Gå til innhold

Stemningsrapport / fotografering på mil. flyplasser


Håkon Aarøen

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Har nå vært nesten en uke inne på rekruttskolen på Værnes flystasjon og trives egentlig bra. Dagene raser forbi, masse artige folk og godt humør. Bra befal og åkai mat.

Men nå har det seg slik at fra leieren, som ligger kloss inntil rullebanene så er det fra enkelte steder helt suveren utsikt over den sivile flyplassen, den sivile rullebanen osv. Gikk en liten observeringstur i området i dag og fant et helt fenomenalt sted for flyfotografering / spotting rett ved Localizeren til rwy 27. Mitt spørsmål er om det er lov til å ta bilder av de sivile flyene fra dette stedet? Fra den vinkelen ser man ikke noe av de militære innstalasjonene i det hele tatt. Bare landskapet over trondheimsfjorden og den sivile delen av Værnes/Stjørdalen.

Vil jeg bli refset om dette blir oppdaget?

hilsen

nr. 241 Aarøen og 140 Ihlen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

[ 23-09-2001: Endret av: Håkon Aarøen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Håkon Aarøen:

Hei alle!

Men nå har det seg slik at fra leieren, som ligger kloss inntil rullebanene så er det fra enkelte steder helt suveren utsikt over den sivile flyplassen, den sivile rullebanen osv. Gikk en liten observeringstur i området i dag og fant et helt fenomenalt sted for flyfotografering / spotting rett ved Localizeren til rwy 27. Mitt spørsmål er om det er lov til å ta bilder av de sivile flyene fra dette stedet?

[ 23-09-2001: Endret av: Håkon Aarøen ]

Hei.

Jeg var selv på rekrutten på LSV for 3 mnd siden, og da gikk jeg ofte den barkeløypa til LLZ RWY 27.

Der er det bare å ta så mange bilder du vil, så lenge du ikke får med militære installasjoner på bildet. Jeg satt der en ettermiddag og knipset fly, da en MP kom joggende forbi. Hun(!) stoppet og vi slo av en prat, og hørte ingen ting om at det ikke var lov.

Den filosofien om at man ikke har lov til å fotografere militært område, skal man ta med en stor klype salt.

På slutten av rekruttperioden gikk jeg åpenlyst rundt på leiren og tok bilder av kaserna, messa, Soldatheimen + diverse andre steder. Befalet gikk rett forbi og brydde seg ikke i det hele tatt.

Grunnen til dette er at Værnes er et skolesenter og man kunne like gjerne ha åpne porter slik som på Stavern, der alle kan gå ut og inn som man ønsker.

Derfor; ta så mye bilder du vil på Værnes, men forhør deg om dette er lov på neste stasjon du kommer til.

Mvh

Morten

Ops.Ass,

Wing Operations, 335 SQN

Gardermoen Flystasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...