Hans Øyvind Lunde Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Er det praktisk mulig å fly en SID med kun GPS, og resten av ruten også for den del? Vet at mange bruker FMC og andre hjelpemidler og kanskje er det det jeg må skaffe meg, men er det noen som greier å gjøre dette i det hele tatt med kun FS hjelpemidler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Ja,sånn delvis ved å gjøre om ruta i Flightplanner etter SID ruta på kartet. Men,det er ikke alltid punktene i FS-planner'n stemmer med de som er på kartet. Dette gjelder også airwaysruten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Det kommer litt ann på hvilken type SID det er snakk om. Noen er veldig enkle (eks: "climb on runway heading to xxxxft, then turn left/right direct ....), mens andre er mer kompliserte. Sjekk oppbygningen av SID-en du skal fly og se om det er noe du kan få til med GPS-en. Om du vet du kan få det noenlunde riktig med GPS, så værsogod... Ellers er det fint mulig å fly selve ruten ved hjelp av GPS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Øyvind Lunde Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Flightplanner selvfølgelig, hadde helt glemt den, Genialt! Har nemlig nettopp lært meg teknikken å skrive inn navn på ting og tang i GPSen og "go direct- activate" og så for meg en hektisk omprogrammering underveis. Men alle fix, vor, ndb, etc, som kommer opp i GPSen står vel også i flightplanner kartet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Ja,her har jeg laget en SUTOK7C fra rwy 19L ENGM Som du ser så er det bare å flytte den røde linjen til de angitte punktene etter SID kartet. GM413-GM417-OPA-SUTOK som i dette tilfellet stemmer i flightplanneren i FS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Øyvind Lunde Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Vittig, Einar! Jeg satt akkurat og øvde meg på nesten den samme SID en, bare SUTOK7C. Satt nettopp og funderte på om det er vits å starte første wpt i forlengelese av senterlinja, men ser at du ikke har gjort det. Da blir det vel bare å koble inn GPSen etter tilstrekkelig climbout så går den mer eller mindre direkte til første wpt, eller går den inn på nermeste pungt på den røde linja først? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Øyvind Lunde Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Bare TOMBO7C, mente jeg :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 GPS'en vil gå inn på den første wpt i FP,i eksemplet her forlenget jeg centerlinja til GM419 slik at det ikke ble direct mot GM413 (slik er det i FMC) Jeg må bare tilføye at når wpt blir så tett flightplanner kan GPS'en få ploblemer med å styre inn mot alle i rekkefølgen.. I en FMC blir dette mye smidigere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Øyvind Lunde Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 Ettersom det jo er en del puttel å programmere inn disse SIDene i flight-planner burde kanskje dette være noe som kan nedlastes fra andre som har putlet med det? Noen som vet om linker? Da kunne man jo f.eks. bare lastet inn den rette SIDen og modifisert resten av ruta selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Sånn jeg leser f.eks. SID-kartene ut fra Gardermoen, skal man bra kunne fly disse uten all verdens fancy duppeditter og elektroniske saker og ting, ja. Har man en flymaskin med en funkende VOR, DME og en ADF om bord, et godt kart og en stoppeklokke så er mye av nødvendige hjelpemidler allrede klare. Avstander, radialer, bæringer, kurser og krysninger (som bl.a. også kan definere waypoints) står jo både skrevet ned og er tegnet i kartene. Men det blir å holde tunga godt i munnen og være bra fokusert og konsentrert på det man gjør. Mange GA-maskiner gjør jo dette daglig uten FMC og andre veldig avanserte instrumenter bak seg, så tenk litt på disse og bli inspirert. Med litt planlegging går dette ja. Og så er det jo også endel bedre trening enn bare på forhånd å ha plottet inn alt sammen, så trykke VNAV og LNAV og sette seg til å glo med hendene i kors mens maskinen flyr hele prosedyren for deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Ein kan fint fly SID\\STAR utan anna navigasjonsutstyr enn VHR NAV radio, ADF og DME. Dette står lett forklart korleis på den skriftlige forklaringa av prosedyren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 He he, det er mye sannhet i det Halvdan, og jeg har ofte tenkt på ironien i dette at man skaffer seg så mye automatikk og fancy greier til simmen, og med autoland og whatnot. Det ultimate blir at man starter FSX, velger sted og trykker GO! :grin: Så ja, det er absolutt mye gode utfordringer i å prøve seg på det du sier. Selv er jeg vel noe av en teknikk-freak, og foretrekker de nye flyene selv om jeg flyr veldig mye manuelt. Men jeg finner tid til å trene litt på gamlemåten i Concorde, der går det i VOR, DME, og ADF, samtidig som jeg kan snu meg rundt å finne mer knapper enn selv jeg kan begjære. Forøvrig lager jeg da ofte ruter med SID i FS-build og laster disse inn i FS, og får på den måte lagt inn sid i GPS som jeg liker å se på. Så da flyr man med navradioer, men kan ha ruta på GPS som en liten backup. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Bare et kjapt sitat fra SID-dokumentene på Gardemoen; "SID are recommended to be executed as automatic coupled departures in LNAV (LATERAL NAVIGATION) from minimum autopilot engage altitude AGL to 6000 FT, unless otherwise instruced or approved by ATC." Det jeg selv ofte gjør er å aktivere FD og LNAV, og så fly en SID manuelt på den måten. Det er dóg stort sett ut fra mindre flyplasser... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.