fulgt av en remark om at jeg har kart, så bare litt random stuff om fedex va og at jeg er controller i ZNY (NYARTCC). :)

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor setter du RMK i hver eneste del? Hva er vitsen med det?[/Quote]

Man bruker RMK/ på hvert punkt av remarks, dog brukes RMK kun på de punkter som ikke har et fast "RMK-forkortelse" som DOF (Date of flight), SEL (SELCAL), CALL (Callsign), OPT( Operator aka flyselskap) osvosv. Det er måten å forfatte og tolke Remarks på, på samme måte som at METAR-rapporter forfattes og tolkes slik, SNOWTAMS forfattes og tolkes slik, osv. Dette er ikke en VATSIM ting, de gjør det på samme måte i real flightplans også. Egentlig er vel svaret på spørsmålet ditt: "Sånn er'e bare!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...