Martin Dahl Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Vet ikke om denne har vært oppe før.. Ganske heftige greier! At flyet kan fly videre som om ingenting har skjedd skjønner ikke jeg, men det er vel en forklaring på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Det kalles lynavledere, og på fly er sjansen mye større for at flyet forblir uskadet av et lyn en at det blir skadet, dog det har skjedd, og det kan skje igjen, man kan aldri si aldri EDIT: Men jeg skal være fullstendig enig i at det der er pokker så heftige greier! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Gjesdal Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Selv om det sikkert er en ganske ubehagelig å sitte i et fly som blir truffet av lyn, må jeg ærlig talt si at det ser sykt stilig ut. Måten lynet blir absorbert er gjennom ledere i flyet som sender alt bakerst i flyet og sender det ut eller vekk på en eller måte. Husker jeg så en episode av Air Crash Investigations hvor dette ble forklart godt. Tror det var 3x09 for de som lurte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Ganske heftige greier! At flyet kan fly videre som om ingenting har skjedd skjønner ikke jeg' date=' men det er vel en forklaring på det. [/quote']Det har med hvilke vei strømmen tar, som er korteste og letteste vei til bakken, dvs via metallet i flykroppen, og ikke gjennom kabinen Flyene tar sjelden noe særlig skade av dette, bortsett fra noe skade på metallet der lynet slo inn og gikk ut av flykroppen, som typisk vil dreie seg om flekker på noen få cm i diameter. Men vil nå tro at de foretar noen sjekker av blant annet avionikken og deler av skroget etter slike hendelser. Tror at passasjerfly blir truffet av lyn noe slikt som 1-2 ganger i året. Edit: Forøvrig er et nett med bronseledere i flyskroget deler av grunnen til at OEW på 787 nå er høyere enn planlagt (litt over halvannet tonn skyldes disse trådene om jeg ikke husker helt feil.) Boeing måtte veve inn disse lederne i karbonfiberet, slik at strømmen skulle ha en vei å gå gjennom flyrkroppen om flyet ble truffet av lyn. Den samme vektøkningen har A350 nå blitt et offer for, av akkurat samme grunn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Dahl Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Da jeg tjenestegjorde i Bodø hadde vi en episode hvor to F-16 ble truffet av lyn under innflygning rett etter hverandre. Begge flyene landet uten problemer. På det ene flyet hadde lynet "sprengt" vekk en av lynavlederne, i det andre flyet gikk cockpit svart da lynet traff. Hvor alvorlig skader det hadde fått vet jeg ikke. Det ene flyet hadde et svimerke rett foran canopy, hvor lynet hadde truffet. Da er det om å gjøre å ikke være lettskremt. Ikke noe for folk med dårlig hjerte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Kort fortalt, Fly er ett såkalt Faraday bur. Det vil si at ladningen går på utsiden av flykroppen, (aluminium, er en god leder) ikke gjennom kroppen. Ladninger består av + eller - og vil dermed frastøte hverandre og plassere seg så langt frahverandre som mulig. Altså uttenpå flykroppen. Hvis ikke hadde vi blitt grillet inni.. . "lynavledere" eller det som heter Stator Wicks, er små antenner som sitter på vingetippen og på halen. Disse fjerner statisk elektrisitet som flyet bygger opp og reduserer sjansen for lyn-nedslag. Dersom lynet skulle slå ned, er også sjansen stor for at det slår ned i wick'sen og ikke på kroppen. Når det gjelder nesetippen på passasjerfly, så er de som oftest laget av glassfiber eller komposittmaterialer for at radaren inni skal fungere. Samme gjelder halepartiet. http://www.aviation-history.com/theory/composite.jpg Dere har sikkert sett "stripene" som går fra nesetippen og ett lite stykke bakover mot cockpiten. Dette er ledere som skal lede lynet på utsiden bakover til metallet. http://www.airliners.net/photo/AeroSvit-Ukrainian-Airlines/Boeing-737-448/1336755/L/ MVH M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bobbo Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Og så var det vel et Kato Air som måtte nødlande i Bodø pga skade etter lynnedslag. Dette kan nok kalles en krasjlanding ja... http://www.nfo.no/nyinfo/Main/Tidligere_artikler/2003/04.12.03_Flyulykke_i_BOO.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.