Gå til innhold

Whisky in the air


Frode Skibrek

Anbefalte innlegg

Dersom du skal til Fannaråken i Jotunheimen i sommer må du se opp for flygende whisky fra himmelen. For whiskydropperen er løs igjen. Og dersom du flyr over, kan du jo kaste ned noen blader pakket inn i en lett synlig pose.

 

Selv om værstasjonen på fjelltoppen Fannaråken i Jotunheimen er lagt ned for lenge siden, holder den pensjonerte flygeren Oddvar Rygg på whisky-tradisjonen sin. Han er høyst sannsynlig Norges eneste whiskydropper.

 

Der ingen skulle tru at nokon kunne bu

Da han fløy over Sognefjellet på 1970-tallet oppdaget han den nedsnødde værstasjonen hvor værobservatører overvintret flere uker i strekk. Han bestemte seg for å droppe ferske aviser til de ensomme observatørene. Etter hvert kom ideen om å droppe whisky i plastflasker, innpakket i spesialsydde oransje lett synlige poser, med etikett. Det er nemlig langt til Vinmonopolet fra denne fjellknausen.

 

- Til krampa tar meg

Frem til 1978 var værstasjonen på Fannaråken bemannet hele året. I dag finner vi Norges høyestliggende turisthytte her. Betjeningen setter like stor pris på whisky fra himmelen som værobservatørene gjorde. Dermed gir ikke Oddvar seg med det første. Han liker å spre glede i fjellheimen.

 

 

 

Whiskydropper Oddvar Rygg

- Det blir vel til krampa tar meg. Jeg har ingen planer om å gi meg, sier whiskydropperen.

 

Les hele artikkelen og se video her: http://www.tv2.no/nyhetene/snop/article1759326.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp til Fanaråken mange ganer (turer) men aldri fått oppleve dropp av brunt van eller aviser. Siste jeg var på toppen, bestemte jeg meg for at det var siste gangen, siden det er en ganske tøff tur, men hvis jeg viste jeg kunne få med meg et dropp, er det høyst akktuelt å ta en tur til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jo det hvar det,og han som satt bak var en pax han nektet og gå inn før bilde ble tatt,og han er minn far så jeg snakker sant, OG EN RIKTIG GOD JUL

 

Ps det var ikke smoking men en dress jakke og bukse,og det han sa var at slipse hadde en tedens til og komme i veien der ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ja ble påkjørt for 2mnd siden brakk bene på to plasser, fikses litt kan mann si.går på krykker 3 uker til men har begynt og instruere i gjenn så fløy årlige ifr sjekken 23-12 som han sier fly skal han uansett,har foresten begynt og lage meg en sim,skal hente en kropp på rakkestad snart jobber du der ennå mvh olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...