Gå til innhold

Lage film. Hva trenger jeg


Anbefalte innlegg

Det du trenger er, for det første, et opptaksprogram.

 

Fraps er et bra program du kan bruke. Den tar opp i god kvalitet, uten å stjele for mye av maskinkraften din. ;)

 

Når du er ferdig med å "spille inn", så trenger du jo selvfølgelig et redigeringsprogram.

Mange bruker det som følger med Windows. Windows Movie Maker. Men jeg vil ikke akkurat direkte anbefale det om du vil lagen en god film. Mend du kan lage mye bra om du ikke er så veldig erfaren med videoredigering.

 

Det finnes programmer som du kan kjøpe (såklart). Mange vil nok anbefale Adobe Premiere som et godt program å bruke. Men til gjengjeld er det litt vanskelig å sette seg inn i, men er et veldig kraftig verktøy når du først forstår deg på det. :/

Jeg bruker et program som heter Sony Vegas. Det er ganske kraftig verktøy men ikke fullt så vanskelig å sette seg inn i.

 

Det finnes mange programmer der ute som gjør jobben, men du må bruke litt tid på det for å få skikkelig gode resultater. Og det er ikke alltid like enkelt, men det er bare å prøve seg frem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Taksi programmet er snillere på framerates enn Fraps, så hvis det stemmer, samtidig som at det er gratis...ja, da er det vel ikke noe å lure på.

 

Også i tillegg for å lage en FS film utenom fantasi og kretivitet, må du ha en rimelig god VHS maskin ;) heh he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ennå fløy i FS og lagde FS-videoer brukte jeg Fraps til opptak, After Effects til etterarbeid og konvertering til QuickTime, og klipte i Final Cut. Nå er jeg kanskje i en "heldig situasjon" med tanke på programvare og utstyr da det er jobben min, men det var i alle fall redskapet jeg brukte, og jeg vil påstå at det løfta eye-candy faktoren mange hakk.

 

Når det gjelder innholdsmessig kan du prøve å finne ut hva DU syns er stilig, og overdriv det. Pøs på, ikke gi deg, prøv om og om igjen til du stolt kan legge armene i kryss og sette nesa litt i sky når du legger det ut på forumet. Du VIL få negativ tilbakemelding, det kommer man ikke utenom. Dette kan skyldes flere ting, her finnes det ingen fasit. Og da har du jo et godt motiv til å overgå den forrige videoen for å bevise de negative apene om at du kan bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fraps er ikke gratis, men koster dog ikke så veldig mye heller. Og da får man gratis oppdatering hele tiden.

 

Leste litt om den Taksi og så at den ikke spillte inn lyd. Det kan jo være med i betraktningen. Og om man vil ha med lyd på innspillingene, så må det jo komme et lydinnspillingsprogram i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...