Gå til innhold

Besøk i SAS sin cockpit


camille fanjaud

Anbefalte innlegg

jeg fikk sitte i cockpit den 23. fra haugesund til gardermoen og for to timer siden fra oslo til haugesund. jeg fikk ikke sitte under take-off men jeg fikk lov til å bli med rett etter Climb out. Det er veldig inponerende for rullebanen er veldig kort, i tillegg var det snø og is!

Konklusjon : det er fortsatt mulig å sitte i cockpit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Petter Dischington:

Det var bra å endelig å få et skikkelig svar på om det ennå går an å sitte i cockpit.

Vel, vel...

Du kan nok regne med at du ikke vil få komme frem i cockpit, og at det begrunnes med at det ikke tillates besøk i cockpit i henhold til instrukser og regler fra selskapets ledelse, som for tiden er tilfellet i SAS.

MEN (!), regelverket sier faktisk at uansett hva regler og instrukser sier, så er det til syvende og sist FARTØYSSJEFEN som bestemmer.

I dette tilfellet har han da valgt å tillate cockpit-besøk, trass i at SAS for tiden har gått ut med instruks om at dette ikke skal gjøres. Kan aldri tenke meg at fartøyssjefen skulle få noen problemer opp imot SAS etter dette, men han har altså valgt å overstyre dette pålegget, noe som han faktisk har anledning til.

Med andre ord er altså IKKE dette et klart svar som nå sier at det er mulig å komme frem i cockpit. Det er høyst usikkert i og med at det er veldig individuelt hva FARTØYSSJEFEN ønsker. Instruksen tilsier at de ikke skal tillate besøk, men fartøyssjefen kan faktisk overstyre dette.

Altså:

1. SAS har gitt ut instruks om at cockpitbesøk ikke skal forekomme.

2. Fartøyssjefen kan overstyre dette. (iht. JAR)

Høres kanskje litt forvirrende ut, men slik er det nå. Vi på NAC prøver etter beste evne å forstå det selv, men det er ikke alltid like lett...

 

Hilsen Torbjørn Fjeld

FC 0301 / NAC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...