Gå til innhold

Hardware/Lydkort


Kenneth Følstad

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen her på forumet vet hvor mye det har å si å ha et "eksternt" lydkort framfor et lydkort som er integrert i hovedkortet når vi tenker på ytelse og FPS i Flightsim eller andre spill?

 

Har tidligere spurt ansatte ved en lokal dataforhandler som mente at det ikke hadde så mye si så framt man ikke driver med opptak av lyd fra eksterne enheter som for eksempel i et lydstudio der man skal konvertere fra analoge signaler til digitale filer, og da var det kvaliteten på sluttproduktet som var den store fordelen.

 

Jeg stoler ikke helt på disse karene ved denne databutikken så jeg tenkte jeg skulle høre hva dere har å si før jeg bestemmer meg for å kjøpe et lydkort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noe forskjell vil det kunne være, akkurat hvor mye er vanskelig å si, og kommer an på en del faktorer.

Spesielt da spill som benytter seg av effekter som DirectSound, EAX, kan legge beslag på en god del CPU- tid. Og har man da et lydkort som kan behandle dette i sin egen hardware betyr jo det frigjort CPU- tid for spillet. Men den reelle gevinsten har de senere år blitt uvannet av både raskere prosessorer, og ikke minst flere kjerner.

 

Ikke alle eksterne lydkort tar seg av behandligen i hardware heller, så da oppnår man i såfall ikke annet enn bedre lyd, prosessoren må fortsatt gjøre all jobben. Og i Windows Vista har man fjernet hardware akselerasjon av lyd, og dermed i utgangaspunktet mistet denne gevinsten. Det skal riktignok la seg gjeninnføre bla med OpenAL, (et åpen kildekode alternativ til Micorsofts Direct X)

 

Jeg er ikke sikker på hva som er status med hardware akselerert lyd i FSX og Vista med nye lydkort, og om man har noen gevinst der nå. Men jeg har sett en del rapportere om bedre FPS med FS9 i XP, ved å slå av hardwareakselerasjon for lyd på sitt onboard lydkort. Dette tyder jo på at de med stor sannsynlighet ville hatt den samme nytten av et eksternt lydkort av god kvalitet. Men så er det andre igjen som ikke merker noen forskjell...

 

Mitt gjenerelle standpunkt er omtrent som de i butikkene du nevner, har man en nyere prosessor med 2 eller fler kjerner er ikke ytelsen alene nok til at jeg ville kjøpt et eksternt kort.

Men man får jo ofte mye bedre lyd da, og med singelcore prosessor, XP, og et "EAX- spill" er det ofte verdt det ytelsesmessig også.

 

Hvis noe vet mer helt konkret om lydsystemet i FSX og Vista, er det noe jeg også gjerne hører mer om. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett prisene for et lydkort, og jeg har sett at det ikke koster så mye. 300,- – 500,-. Men blir lyden virkelig så mye bedre, eller er det mest for trente ører å høre forskjellen? Akkurat som når du skal kjøpe deg et stereoanlegg. Du betaler 10 000,- men kunne ha kjøpt et stereoanlegg for 20 000,-, men lydkvaliteten blir ikke ”dobbelt” så bra av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, litt avhengig av bruksområde, og lydutstyr man har fra før kan jeg være ening i det Lars. Praktisk talt alle eksterne kort er lydmessig bedre, om ikke annet fordi det er lettere å eliminere støy med et eksternt. Noen hovedkort har riktignok løst/forsøkt løst dette med modulbaserte lydkort.

 

Men bare vær klar over at Sound Blaster Audigy SE, Value, LS, og Live, eller Audigy2 SE, er eksempler på eksterne lydkort som ikke behandler lyden i hardware, og dermed heller ikke avlaster prosessoren nevneverdig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir lyden virkelig så mye bedre' date=' eller er det mest for trente ører å høre forskjellen?[/quote']

Det går ikke an å gi noe skikkelig svar på dette uten å være spesifikk. Det har vært en rivende utvikling på onboard lyd, og det kan være relativt store forskjeller fra onboard til onboard.

 

Som jeg såvidt nevnte i forige innlegg mener jeg det kommer veldig an på hva man har fra før av, og hva slags bruk det er snakk om. Det aller største problemet med onboard lyd er støy i forskjellige former. Prøv å skru volumet opp på fullt uten at du spiller av noe, så hører du et av de vanligste støyproblemene. Forskjellige pipe/dure- lyder, gjerne litt avhengig av belastning er heller ikke helt uvanlig.

 

For å si det sånn, så har ikke jeg sett noen grunn til å bytte ut onboard lydkort på spill/bruksmaskinen (ADI AD1988). Men jeg har også en stue-pc som kjører film og musikk, hvor jeg har brukt et eksternt lydkort. Og jeg hører ganske greit forskjell, fra Realtek ALC850 onboard til Creative Audigi, selv med et billig og dårlig 5.1 anlegg, og uten på noen måte være noe audiofil.

