Gå til innhold

Missed Approach på Sola i ettermiddag?


Atle Dreier

Anbefalte innlegg

Hei!

Det var sannsynligvis LN-ILS som drev med kontrollflyging av ILS 18 du så på Sola i ettermiddag. Når de kontrollflyr innflyginger på denne måten følger de bestemte prosedyrer. Testing av ILS retningsfyr (LLZ) innebærere bla. "crossover flight", dvs at kontrollflyet ARC'er på ca 6 NM i en sektor som utgjør 35º på hver side av LLZ-kursen. Ved testing av ILS glidebane (GP) er en av prosdyrene å fly på konstant høyde (ca. 1500') og +/- 8º på hver side av LLZ-kursen og brekke av på ca 2-3 NM. Selv trur jeg at jeg så denne prosedyren ca kl 15.30. LN-ILS brakk da østover omtrent ved Møllebukta.

Kontrollflyging av ILS gjennomføres normalt på 2-4 timer, avhengig av ILS-kategori og trafikk.

LN-ILS er en deHavilland Canada DHC-8-103.

Bilde av http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=10325" TARGET=_blank>LN-ILS. Her er et bilde tatt fra http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=6536" TARGET=_blank>LN-ILS da den kontrollfløy navigasjonshjelpemidler på Sola i fjor høst.

Det er et heleid datterselskap av Luftfartsverket som utfører kontrollflyginger i Norge, http://www.nordic-aviation.com/" TARGET=_blank>Nordic Avivation Resources (NAR).

Men det er jo uansett mulig at det var en Fokker 50 du så. Er jo for så vidt ikke så veldig sjeldent at fly gjør missed approach.

[ 19-09-2001: Endret av: Anders Presterud ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...