Gå til innhold

Verdens første hydrogenflytur


Tom Arild Hansen

Anbefalte innlegg

Vil bare påpeke at dette ikke er første gang. Russerne drev med dette på 80-tallet.

 

se her' date=' under varianter.

[/quote']

Det er en forskjell. Joda, begge ble drevet av hydrogen, men i Tu-154en fungerte det kun som en erstatning for Jet A, mens i dette tilfellet ble hydrogen brukt i brenselceller, som produserte elektrisitet. To forskjellige prinsipper mao :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, begge ble drevet av hydrogen, men i Tu-154en fungerte det kun som en erstatning for Jet A

Er det noen som forsker på dette? Dette hadde vært redningen for flybransjen når det kommer til miljøproblematikken, da eneste utslippet er vann. Er hydrogen like effektiv og håndterlige som jet-drivstoff? Tenk deg... Mer miljøvennlig å fly en å kjøre bil. :o:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydrogen er for øyeblikket mye mindre effektiv enn fossilt brennstoff og det kommer sansynligvis aldri til å bli like eller mer effektiv (ihvertfall ikke den varianten de driver med i dag). Samtidig må man forstå at hydrogen ikke er en kraftkilde, men enn måte å "oppbevare" kraft. I motsetting til f.eks. vanlig fuel hvor energien man bruker til å omdanne olje til brukbar drivstoff er veldig liten iforhold til den energien man får ut av å forbrenne det drivstoffet senere. Om man kan kalle hydrogen miljøvennlig eller ikke kommer helt ann på hvor man fikk energien man trengte for å lage hydrogenet i utganspunktet.

 

Hydrogen som en løsning på klimaproblene er greit nok det så lenge man har tilgang til store nok mengder energi fra miljøvennlige kilder, men for øyeblikket har vi ikke det og fossilt brennstoff er fortsatt den viktigste energikilden i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjonen av hydrogen er selvfølgelig viktig, da den ikke kan finnes fritt i naturen. Men da er det kanskje lurt å forske på hvordan man lager hydrogen fra vann. Så vidt jeg husker, nå er jeg ingen ekspert, så kan du lage hydrogen av vann ved hjelp av svovelsyre(?) og strøm. Man kan vel bruke vannkraft eller vind-/bølgekraft til det, eller er ikke det en effektiv metode?

 

Det må da være lurt å få fly som går korte strekninger til å bruke hydrogen, og fly som flyr lang til å gå på fossilt; sånn for miljøet sin del? Hvis da finnes en effektiv og miljøvennlig metode å fremstille hydrogen på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg langt fra noen ekspert og jeg vet vel ikke mer enn gjennomsnittsmannen, så får evt andre folk her rette på det hvis det trengs.

 

Å lage hydrogenet man bruker til brenselcellene blir vel gjort igjennom elektrolyse og det er enkelt forklart at ved å føre strøm igjennom vannet spalter de kjemiske forbindelsene som er der. Man tar altså å fjerner hydrogenet du finner i vann (H2O). Til det trenger man bare elektrisitet, men hvis man da ha fått den elektrisiteten ved å forbrenne f.eks. fossiltbrennstoff, da blir rett og slett ikke hydrogendrivstoffet miljøvennlig.

Men hvis man fikk elektrisiteten fra en miljøvennlig kilde (vannkraft, vind, sol, etc) så blir hydrogendrivstoffet miljøvennlig ettersom man ikke produserer CO2 når man laget elektrisiteten.

 

Så vidt jeg vet skapes elektrisiteten av at man får hydrogenet (H) til å gå sammen med oksygen igjen (O2) og derfor er det eneste avfallstoffet vann (H20).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det trenger man bare elektrisitet' date=' men hvis man da ha fått den elektrisiteten ved å forbrenne f.eks. fossiltbrennstoff, da blir rett og slett ikke hydrogendrivstoffet miljøvennlig.[/quote']

Helt riktig, og derfor vil det å ta ibruk hydrogen være lite miljøvennlig for mange land, det krever veldig mye energi å hente ut hydrogen på denne måten.

 

Så vidt jeg vet skapes elektrisiteten av at man får hydrogenet (H) til å gå sammen med oksygen igjen (O2) og derfor er det eneste avfallstoffet vann (H20).

Enkelt forklart er det riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over Rolf Arne, men nå tenkte jeg på hydrogen som i forbrenning, ikke brenncelle. Men det krever sikker mer hydrogen, og vil kreve mer strøm for å spalte vannet til hydrogen og oksygen (derav at vi trengte syre og strøm, som under et eksperimentet i naturfag på ungdomsskolen.) Og spørsmålet mitt var om det var mulig å lage ren hydrogen effektivt og miljøvennlig med eks. vind-/bølgekraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...