Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er Yaw damper, localizer back course hold og wing leveler?

eventuelt hva brukes de til? [de ble to spm. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] ]

Jeg har alltid lagt merke til 3 knappene på autopiloten til 737 i fs2000 som heter netopp wingleveler,back course hold og yaw damper,men jeg har aldri forstått helt hva de er til.

Takk for svar

MVH

Aleksander [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Skrevet

Det ble vell 3 spm [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

localizer back course hold kan være nyttig på flyplasser som kun har ILS på den ene enden av rullebanen, med back course hold kan du bruke Localizer som er på f.eks rwy 14, når du lander på motsatt ende, i dette tilfellet rwy 32 [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Du kan selvfølgelig ikke bruke Glide Slope på samme måte.

Wing leveler.... Er ikke det den funksjonen der AP holder flyet på rett kurs rett fremm, med vingene level med horisonten ?... mener det [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

[ 03-10-2001: Endret av: Sveinung Helgeland ]

Skrevet

Det stemmer det Sveinung sier. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Du spurte også om hva "yaw damper" var for noe.

Det er en funksjon som gjør at rudder'en blir mindre følsom

og flyet får en jevnere gange banken. Den er derfor bare nyttig hvis du har en joystick som har mulighet for rudder.

hvis du ikke har det er "auto rudder" boksen i realism settings krysset av

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Hilsen Arne

mrick_ssf@hotmail.com

Gausel,Stavanger [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Skrevet

For å finne det motsatte legger du til 180 eller trekker fra 180 grader, det spørs om du er over eller under 180 grader i utgangspunktet. 23 grader + 180 = 203 grader.

290 grader - 180 = 110 grader

Skrevet

Yaw damper:

Vi har Engage Yaw damper i vår Climb flow som gøres ca. 400' AGL og som verifiseres i Climb Checklist som trigges når man går over til 1013 (FL).

Ellers er 'Yaw damper - off' det nest siste punktet på 'Before Landing Checklist'.

Mvh

JRE

Skrevet

Hei Jakob

En grei måte å finne det som vi i flyterminologien kaller Reciprocal Heading (motsatt kurs) er:

Hvis kursen er mellom 0 - 180 legg til 200 og trekk fra 20. Hvis kursen er 181 - 360, trekk fra 200 og legg til 20. Dette er lettere og raskere enn å legge til eller trekke fra 180.

Ex: Motsatt av 120 er 120+200=320,320-20=300.

Ex: Motsatt av 210 er 210-200=10,10+20=30.

Tomahawk

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...