Gå til innhold

IFR cancelled


Tore Rasch-Olsen

Anbefalte innlegg

Hey. Har et spørsmål:

Eksempel: Jeg har lagd en flightplan i flightplannern feks ENGM-ENBR. Så får jeg IFR clearance fra clearance delivery. Så tar jeg av, og får beskjed om å klatre til 20 000. Så blir jeg "handa" over til Oslo center hvor jeg sjekker inn. Så sier fyren (Oslo center): Please expedite your descend to 20 thuosand feet. Detter sier han 3-4 ganger, før han sier: IFR cancelled, squawk 1200 osv....... Hva betyr expedite descend to 20000????? Jeg skal jo ikke ned til 20 000. Jeg skal jo opp. Og fortsetter jeg å klatre, sier han det bare flere ganger før han "canceller" meg. Skjønner ingen ting jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Har prøvd å stige med 5000 f/min, men det hjelper ikke. Dette sier han: Please expedite your descent to 20 thousand feet. Er det ingen andre her som har hatt dette problemet???? Jeg skal jo ikke descende/synke til 20 000 rett etter take off???? Herregud, jeg skjønner ingen ting. Er jo litt kjedelig å fly VFR hele tiden da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, da. Jeg har haft det problem. Når du er kommet op i 20.000ft, trykker du på "B". Så bliver altimeter automatisk stillet efter trykket udenfor. Husk at gøre dette jævnligt, da vejret ændres.

Hov, nej da!

FS02 bruger amerikanske TA's og det vil sige, at over FL180 / 18000' skal altimeter ALTID stå på 29.92

Problemet her er jo uforklarligt, da han ret efter T/O bliver bedt om at decente til FL200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei.

Jeg har opplevd samme problemet i går kveld.

Fløy fra Athen til Gatwick, og plutselig over Tyskland hørte jeg ATC "gå berserk"..

"American Pacific, you are 4000ft above your assigned altitude, please expedite descent to 20' feet" ... Og slik gjentok det seg for alle flyene som hadde meldt seg til "Berlin Center".

Mulig at dette er forvarsel for en feil, for etter landing + taxi på Gatwick, fyllte jeg drivstoff, og skulle fly til Arlanda.

Taxet ut etter instruksene fra Ground, og fikk "cleared for takeoff..".

Linet opp, sjekket avgangs-checklista, og begynte å gi gass..

Plutselig føk flyet oppover med 999kts ias, og i løpet av 10-15 sekunders tid var jeg oppe i 26' feet.

Attpåtil var flyet i en slags immelmann, hadde redout hele tiden.

Prøvde alt for å komme ut av denne situasjonen, inkl. shutdown av motorer, full flaps/spoilers, gear up/down...

Ingen bedring.

ATC skrek og hylte om at jeg måtte kontakte London center på ditt og datt, men før jeg fikk trykt "acknowledge" ble jeg bedt om å kontakte "Gatwick Approach"..

Passerte 100' fot før jeg måtte bruke "svenskeknappen" for å avslutte..

Veldig snodig opplevelse.

Flyet var B734 standard.

Brukte FSNavigator 4 for FS2002, samt "real weather" fra FS2002.

Noen andre som har opplevd lignende?

Mvh,

Kay-Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ingenting av ATC`en i FS2002...

Da jeg skulle fly IFR fra Chicago O`hare intl til Gardermoen i går, fikk jeg beskjed fra tårnet om å klatre til 1000 fot. Jeg fikk oxo beskjed fra Chicago departure og center om å holde meg på 1000 fot. Er dette normalt eller???????????? Etter 15 min gadd jeg ikke mer og cancellerte IFR og steg til 30 000. Kan jo ikke drive å seile rett over hustakene med en 747....... Er det nesten bare jeg som har disse problemene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore. Først og fremst,jeg antar at du bruker "flight-planner" når du lager deg en tur og her er det viktig at du forandrer på Flightlevelen (FL) som står under oppsettet,hvis du ikke gjør det,så vil ATC'en bruke den som står der (f.exs 10000).Når det gjelder altimeteret (lufttrykk) som du får oppgitt når du blir hand-off'a under en tur, så IKKE rør "B" knappen..La den være som den er,hadde også disse ploblemene som du har,og fant ut at det beste er ikke å gjøre noe med altimeter-innstillingene...

LN-EMK(HEAVY)

WIF-040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey. Vil bare si at jeg er kvitt alle problemene jeg har nevnt. Jeg hadde nemlig ikke tenkt på å stille inn cruise altitude i flightplannern. Når jeg gjør dette, går alt greit. Jeg fløy min første IFR flight fra Gardermoen til Flesland i stad. Så nå er jeg happy.

Men tusen takk for alle svarene jeg har fått.

Snakkes [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...