Gå til innhold

Lyn treffer fly


Martin Dahl

Anbefalte innlegg

Selv om det sikkert er en ganske ubehagelig å sitte i et fly som blir truffet av lyn, må jeg ærlig talt si at det ser sykt stilig ut.

 

Måten lynet blir absorbert er gjennom ledere i flyet som sender alt bakerst i flyet og sender det ut eller vekk på en eller måte. Husker jeg så en episode av Air Crash Investigations hvor dette ble forklart godt. Tror det var 3x09 for de som lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske heftige greier! At flyet kan fly videre som om ingenting har skjedd skjønner ikke jeg' date=' men det er vel en forklaring på det. [/quote']

Det har med hvilke vei strømmen tar, som er korteste og letteste vei til bakken, dvs via metallet i flykroppen, og ikke gjennom kabinen :)

Flyene tar sjelden noe særlig skade av dette, bortsett fra noe skade på metallet der lynet slo inn og gikk ut av flykroppen, som typisk vil dreie seg om flekker på noen få cm i diameter. Men vil nå tro at de foretar noen sjekker av blant annet avionikken og deler av skroget etter slike hendelser.

 

Tror at passasjerfly blir truffet av lyn noe slikt som 1-2 ganger i året.

 

Edit:

Forøvrig er et nett med bronseledere i flyskroget deler av grunnen til at OEW på 787 nå er høyere enn planlagt (litt over halvannet tonn skyldes disse trådene om jeg ikke husker helt feil.) Boeing måtte veve inn disse lederne i karbonfiberet, slik at strømmen skulle ha en vei å gå gjennom flyrkroppen om flyet ble truffet av lyn. Den samme vektøkningen har A350 nå blitt et offer for, av akkurat samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tjenestegjorde i Bodø hadde vi en episode hvor to F-16 ble truffet av lyn under innflygning rett etter hverandre. Begge flyene landet uten problemer. På det ene flyet hadde lynet "sprengt" vekk en av lynavlederne, i det andre flyet gikk cockpit svart da lynet traff. Hvor alvorlig skader det hadde fått vet jeg ikke. Det ene flyet hadde et svimerke rett foran canopy, hvor lynet hadde truffet. Da er det om å gjøre å ikke være lettskremt. Ikke noe for folk med dårlig hjerte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt,

 

Fly er ett såkalt Faraday bur. Det vil si at ladningen går

utsiden av flykroppen, (aluminium, er en god leder)

ikke gjennom kroppen. Ladninger består av + eller - og

vil dermed frastøte hverandre og plassere seg så langt

frahverandre som mulig. Altså uttenpå flykroppen.

Hvis ikke hadde vi blitt grillet inni.. .

 

"lynavledere" eller det som heter Stator Wicks, er små

antenner som sitter på vingetippen og på halen.

Disse fjerner statisk elektrisitet som flyet bygger opp og reduserer

sjansen for lyn-nedslag. Dersom lynet skulle slå ned, er også sjansen

stor for at det slår ned i wick'sen og ikke på kroppen.

 

Når det gjelder nesetippen på passasjerfly, så er de som

oftest laget av glassfiber eller komposittmaterialer for at

radaren inni skal fungere. Samme gjelder halepartiet.

http://www.aviation-history.com/theory/composite.jpg

 

Dere har sikkert sett "stripene" som går fra nesetippen og ett

lite stykke bakover mot cockpiten. Dette er ledere som skal lede

lynet på utsiden bakover til metallet.

http://www.airliners.net/photo/AeroSvit-Ukrainian-Airlines/Boeing-737-448/1336755/L/

 

MVH

 

M

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...