Gå til innhold

Charterrute fra Schiphol til Vigra - Lufthansa 727


Anbefalte innlegg

Flere og flere besøker Geirangerfjorden og fjordene rundt hver sommer. Tyskere, hollendere og amerikanere er de som topper besøkslisten mest, og interessen er stor.

Lufthansa bestemmte seg allerede i 2005 for å sette opp charterfly fra Schiphol til Vigra. Turistnæringen på Sunnmøre fant prosjektet veldig interessant og laget et program i sammarbeid med reisebransjen på Sunnmøre og Lufthansa. Sammen laget de turist-pakker med fly tur/retur, transport fra Vigra til Gerianger og et 12 dagers opphold på Øyen Union Hotell i Geiranger.

Pakkene ble fort utsolgt og lufthansa planlegger nå å sette opp flere turer en tidligere planlagt.

 

Vell. Som pilot i Lufthansa, og norsk som morsmål, fikk jeg æren av å fly den første turen i dag! Maskinen som ble satt inn på ruten er en Boeing 727-200. En eldre maskin, men den lever fremmdeles sine beste dager i Lufthansa. Maskinen ble tidligere brukt på innenlandsruter i Tyskland.

 

Vekkerklokken min sto på 04:10. Jeg bor et stykke fra Schipol, i utkanten av Amsterdam. Det var en veldig spesiell dag for meg dette, ikke bare er Norge hjemmelandet mitt, men Ålesund er hjembyen min også.

 

luft1.png

Vi forlater gaten på mårrakvisten i Schipol. Klokken viser 07:18 lokal tid og ombord sitter en gjeng trøtte, men forventningsfulle hollendere, og en del tyskere, som skal til vårt vakkre land. Setebeltelyset tennes i det jeg tar meg en god slurp av morgenkaffèn mens jeg småprater litt med styrmann Josh, som er fra storbritania, om turen i dag i det vi får pushback - Introdusert meg og Josh over callingen har jeg allerede gjort.

 

luft2.png

Vi er fremme ved runway 24 og har nettopp fått tillatelse fra tårnet om å ta av. Forholdsvis rolig på Schipol i dag.

 

luft3.png

Og vi er i luften...og setter straks kursen fra sør til nord. Fint vær og rolige vindforhold over hele Nederland.

 

luft4.png

Etter drøyt 2 timer ser vi fastland igjen...norskekysten kommer til syne etter en god stund med kun hav og bøljan blå. Jeg introduserer landet mitt i callingen og forteller at vi legger litt om kursen og flyr langs kysten opp til ENAL.

 

luft5.png

Vi cruiser sakte over Stavanger-traktene. Sola har for lengst dukket opp på GPSèn forann meg i cockpit.

 

luft6.png

Her ser vi Sognefjorden og Sognesjøen.

 

luft7.png

Et lavtrykk er på veg inn over Sunnmøre og det skyer seg litt til. Setebeltelyset er på og vi har fått beskjed av Vigra Tower om å lande på runway 25.

 

luft8.png

Vigra Lufthavn dukker fram i mellom skyene i det vi klattrer ned og gjør oss klare for 180 graders sving inn til finale.

 

luft9.png

Flapsene er ute og vi svever over Ellingsøyfjorden inn mot Runway 25.

 

luft11.png

Touch-down! Vi er endelig med alle hjulene tryggt på norsk jord. Vakkre fjorder og fjell venter turistene.

 

luft12.png

Jeg og Josh har nettopp gjennomført en svært så behaglig flyreise med lite turbulens, og kan ønsker turistene velkommen til Sunnmøre.

Trappebilen er på veg. Lavtrykket som møtte oss på veg inn over Sunnmøre, nådde Vigra i det vi skrudde av motorene.

 

 

 

luft10.png

En ivrig spotter jeg møtte inne i terminalen kunne fortelle meg at han hadde vært ute og spottet. Spesielt var det at vi kom med 727. Jeg ga han mailadressen min og ba han om å sende noen bilder av maskinen vår. Her er et av bildene jeg fikk på mail.

 

____________________________

Håper dere likte bildene. Det er mine første screenshots fra FSX og ny PC.

Storyen var ikke så veldig bra, men jeg er trett og skal tidlig opp i morgen - Så jeg stresset litt på slutten der :)

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...