Gå til innhold

Er det praktisk mulig å fly en SID med kun GPS?


Hans Øyvind  Lunde

Anbefalte innlegg

Det kommer litt ann på hvilken type SID det er snakk om. Noen er veldig enkle (eks: "climb on runway heading to xxxxft, then turn left/right direct ....), mens andre er mer kompliserte. Sjekk oppbygningen av SID-en du skal fly og se om det er noe du kan få til med GPS-en. Om du vet du kan få det noenlunde riktig med GPS, så værsogod...

Ellers er det fint mulig å fly selve ruten ved hjelp av GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vittig, Einar! Jeg satt akkurat og øvde meg på nesten den samme SID en, bare SUTOK7C. Satt nettopp og funderte på om det er vits å starte første wpt i forlengelese av senterlinja, men ser at du ikke har gjort det. Da blir det vel bare å koble inn GPSen etter tilstrekkelig climbout så går den mer eller mindre direkte til første wpt, eller går den inn på nermeste pungt på den røde linja først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg leser f.eks. SID-kartene ut fra Gardermoen, skal man bra kunne fly disse uten all verdens fancy duppeditter og elektroniske saker og ting, ja. Har man en flymaskin med en funkende VOR, DME og en ADF om bord, et godt kart og en stoppeklokke så er mye av nødvendige hjelpemidler allrede klare. :) Avstander, radialer, bæringer, kurser og krysninger (som bl.a. også kan definere waypoints) står jo både skrevet ned og er tegnet i kartene.

 

Men det blir å holde tunga godt i munnen og være bra fokusert og konsentrert på det man gjør. Mange GA-maskiner gjør jo dette daglig uten FMC og andre veldig avanserte instrumenter bak seg, så tenk litt på disse og bli inspirert.

 

Med litt planlegging går dette ja. Og så er det jo også endel bedre trening enn bare på forhånd å ha plottet inn alt sammen, så trykke VNAV og LNAV og sette seg til å glo med hendene i kors mens maskinen flyr hele prosedyren for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, det er mye sannhet i det Halvdan, og jeg har ofte tenkt på ironien i dette at man skaffer seg så mye automatikk og fancy greier til simmen, og med autoland og whatnot. Det ultimate blir at man starter FSX, velger sted og trykker GO! :grin:

 

Så ja, det er absolutt mye gode utfordringer i å prøve seg på det du sier. Selv er jeg vel noe av en teknikk-freak, og foretrekker de nye flyene selv om jeg flyr veldig mye manuelt. Men jeg finner tid til å trene litt på gamlemåten i Concorde, der går det i VOR, DME, og ADF, samtidig som jeg kan snu meg rundt å finne mer knapper enn selv jeg kan begjære.

 

Forøvrig lager jeg da ofte ruter med SID i FS-build og laster disse inn i FS, og får på den måte lagt inn sid i GPS som jeg liker å se på. Så da flyr man med navradioer, men kan ha ruta på GPS som en liten backup. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et kjapt sitat fra SID-dokumentene på Gardemoen;

"SID are recommended to be executed as automatic coupled departures in LNAV (LATERAL NAVIGATION) from minimum autopilot engage altitude AGL to 6000 FT, unless otherwise instruced or approved by ATC."

 

Det jeg selv ofte gjør er å aktivere FD og LNAV, og så fly en SID manuelt på den måten. Det er dóg stort sett ut fra mindre flyplasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...