Gå til innhold

STK ber SAS om forklaring


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

STK (Skandinaviske Tilsynskontoret) ber SAS om forklaring på hvorfor selskapet satte 43 MD-80 på bakken etter funnet av sprekker i understellet på en MD-80.

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article.jhtml?articleID=227594

STK er et organ som skal holde oppsyn med skandinavisk luftfart (les SAS). Nå skal man altså forklare hvorfor sikkerheten settes i høysetet. Er det noen som er i den minste tvil om hva som ville skjedd dersom en SAS MD landet på buken som følge av at flyene IKKE ble groundet og kontrollert?

You're damned if you do, and you're damned if you don't!

[ 11-11-2001: Endret av: Aslak Iversen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror inte STK menar nåt illa med detta!

De ber bara om information, och det vanliga är att sådana saker sker i samråd med myndigheterna.

När en operatör av en viss flygplanstyp (i det här fallet SAS och MD-80) upplever ett fel utöver det "vanliga" så kontaktar man tillverkaren (Boeing i det här fallet) som i sin tur kan skicka ut en så kallad Service Bulletin där man uppmanar operatörerna av flygplans typen att se över sina maskiner. Är det ett engångs tillfälle, eller är det ett design fel..? Det måste undersökas noga så klart, och då vill myndigheterna säga sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørgen,

At de mener noe galt med dette, tror heller ikke jeg. Derimot kan man få et noe underlig inntrykk når det kommer på trykk i pressen. Akkurat det er jo ikke noe nytt. På norsk tekst tv står det at: Allerede i morgen må SAS komme med en rapport for å forklare hvorfor, osv, osv. Ved å lese dette, og uten noen bakgrunnskunnskap om det hele, virker det som om selskapet har gjort noe galt, dvs får kritikk fra STK. Selv om situasjonen er at selskapet faktisk har gjennomført strengere tiltak enn det myndighetene og Boeing krevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det är ju sant!

Än en gång så har ju media "sin" vinkel av det hela! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

För de som inte vet vad det handlar om så låter det säkert konstigt, det har du rätt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg gikk ikke i noen SAS-felle, jeg ble da ikke født i går [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Men det var bra uansett at SAS gjorde dette slik, og selvsagt et smart lite trekk.

Ellers har visst du glemt at SAS nylig ble rammet av en fryktelig ulykke, etter det er de jo på tå hev...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian,

Så vidt jeg vet ble feilen oppdaget natt til torsdag. Det kan ikke akkurat kalles "begynnelsen av uka". At selskapet gjør sin egen vurdering ved siden av Boeing og myndighetene kan umulig komme som noen overraskelse. Du skal ikke glemme at Boeing har et annet hensyn å ta, nemlig et tusentall andre MDer som må tas ut av trafikk dersom avgjørelsen faller i den retningen.

Mener du seriøst at SAS vil sette 43 fly på bakken, kansellere 150 avganger, for å skape god PR? På fredag, når trafikkvolumet er som størst? Du har aldri vært på flyet mellom Oslo og Stockholm på en fredag ettermiddag, har du vel? Forretningsreisende reiser hjem de også. Fuglene må vite hvor mange millioner dette kostet.

Jeg gjentar spørsmålet, hva tror du ville skjedd dersom en SAS MD landet på buken som følge av at flyene IKKE ble groundet og kontrollert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Christian Langvatn:

Okey, kanskje satt litt på spissen, men hvem vet? :-)


VA? Har du en aning o´m vad det kostar att sätta 43 MD-80 på backen i en par dagar??? Tror du man gör sån't för skojs skull??

Ta också och tänk lite på hur stora rubrikerna blivit om en MD-80 knäckt stället och kanske kanat in i en bagage byggnad, terminal eller ett annat fly på holding... Hur stor "fest" hade inte media haft sen när det kom fram att SAS kunde stoppat det hela, eftersom de visste om att felet kunde uppstå???

Ingen hade brytt sig om att Boeing avrådde från grounding om något sån't skett, ingen!

Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Christian vet tydeligvis ingen ting om prosedyrer og reaksjonsmønstre i denne bransjen når slikt skjer.

Nå er det vel også slik at man skaffer seg noen "sannheter" inne i hodet som er bygd opp med forankring i ens egen psyke og eget reaksjonsmønster i gitte situasjoner....

Å tillegge SAS slike motiver faller på sin egen urimelighet.Hvis du ikke ser dette Christian,burde du prøve å tilegne deg litt om generelle sikkerhetsrutiner i SAS.Dette kan de sikkert hjelpe deg med hos SAS informasjonsenter.Hva hadde du sagt hvis en MD havarerte pga dette?Hadde du da stilt spørsmålstegn ved hvorfor SAS ikke hadde undersøkt dette nærmere?

Vidar

LN-VOE

[ 12-11-2001: Endret av: Vidar Øverli ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...