 

Men det er ellers litt som du sier, man får liksom ikke dobbelt så bra lyd, og det kommer jo naturligvis også litt an på hva man har av høytalere ol, hvor mye bedre lyden blir rent kvaltitetsmessig, utenom støy. Og det er vel også litt individuelle forskjeller, akkurat som noen ikke hører forskjell på 128kbs MP3 og CD, mens andre syns det låter grusomt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Kenneth, man bør jo forsøke å angripe det svakeste ledd, men hvor det er, og hva som gir mest for pengene i rene FPS, er jo i seg selv en hel vitenskap. :o

 

Men du kan jo alltids, dersom du er i XP, forsøke deg på "maskinvareakselerasjons-trikset", og se hva det eventuelt gjør/ikke gjør hos deg.

 

Høyreklikk på høytaler-ikon nede ved klokka, og velg "juster egenskaper for lyd", også går du på fanen "lyd" og trykker knappen "Avansert" og velge fanen "ytelse" i dette vinduet.

 

Der kan man så dra ned slidere for hardwareaselerasjon og samplingfrekvens. Hvis dette gir en merkbar boost i FPS bør lydkort vurderes på handlelisten.

Hvis ikke, kan det hende pengene er bedre brukt på noe helt annet.

 

(Hvis jeg skal nevne noe jeg vil tro kan passe deg Kenneth, så er 300 kroner eksempelvis faktisk akkurat nok til et helt års medlemsskap i SV, så det er et vanskelig valg dette her...? ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Investerte allerede for noen måneder siden i nytt hovedkort og cpu, samt raskere RAM, men pr i dag har jeg bare 2 GB. Får en ny RAM brikke fra komplett på Mandag/Tirsdag. Venter spent på resultatet av å doble RAMen i min maskin. Det neste er å kjøpe ett nytt skjermkort, jeg bør ha et 512 mb kort.

 

Maskin akkurat nå:

 

MSI K9A2 Platinum, AMD 790FX, DDR2, ATX,

Socket-AM2+, GBLAN, 4xPCI-Ex(2.0)x16

 

AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core

2.5 GHz Boxed, 4MB Cache, Socket AM2+, 1

 

Crucial DDR2 PC8500 2048MB CL7,

1.8V, 256Meg x 64, 240pin, 1066Mhz (Får en ny av samme type på mandag/tirsdag)

 

XFX GeForce 8600GTS 675M 256MB GDDR3,

PCI-Express, 2xDVI/HDCP, 675/2000Mhz

 

2 Stykk Seagate Barracuda ES 500GB SATA2

32MB 7200RPM Harddisker

 

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS,

120mm Fan, 8xSATA, SLI

 

Samsung 22" Wide Syncmaster T220,

1680x1050, VGA/DVI, 20000:1, 2ms

 

 

(Når det gjelder medlemskap hos SV som nevnt tidligere i tråden, så må jeg si at jeg er rimelig allergisk mot alle former for sosialistiske organisasjoner. Men det tror jeg vedkommende som postet tilbudet allerede viste :grin: )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noe forskjell vil det kunne være' date=' akkurat hvor mye er vanskelig å si, og kommer an på en del faktorer.

Spesielt da spill som benytter seg av effekter som DirectSound, EAX, kan legge beslag på en god del CPU- tid. Og har man da et lydkort som kan behandle dette i sin egen hardware betyr jo det frigjort CPU- tid for spillet. Men den reelle gevinsten har de senere år blitt uvannet av både raskere prosessorer, og ikke minst flere kjerner.[/quote']

Jeg kan stille meg bak disse påstandene. Jeg har sett tester der integrerte lydkort har spist rundt 10% CPU-tid der de nyere lydkortene ligger på 3-5%.

Så ja, det har noe å si, men hvorvidt det er verdt de ekstra kronene, både mtp ytelse og lydkvalitet, kommer an på hvor kresen en er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når du sier det, så er vel det tall omtrent i den størrelsen jeg også har sett Michael.

Jeg ser nå også at Kenneth har en quadcore, så hvor mye 3-5% CPU-tid dermed utgjør i praksis (FPS i FS), tør jeg fortsatt ikke si med noe tall, men tipper det er svært lite.

 

 

(He he, alternativt forslag for pengebruk var nok en litt intern spøk ja Kenneth. Dog ikke mer intern enn at jeg tipper de fleste som leser "kaffekroken" forstod det. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er det ikke så lenge til FSPassengers "X" kommer heller, og da blir jo FSX en meget bra plattform for å leke seg litt. Sukk.... som jeg savner FSPassengers... :cry:

 

På forumet til FSPassengers sies det fra utvikleren at FSPassengers kommer ut før Jul. Jeg vet hva jeg skal bruke fridagene i jula til :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, I går fikk jeg min nye RAM brikke. Problemet er bare det at dataen min henger seg fra tid til annen etter at jeg installerte brikken. Mulig jeg har installert brikken feil. På mitt hovedkort er det 2 forskjellige farger på slottene der hvor jeg skal sette inn rammen. Grønn og Orange. I går satte jeg inn den nye på samme farge som den forrige, altså brikkene sto i Grønn(DIMM 1) og Grønn(DIMM 3)

 

Leste litt i manualen for hovedkortet, og der leste jeg at Grønn = Single channel definition og Orange = Dual channel definition. Og jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hva det betyr.

 

Er det slik at jeg skal sette den ene brikken i Grønn DIMM 1 og den andre i Orange DIMM 2?

 

Tenkte jeg skulle spørre dere først før jeg setter inn rammen på nytt.

 

I mellomtiden skal jeg søke litt på nett om "problemet".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...