Aleksander Skoyen Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 Hva er Yaw damper, localizer back course hold og wing leveler? eventuelt hva brukes de til? [de ble to spm. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] ] Jeg har alltid lagt merke til 3 knappene på autopiloten til 737 i fs2000 som heter netopp wingleveler,back course hold og yaw damper,men jeg har aldri forstått helt hva de er til. Takk for svar MVH Aleksander [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
SH Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 Det ble vell 3 spm [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] localizer back course hold kan være nyttig på flyplasser som kun har ILS på den ene enden av rullebanen, med back course hold kan du bruke Localizer som er på f.eks rwy 14, når du lander på motsatt ende, i dette tilfellet rwy 32 [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Du kan selvfølgelig ikke bruke Glide Slope på samme måte. Wing leveler.... Er ikke det den funksjonen der AP holder flyet på rett kurs rett fremm, med vingene level med horisonten ?... mener det [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [ 03-10-2001: Endret av: Sveinung Helgeland ] Siter
Arne Øverland Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 Det stemmer det Sveinung sier. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Du spurte også om hva "yaw damper" var for noe. Det er en funksjon som gjør at rudder'en blir mindre følsom og flyet får en jevnere gange banken. Den er derfor bare nyttig hvis du har en joystick som har mulighet for rudder. hvis du ikke har det er "auto rudder" boksen i realism settings krysset av [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Hilsen Arne mrick_ssf@hotmail.com Gausel,Stavanger [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Aleksander Skoyen Skrevet 3. oktober 2001 Forfatter Skrevet 3. oktober 2001 ok!Takk for svar,jeg skjønte det nå. Men,hvis du har noen exempler på når yaw damper skal brukes så hadde det vært fint. MVH Aleks [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Jakob Jakobsen Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 litt offtopic, men : er det noen enkel måte å regne ut det motsatte av gradene på? (som for eksempel: hvor mange grader er den andre enden av rullebanen når den ene enden er 23º?) Siter
Kjell Arild Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 For å finne det motsatte legger du til 180 eller trekker fra 180 grader, det spørs om du er over eller under 180 grader i utgangspunktet. 23 grader + 180 = 203 grader. 290 grader - 180 = 110 grader Siter
Kenneth Warren Berg Skrevet 3. oktober 2001 Skrevet 3. oktober 2001 Hei Alexander. Yaw damper brukes hele tiden, bortsett fra før takeoff og landing. K Siter
JRE Skrevet 4. oktober 2001 Skrevet 4. oktober 2001 Yaw damper: Vi har Engage Yaw damper i vår Climb flow som gøres ca. 400' AGL og som verifiseres i Climb Checklist som trigges når man går over til 1013 (FL). Ellers er 'Yaw damper - off' det nest siste punktet på 'Before Landing Checklist'. Mvh JRE Siter
Gjest Skrevet 4. oktober 2001 Skrevet 4. oktober 2001 Hei Jakob En grei måte å finne det som vi i flyterminologien kaller Reciprocal Heading (motsatt kurs) er: Hvis kursen er mellom 0 - 180 legg til 200 og trekk fra 20. Hvis kursen er 181 - 360, trekk fra 200 og legg til 20. Dette er lettere og raskere enn å legge til eller trekke fra 180. Ex: Motsatt av 120 er 120+200=320,320-20=300. Ex: Motsatt av 210 er 210-200=10,10+20=30. Tomahawk Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.